Galop wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karice_Fire

Galop wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:05

Hoi, Mijn paard die kan wel met springen de galop wissel.
Maar met dressuur durf ik het niet aan, want de vorige keer was me bij-rijdtster een galop wissel met mijn paard aan het proberen en gaf ze ook een bokje, en met spingen doet ze niets, HELP me geef me wat tips !!
Hoe ik het kan proberen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:09

Door eerst tussen je eigen oren het verschil tussen springen en dressuur te wissen en je ervan bewust te zijn dat je gewoon aan het PAARDrijden bent. Wat maakt het in hemelsnaam uit of er een paar hindernissen in de bak staan of niet

Overigens hoort je post bij Praktijkproblemen thuis en niet bij discussies.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:46

Ben je bang voor 1 bok? Moet je niet zijn! Als jij bang bent voor 1 bok krijg je er zeker 2 of meer..

Gewoon diep uitademen, uitademen en go for it!

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:52

Ik zou het proberen op een diagonaal..zodat je paard ook weet dat jullie 'de andere kant op gaan'
Galopeer in een rustig tempo, ga goed diep zitten in het zadel, en verleg je benen..dus als je van rechter galop naar linkergalop wil..leg je je rechterbeen wat naar achter, en linkerbeen hou je goed bij de singel, zodat het paard weet wat de bedoeling is. Om hem wat te helpen leg je je gewicht ook wat meer naar de kant waar jij naartoe wil..lichte stelling vragen kan ook wat helpen.
Dus probeer het eerst wat een beetje te "overdrijven" zodat je paard weet wat de bedoeling is, als jullie het al goed doorhebben is het een kwestie van diep zitten en je benen verleggen.
En voor zo'n bokje moet je echt niet bang zijn hoor!
Gewoon lekker prutsen .. en dan komt het vanzelf wel goed!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:57

RT-D --> RT-P

Karice_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:10

Okee, harstikke bedankt voor jullie tips, ik ga het zeker proberen !

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:14

Je kunt ook op de diagonaal een balkje neerleggen. Dat wil ook wel eens helpen met omspringen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:23

Niet met balkjes gaan klooien! dan leer je ze juist naspringen.

Toevallig kwam deze vraag gisteren bij de clinic van Hans Peter Minderhoud ook. Hij leerde ze van uit een keertwending. In het terugrijden naar de hoefslag al duidelijk de achterhand richting omheining zetten, rechtermaken in het lijf en de wissel springen bij aankomst op de hoefslag. Je maakt dan deels gebruik van de omheining doordat je paard niet weg kan die kant op.

Karice_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 09:12

Huh? De ene zegt dat en de ander dat. Ik zou wel zien:D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:23

Anne_GTI schreef:

Toevallig kwam deze vraag gisteren bij de clinic van Hans Peter Minderhoud ook. Hij leerde ze van uit een keertwending. In het terugrijden naar de hoefslag al duidelijk de achterhand richting omheining zetten, rechtermaken in het lijf en de wissel springen bij aankomst op de hoefslag. Je maakt dan deels gebruik van de omheining doordat je paard niet weg kan die kant op.

Links of rechts omkeert bedoel je denk ik?? Keertwending doe je in stap...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:14

Sydney2005 schreef:
Anne_GTI schreef:

Links of rechts omkeert bedoel je denk ik?? Keertwending doe je in stap...

je hebt gelijk Was er met de kop niet helemaal bij denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:33

Anne_GTI schreef:

je hebt gelijk Was er met de kop niet helemaal bij denk ik.

Haha, ik snapte m al niet helemaal

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:16

Waarom zou je het niet met balkjes aanleren? Dat is toch een hele relaxte manier? De hulp is dan ook makkelijker te geven.

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:33

renskek schreef:
Waarom zou je het niet met balkjes aanleren? Dat is toch een hele relaxte manier? De hulp is dan ook makkelijker te geven.

Juist om naspringen te voorkomen. Als paarden zich eenmaal hebben aangewend om in tweeën te springen krijg je het er heel moeilijk weer uit. Verder nodig je ze met een balkje uit om lang te worden in het lijf als ze niet passend bij de balk komen. Verzameling en verbinding door het lijf ben je juist nodig om een correcte wissel te springen.

Verder kan ik iedereen aanbevelen om eens op een paard te stappen wat heel makkelijk de wissels springt. Op die manier leer je het gevoel ontwikkelen en weet je ook wanneer je bij je eigen paard de hulp moet geven.

casjuh

Re: Galop wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:37

Over de diagonaal, terug naar draf en meteen weer aanspringen in de andere galop. Zo leert hij om te gaan met het gevoel om om te springen. Na een tijdje kan je proberen om in een keer om te springen, omdat hij dan door heeft wat er van hem verwacht gaat worden.

Karice_Fire

Re: Galop wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:48

Hoi !

Bedankt voor jullie tips !

Ben er nog niet aan toe gekomen maar ik zie morgen wel !