galopwissels: alleen vooraan wisselen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

galopwissels: alleen vooraan wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 12:52

hallo,
iedere week rij ik een heel fijn paardje in de groepsles waarin het meestal allemaal vrij goed gaat, maar in de vakanties heb ik ook af en toe eens uurtje privéles dressuur met hem en daar zaten we donderdag met een probleempje.

Het was de bedoeling dat ik in galop ging, de diagonaal nam en verder reed in contragalop, na een tijdje contra moest ik in de hoek galopwissel doen zodat we weer in de "juiste" galop zaten. Die contragalop ging best, hij had wel de neiging om veel vlugger in draf terug te vallen en ik moest ook contrastelling aanhouden anders wisselde hij meteen. Maar de wissels op bevel... daar zat ons probleem, hij wisselde telkens alleen vooraan. We hebben vanalles geprobeerd... Tikje geven met de zweep op de achterhand tijdens de wissel, tikje van de zweep achteraf, op de cirkel blijven en buitenbeen duidelijk naar achter leggen... Maar hij wisselde echt niet achteraan, het enige wat er gebeurde was dat hij enorm heet werd, meer in crossgalop ging, hoofd de lucht in stak zodat ik gewoon niets meer te zeggen had.
Uiteindelijk zijn we er maar mee gestopt want hij werd echt lastig.
Nu duurt het weer een tijdje voor het vakantie is, dus ook tijdje voor ik privéles kan nemen en zou ik toch graag weten hoe ik dit probleem kan oplossen.
De lesgever va nde privéles is iemand anders dan van de groepsles dus kan het dan ook niet vragen, ook doen we zulke oefn niet in de groepsles daar het eigenlijk geen gevorderde les is.

Alvast bedankt

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 19:00

Weet er iemand raad?

Nog iets wat ik er was vergeten bij te vragen... Hoe kan ik het beste zijn hals wat meer laten zaken zonder als een gek door de piste te crossen... Hij is namelijk heel erg vlot vooruit en dan krijg je hem ook aan de teugel maar gaat hij eigenlijk niet ontspannen, neem je dan iets terug in tempo ontspant hij al meer maar toch blijft hij zijn hals vrij hoog houden en gebruikt hij zijn rug niet optimaal. hoe kan ik dit oplossen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:22

Mag ik je eerst een paar tegenvragen stellen?

Waarom zou je een changement WILLEN rijden op een paard dat niet recht is (je geeft aan contrastelling te moeten blijven rijden anders kun je 'm niet in contragalop houden), en waarom wil je het in een bocht doen in plaats van op een rechte lijn? En terwijl hij helemaal niet fijn door z'n lijf loopt en DUS onvoldoende lossigheid en sprongkracht zal hebben om naar behoren een changement te rijden?
Waarom wil je instructeur dit?
Is dat een stukje "Niveau" willen laten zien in zijn/haar priveles? Of ben je ECHT aan deze oefening toe? (antwoord op die laatste is nee, gezien de overige rijtechnische problemen).
Eerlijk gezegd heb ik altijd zo mijn twijfels bij instructeurs die prematuur met dergelijke oefeningen beginnen en imo zelf niet helemaal van de hoed en de rand weten...

Goofy44

Re: galopwissels: alleen vooraan wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:40

Een paard dat voor- en/of achter spontaan galop wissels doet, heeft een balans probleem. Het paard gaat kennelijk niet in balans. Ik zou zeker niet aan galopwissels werken, maar eerder aan het basiswerk wat nodig is om het paard los, soepel en ontspannen te maken. Het paard is dat niet en het is een voorwaarde dat het paard in balans gaat. Als je dan doorgaat met oefeningen, terwijl de balans en waarschijnlijk de zaken die je voordat je balans kan bereiken niet in orde hebt, kom je met het paard in de problemen.

Hoe je een paard los, soepel en ontspannen maakt en bereikt dat het paard in balans gaat, is al vaak op bokt beschreven.

Het paard wordt daarbij ook vaak door de ruiter uit evenwicht gebracht.
Het probleem moet dus zowel bij het paard als de ruiter worden opgelost. Zolang dat niet in orde is, moet je je beperken tot het gewone basis werk. Als dat niet in orde is, enz. enz.

