Pony gaat rechtsom in protest..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Pony gaat rechtsom in protest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 18:42

Mijn verzorgpony gaat rechtsom als ik stelling vraag heel erg in protest, stilstaan, bokken, omhoog komen (gelukkig niet zo heel hoog). Het is echt heel vervelend, en ik drijf haar wel vooruit, maar dan gaat ze galopperen *soms ook op de plek* en ze wil gewoon rechtsom geen stelling vragen. Hebben jullie misschien tips?

kusjeva

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:44

hej.
Je zou haar aan de longe in diezelfde stelling kunnen zetten misschien zit ze daarin vast en komt ze op deze manier losser.
uiteraard wel opbouwen!
Veel figuren rijden wil ook wel helpen om losser te worden.

Eefske

Re: Pony gaat rechtsom in protest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 18:47

ik rijd probeer haar van tevoren wel los te rijden, maar vaak begint ze als ik m'n teugels iets meer op maat maak.. maar ik zal kijken of ik haar een keer aan de longe kan zetten.. alvast bedankt kusjeva

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:01

Als het echt alleen rechtsom is, dan denk ik dat de pony misschien wel wil, maar niet kán.
Misschien heeft ie problemen met bewegen en buigen rechtsom. Door pijn, of door andere problemen. Probeer dat eens uit te zoeken.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:49

heeft ze niet een grote haak aan haar kiezen rechts?? Een paard bij ons op stal deed echt precies hetzelfde, het bleek een kies te zijn die in haar wang boorde... laat dus een tandarts even kijken

en iig goed instructie zoeken, wij kunnen wel raad geven maar misschien past dat helemaal niet bij jouw paard.

Luominen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 01:19

Je zegt zelf al: wanneer ik mijn teugels opneem. Het wilt dus zeggen dat ze, wanneer je je teugels losser laat, ze dit niet doet. Misschien zit je net iets een tikkeltje meer gespannen als je je teugels opneemt, of misschien verandert er iets in je houding. Zelfs een klein detail is al groot genoeg om iets te veranderen aan de manier van reageren van je paard. Verder volg ik Kelly_ann en Casca volkomen. Eerst zien of er lichamelijk niks scheelt.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 01:25

Laat z'n tanden eens nakijken en neem hem als dat niet werkt eens mee naar een goede fysiotherapeut! (als het zover komt moet je me maar even PB-en ik ken er eentje niet zo gek ver van ommen vandaan die wonderen kan verrichten! )

Het klinkt idd alsof hij/zij wel wil maar niet kán..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:14

idd eerst de tandarts erbij...daarna zou ik gaan denken aan rechtrichten.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:29

Hier heb ik ook last van.. ik rijd haar ook op links in de rechter stelling.
ze is gewoon helemaal niet los aan die kant. en daardoor springt ze bij mij ook in de verkeerde gallop aan op de rechterhand.

en ga gewoon gauw les nemen

Eefske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:31

Bedankt voor de tips!:)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:37

Eefske schreef:
ik rijd probeer haar van tevoren wel los te rijden, maar vaak begint ze als ik m'n teugels iets meer op maat maak..

Mag ik vragen hoe je je pony dan los rijd van te voren.Wanneer pak je je teugels op en wanneer ga je dan wat stelling vragen aan je pony?

Ik zou de pony ook na leten kijken door een tandarts om er zeker van te zijn dat dat niet de rede is dat je pony geen stelling op rechts kan aan nemen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:31

monsera schreef:
Eefske schreef:
ik rijd probeer haar van tevoren wel los te rijden, maar vaak begint ze als ik m'n teugels iets meer op maat maak..

Mag ik vragen hoe je je pony dan los rijd van te voren.Wanneer pak je je teugels op en wanneer ga je dan wat stelling vragen aan je pony?

Ik zou de pony ook na leten kijken door een tandarts om er zeker van te zijn dat dat niet de rede is dat je pony geen stelling op rechts kan aan nemen.

eerst stap ik met lange teugel, een beetje figuren rijden, stelling vragen. daarna even met lange teugel draven, stappen, beetje overgangen rijden en ondertussen lekker figuren rijden. En dan neem ik m'n teugels wat korter, en in stap gaat dat goed, loopt ze netjes nageefelijk en rechtsom gaat dan nog wel een beetje. Maar als ik de teugels korter heb in draf dan gaat het fout..

kusjeva

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:33

Mijne protesteerd ook op die hand.

tip: Veel longeren, in stap veel los werken. begin eerst met goed recht rijden e dan stelling afwisselen rechts en dan links. en pas draven als ze redelijk los is naar jou gevoel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:26

Eefske schreef:
monsera schreef:

eerst stap ik met lange teugel, een beetje figuren rijden, stelling vragen. daarna even met lange teugel draven, stappen, beetje overgangen rijden en ondertussen lekker figuren rijden. En dan neem ik m'n teugels wat korter, en in stap gaat dat goed, loopt ze netjes nageefelijk en rechtsom gaat dan nog wel een beetje. Maar als ik de teugels korter heb in draf dan gaat het fout..

