Manege pony's aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tanya89

Manege pony's aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 14:09

Hallo!!!,
Ik rijd nu 6jaar op een manege ( ook al wil ik heel graag een verzorg/ eigen paard of pony) nu rijd ik tegenwoordig ook wel is op pony's die aan de teugel kunnen lopen en het lukt me ook wel maar alleen als ze stil staan zodra ik ga lopen hou ik het nog 1 zijde vol maar daarna gaat het hoofdje vrolijk weer omhoog niet overdreven omhoog maar gewoon normale hoogte, dus niet meer aan de teugel.
Als ik stil sta geef ik ze kneepjes in de teugel en drijf ik ze zachtjes aan.. zodra ze aan de teugel staan ontspan ik mijn hand weer, dan ga ik stappen en doe ik gewoon het zelfde alleen dan nog gaat t hoofd weer omhoog..
Hebben jullie tips hoe ik ze aan de teugel kan laten blijven?
(het zijn natuurlijk wel manegepony's waar iedere dag iemand anders op rijd..)
Alvast bedankt! Groetjes

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:45

Mijn ervaring is dat manegepaarden/pony's vaak niet zo'n actieve achterhand hebben en daardoor moeilijk nageven. Het aanleren van aan de teugel rijden gebeurt dan idd vaak door gesleutel aan de voorkant, terwijl het daar niet vandaan moet komen.

Probeer in je les een beetje van tempo te wisselen, soms wat sneller stappen/draven, dan weer wat terug en kijk of je pony zelf al wat lager gaat lopen met zijn hoofd.
Dan kun je eventueel wel met je hand wat vragen, maar zolang je pony niet zo actief is van achteren blijft het moeilijk.

Mijn ervaring met maneges is dat het vaak 'mooi staat' als je pony aan de teugel loopt. Ga voor jezelf na wat je belangrijk vind, of je pony een leuke les heeft of door een hoop gepruts in zijn mond aan de teugel loopt.

Probeer je pony vanaf de achterkant naar je hand toe te rijden, als ze dan na gaan geven dan heb je het goed gedaan!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:20

Zorg eerst er goed voor dat de pony actief aan het been is, dus dat hij/zij goed reageert als je zachtjes drijft.
Als je pony goed aan het been is, kan je hem van voren iets opvangen. De ene pony gaat makkelijker nageeflijk lopen dan de ander.
Probeer het eerst in stilstand en dan weg te stappen. Gaat het hoofd in stap weer omhoog, geef dan duidelijk druk op de teugels (niet trekken!) en drijf goed aan. Het paard zal de druk op de teugels niet echt fijn vinden. Het kan dan kiezen; of zo doorlopen, of nageven. Stoppen mag niet, omdat jij blijft drijven. Op den duur zal het paard vanzelf gaan nageven, en dat beloon jij door je hand te ontspanen.

Succes er mee.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:18

bij ons op de manege zijn er behoorlijk veel pony's die aan de teugel lopen (een paar doen het zelfs uit zichzelf ) maar ik heb altijd zoiets van; het heeft eigenlijk weinig zin als je een manegepony aan de teugel laat lopen want de volgende keer rijd er weer een 'beginner' op (soms ook niet, ligt eraan op welk pony/paard ik heb gereden) en die doet er toch niks aan.. maar dat was ff off-topic

ik ben het ook eens met degene die boven mij staan

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:43

Een manege pony hoeft van mij niet aan de teugel te lopen, maar moet wel nageeflijk zijn en zijn hele lijf goed gebruiken.

Ik vind het een beetje jammer dat je al 6 jaar op de manege rijd en een paard niet nageeflijk kan laten lopen. Toch eens een andere manege overwegen of een keer een prive lesje op een manege pony?

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:10

Ik rij 1 keer per week in een manege les, en ik zit vaak op goede paarden die doen wat je vraagt. Je voelt wel dat er een verschil is tussen manegepaarden en eigen paarden. Soms zit ik wel eens op een manege paard die gewoon niet wil mee werken om een beetje fatsoenlijk te lopen. Ik ga daar verder ook niet mee prutsen (teugels) ik zorg eerst dat hij lekker voorwaarts loopt (niet scheuren natuurlijk ) vaak tegen het einde van de les heb ik ze dan precies zoals ik het hebben wil.. ook niet altijd maar goed. Bedenk wel dat veel manegepaarden erg uitgekookt zijn en dat ze alle trucjes van 'het vak' weten om er onderuit te komen

Sanco

Re: Manege pony's aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:18

bij ons op de manege staan ook paarden die t kunnen maar eentje daarvan geeft alleen na mt zijn hoofd.. (de rest van t lichaam dus niet) en de rest moet altijd heel goed losgereden worden enz enz.. maar ik rijd daar nu niet meer..

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:34

Kris25 schreef:
Een manege pony hoeft van mij niet aan de teugel te lopen, maar moet wel nageeflijk zijn en zijn hele lijf goed gebruiken.

Ik vind het een beetje jammer dat je al 6 jaar op de manege rijd en een paard niet nageeflijk kan laten lopen. Toch eens een andere manege overwegen of een keer een prive lesje op een manege pony?

Hij hoeft het van mij ook niet aan te leren maar als hij het al kan is het natuurlijk leuk om het te blijven doen zodat hij/zij het niet verleerd.
In die 6jaar hebben we nog niet geleerd pony's aan de teugel te laten lopen.. Vind ik wel heel jammer trouwens Komt waarschijnlijk omdat we al veel verschillende instructrieses hebben gehad. Overigens heb ik nu wel gevraagd of dat we er nu wel meer aandacht aan gaan besteden..