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:14

ik begrijp jullie twijfels naar aanleiding van de problemen die ik ondervind met het paard, of ik er wel aan toe ben enz... Het paard kan het in ieder geval WEL, de eigenares zelf heeft dit al vaak genoeg bewezen, het ligt dus aan MIJ. Ik doe bij de galopwissel blijkbaar iets verkeerd (wat mijn lesgever tot hiertoe nog niet heeft gevonden wat ik juist verkeerd doe) waardoor hij enkel vooraan wisselt. Op de diagonaal voer ik met ditzelfde paard immers wel een correcte wissel uit zonder verdere problemen. De contragalop leek voor mijn lesgever gewoon de volgende stap daar galopwissels best gingen. stukje "niveau" wil mijn lesgever niet meer geven in de privéles dan in groepslessen, als hij ziet dat het een dagje minder gaat dan horen die moeilijkere oefn ook niet en is het gewoon basisoefn die we doen.

Als laatste wil ik toch nog even zeggen dat de kritiek van Sonja op mijn lesgever onterecht is, daar ik denk dat hij al genoeg bewezen heeft het zelf wel degelijk te kunnen en dit ook op een correcte manier aan te leren. (hij heeft zijn trainer B dressuur (België) wat dus inhoudt dat je mag lesegeven aan topsporters, voor je dit statuut berijkt moet de deze dingen wel degelijk zelf onder de knie hebben), de commentaar dat hij dus niet zou weten waar hij mee bezig is, is onterecht in mijn ogen. Waarik het dus wel mee eens ben, is dat het probleem bij mij ligt en dat er daar moet aan gewerkt worden.

Toch bedankt

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:36

Geen wissels meer maken, ga eerst leren je paard rechtrichten aub. Dit is gewoon verrijden van een paard wat het allemaal al onder de knie heeft. Doodzonde. Je houding, gewichtshulpen en been hulpen zijn dus blijkbaar ook niet in orde, je brengt het paard uit balans en dan ga je hem nog eens bijtikken ook. Ik vind zowieso een changement in de hoek een beetje apart, het is meer omgooien dan changeren dan.
Terug naar de basis en als dat voor elkaar is rustig aan uitbreiden onder geode begeleiding

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:45

recht maken en de achterhand sterker maken

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:22

even voor alle duidelijkheid, rechtrichten is in alle andere gangen enzo geen probleem, ook niet bij gewone galop, alleen dus bij de contragalop. Heb trouwens eerst wissels leren maken met dit paard voor contragalop te doen. Wissels op de diagonaal mogen dus wel nog, alleen niet meer tijdens contragalop als ik het goed versta tot wanneer we ook in contragalop gewoon kunnen blijven rechtrichten zonder naar draf te vallen.
Goede begeleiding heb ik al, rij dit paard alleen maar in groepsles of in privéles daar het niet mijn eigen paard is. is paard dat op manege gestald staat en dat ik (dankzij mijn lesgever) iedere week mag rijden van de eigenaar omdat ik met de manegepaarden niets meer kon bijleren. Verrijden van het paard dat dit alles wel al kan zal ik dus niet doen, ik rij er maar 1 keer per week op, in de vakanties max 3 keer per week, voor de rest is het de eigenares zelf die ermee rijdt, en ja, zoiets kan je moeilijk lerdb op een paard dat het zelf nog niet kan, iedereen moet leren en ja, daar worden meestal paardne voor gebruikt die het wel al kunnen.
Mijn houding is wel ok, niet perfect maar wie de zijn wel?, beenhulpen zou ik idd mss knn verbeteren al denk ik wel dat ook deze goed zijn net zoals de gewichtshulpen denk ik.
Onder de basis versta ik dan gewoon stap draf en (gewone) galop? of wat moet ik onder basis verstaan?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:27

Misteryke schreef:
Onder de basis versta ik dan gewoon stap draf en (gewone) galop? of wat moet ik onder basis verstaan?