Ik begrijp nog niet helemaal hoe je je pony losrijd maar je vraagt dus gelijk in het begin als je net begint met rijden ook al stelling aan je pony met lange teugel en hoe reageert ze daar dan op?

Ik denk dat jij het best geholpen bent met les rijden.Als jij je teugels opneemt gaat je pony in protest als je de tandarts hebt laten komen dan kun je uitsluiten dat je poy geen pijn heeft en ligt het waarschijnlijk aan de ruiter.Hoeft soms maar een heel klein detail te zijn mss raak jij een beetje gespannen als je de teugels aanneemt.Je instructrice kan dat precies zien en je dan helpen.

Eefske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:34

ok, bedankt..

Kion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:21

Tsjaa mischien heeft je pony wel iets met zijn tanden aan de rechterkant.
Dus ik zou er even naar laten kijken.
En anders kun je hem wat losser maken door veel voltes,slangenvoltes,door een S van handveranderen enz.
Daar word hij vast wel losser door en anders kun je naar de fisio-terapeut gaan. sterkte

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:58

Moeilijk, en hoe doet ze het als je linksom contra stelling vraagt ? (dus linksom rijden maar je vraagt alsof ze naar rechts rijd). Kan het zijn dat je paardje misschien scheef gereden is?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:17

RUBYWHITE schreef:
Moeilijk, en hoe doet ze het als je linksom contra stelling vraagt ? (dus linksom rijden maar je vraagt alsof ze naar rechts rijd). Kan het zijn dat je paardje misschien scheef gereden is?

Als ik linksom contrastelling vraag gaat het wel beter dan dat ik rechtsom gewoon stelling vraag. Maar het is nog niet helemaal normaal. Ik denk niet dat ze scheef gereden is, omdat ze het nogmaar sinds kort heeft.

kusjeva

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:19

dat is juist het probleem met scheef rijden, je hoeft er niet altijd wat van te merken....en ze hoeven er niet altijd protest aan te geven

Misschien kun je haar proberen gewoon eerst linksom los te rijden, desnoods met contra stelling naar rechts. Pas als ze dan in die contra stelling ontspannen aanvoelt en gehoorzaam is, dat je dan van hand verandert om te kijken hoe het rechts om gaat...tis maar een idee hoor.

Eefske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:32

RUBYWHITE schreef:
dat is juist het probleem met scheef rijden, je hoeft er niet altijd wat van te merken....en ze hoeven er niet altijd protest aan te geven

Misschien kun je haar proberen gewoon eerst linksom los te rijden, desnoods met contra stelling naar rechts. Pas als ze dan in die contra stelling ontspannen aanvoelt en gehoorzaam is, dat je dan van hand verandert om te kijken hoe het rechts om gaat...tis maar een idee hoor.

Ok, dank je, ik zal vanavond kijken hoe het gaat..

kusjeva

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:42

kusje terug

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:49

Gisteravond gereden, het ging heel goed.. Ik heb eerst een poos linksom en rechtsom gereden met de lange teugel. Dat ging goed, ze gaf lekker na. Toen heb ik de teugels iets opgepakt, en op advies van RUBYWHITE eerst linksomgewoon stelling en contrastelling gevraagd. Dat ging lekker dus toen besloot ik om het rechtsom te gaan proberen. Nou de eerste keer dat ik stelling vroeg ging ze in protest, en stilstaan en bokken, toen heb ik haar een keer een flinke schop gegeven en daarna liep ze als een mak lammetje verder. Echt heel lekker, het stelling vragen ging dan misschien niet perfect, maar voor haar doen ging het echt heel goed. Hopen dat het de volgende keer ook zo gaat.. en @RUBYWHITE heel erg bedankt voor je tips..

kusjeva

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:19

jammer dat ze even protesteerde maar je hebt het in iedergeval van haar gewonnen en haar er door heen gekregen...succes verder

Kim_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:27

En met kracht ga je het toch nooit winnen En ik denk ook inderdaad dat het een kwestie is van doorzetten en bewust zijn van de bewegingen et cetera die je zelf maakt.. Maar is zeker goed dat je gewoon hebt volgehouden