Daar staat op RT Discussies een flinke discussie over met veel verschillende meningen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:28

Ik denk dat als je met wissels bezig bent, je iets meer mag verstaan onder 'basis' dan alleen het paard tussen jezelf en de grond in houden in 3 gangen. Ik denk dat je dan ook e.e.a. voor elkaar moet kunnen hebben qua (ja sorry komt ' ie weer) rechtrichten, tact en noem de rest van het rijtje maar op.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:51

Ik begrijp je instructrice niet helemaal eerst galopwissels en dan pas de contragalop???????Volgens mij is de volgorde een beetje verkeerd!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:10

aerdenhout1: dat is precies wat ik ook dacht bij het lezen. Het klopt gewoon niet. Zelfs van manegepony's kun je nog blijven leren, je bent immers nooit uitgeleerd. Aantal keer in de week rijden maakt ook weinig uit, ik rij ook 2x in de week en kan ook gewoon de basis oppakken en van daaruit uitbreiden. De rest van de week voert het paard dressuurmatig erg weinig uit, word vooral gelongeerd en mag aan de lange teugel door de bak hobbelen. Ik heb er flink wat aan te sleutelen maar ga er zeker geen wissels mee springen of stukken contra pakken als het niet rechtgericht en voldoende verzameld is. ga je eerst eens concentreren op de 6 onderdelen van het skala der ausbildung: http://www.poedersuiker.com/Skala.htm

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:15

Hmmm, door de Bokt-censuur is de link volgens mij verloren gegaan?

Scum

Re: galopwissels: alleen vooraan wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:08

Het ene paard springt gemakkelijker een wissel dan de andere. Ik heb er een die ik het nooit heb hoeven te leren. Gewoon zitten, hulpen geven en die springt om. Dat is een paardje waarbij je maar hele lichte hulpen hoeft te geven.

Mijn andere paard reageert gewoon wat trager op de hulpen. Ik ben ook al een hele poos bezig met de wissels (niet voor de dressuur, want daar hoef ik alleen nog maar contra), maar mn voor het springen. Inmiddels lukt het me nu ook aardig om hem in de goede galop te laten landen, maar de wissels lukken alleen nog maar voor. Wij oefenen altijd met een balk waarover je van hand moet veranderen. Hij springt 9 van de 10 keer alleen voor om, en daarna moet ik hem echt terug in draf nemen, want anders gaat hij gewoon overkruist door.

Wellicht dat jij het ook met een balk zou kunnen proberen.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:09

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:54

mag ik weten op welk niveau je met dit paard rijdt... ??

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:51

welk niveau? nie bepaald een niveau, rij geen wedstrijden, hoop alleen met dit paard mijn C-brevet te halen (België) voor dressuur daar ik in september met een ander paardje reeds mijn springen heb behaald maar door omstandigheden niet geslaagd was voor dressuur. Maar daarvoor hoef je geen contragalop te kunnen, geen wissels, zelfs geen wijken of schouder binnewaarts ofzo.

Waarom eerst wissels werden aangeleerd... Om dat ik dat gewoon vaker belang bij heb dan bij contragalop, rij geen wedstrijden dus contragalop rij ik enkel in de les, bij het springen echter kan het handig zijn dat je je paard laat wisselen indien hij in de verkeerde galop zit na de sprong in een parcour ipv naar draf te rijden.

Dankje voor de tip Scum, zal het zeker eens proberen met een balk.

En dat je nog van manegepony's kan leren kan ik best geloven, maar vind het oneerlijk als ik van hen dingen vraag zoals schouder binnewaarts vb terwijl er niemand is die ze het heeft geleerd en ze dit dan maar 1 keer om de zoveel tijd zou gevraagd worden. Ik heb de kans gekregen om eerst met een paardje te mogen rijden die van eigenaar was die zelf nooit meer met zijn paard reed en hem daarom lessen liet meelopen enkele keren per week door "gevorderde ruiters", met dit paard heb ik eerst alleen gesprongen, later ook in gewone groepsles en later ook privéles dressuur waar we beiden veel hebben geleerd maar volgens mijn lesgever zou ik met hem nooit verder geraken dan waar we zaten en toen mocht ik eerst alleen in privéles paardje rijden van mevrouw waar hij les aangaf en later mocht ik dit paardje ook rijden in groepslessen en sinds deze 2 paardjes gaat mijn dressuur al stukken beter, dus ja, volgens mij leer ik meer bij van deze paarden dan van manegepaarden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:57

Misteryke schreef:
Om dat ik dat gewoon vaker belang bij heb dan bij contragalop, rij geen wedstrijden dus contragalop rij ik enkel in de les,

Ehhhhhhhhhhhhh misschien dat ik het na al die jaren nog steeds niet snap hoor, maar contragalop zou je in plaats van als een kunstje ook als een uitstekende OEFENING kunnen zien om je paard sterk en lenig te maken....

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:09

denk niet dat er ergens staat dat ik het als kunstje zie, maar is gewoon reden waarom ik eerst wissel heb geleerd ipv contra. Rij dat paard 1 keer in de week voor alle duidelijkheid waarin ik nooit wissels of contra hoef te doen daar het les is van andere lesgever. enkel in vakanties met privéles doe ik galopwissels of contragalop, het paard zal van die 1 keer om de zoveel maanden dat hij dit van mij moet doen echt niet sterker worden, daar zorgt zijn eigenaresse nog steeds voor, geen kunstje maar ook geen "nut" wat de wissels wel hadden vo mij waardoor ik deze als eerste leerde

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:20

ik snap niet dat iedereen daar commetaar over geeft, ze vraagt dat niet , ze vraagt alleen of jullie tips hebben.
de 1 leert dit eerder dan de ander, wat maakt dat nou uit, niet iedereen rijd het zelfde.
van die balk vindt ik een goeie en dat ga ik ook eens proberen, want ben ook de galopwissel aan het leren(voor het springen!!) en hij springt alleen voor over.
hou dit topic dus even in de gaten

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:51

Je moet 1 ding even niet vergeten: het paard kan dan wel al een nette wissel laten zijn met de andere ruiter, bij jou lukt het dus niet. Dat betekent dat het een rijtechnisch probleem van jou is, maar dat geef jezelf ook al aan. Uit je berichten lees ik dat het paard nog niet ontspannen genoeg is in zijn lijf omdat het halsstrekken ook niet gaat. Ik zou, zeker omdat je dit paard niet zo vaak rijdt, me niet bezig houden met het rijden van een wissel maar bezig houden met de basis: voorwaarts met een actieve achterhand en een vriendelijke aanleuning. Schakelwerk om hem attent te houden en soepel te maken in al zijn gewrichten en spieren. Pas als dat helemaal goed is, zou ik eens denken aan een contragalop. En als dat soepel en ontspannen gaat, dan moet je eerst leren voelen wanneer je een wissel moet inzetten. Heb je dat onder de knie, dan komt die wissel vanzelf wel. Maar dat kan alleen als je regelmatig traint met dit paard.

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:29

@karijn: wissel op de diagonaal gaat dan wel weer perfect, wissel van contragalop naar gewone galop gaat alleen niet.
Er staat ook nergens dat het halsstrekken niet gaat, hij houdt zijn hals vrij hoog tijdens het rijden, voor het ruggebruik zou het beter zijn als zijn hals iets lager is waardoor hij beter over zijn rug loopt.
Regelmatiger trainen dan 1 keer per week met dit paard gaat gewoon niet daar ik op internaat zit en in de week dus niet thuis ben, en in de groepsles doen we zo een dingen nu eenmaal niet.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:28

Hoi allemaal,

Zijn er nog mensen die makkelijke (voor het paard makkelijk) wissel oefeningetjes weten. Ik ben sinds kort ook bezig met het aanleren van een wissel. Vanuit contra terug naar gewoon op de ac lijn of lange zijde. Soms maak ik een wissel van uit de goede galop en dan van hand veranderen en een soort van zijwaarts gaan (heup om) en dan de wissel vragen. Maar het is zo eentonig. Ik zou graag willen weten of er nog meer manieren zijn.

Oja, mijn bolletje heeft ook moeite om in een keer te wisselen. Vaak pakt hij eerst voor en enkele passen later achter. Ik dacht dat dit kwam omdat hij nog niet precies weet wat er wordt bedoeld, maar ik zou het fijn vinden om wat feed-back te krijgen.

(Hij loopt trouwens prima voorwaarts en recht en weet goed wat links en rechts is. Contra galop is een makkie voor hem en hij buigt heel soepel. Misschien is dat laatste ook weer nadelig en een mogelijke oorzaak voor de ongelijke wissel.)

Daan1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:29

De wissels vind ik leuk tijdens slangevoltes. (level3 test in USA)

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:11

De bijna 4 jarige waar ik op rijd wisselt ook alleen voor......
Alleen de hele wissel is dan al per ongeluk.