jong paard, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

jong paard, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:46

Vanaf zondag is Valeur weer thuis, hij is in 20! dagen ingereden bij de manege. Hij was hardstikke braaf, daar heb ik er zelf ook op gereden, los stappen, draven en galopperen ging goed.
Dinsdag ging ik er thuis voor het eerst op, eerst aan de longe, later los.
het ging prima, totdat ik wilde galopperen, hij kent de hulpen nog niet, dus is het nog erg veel drijven en af en toe een tikje met de zweep.
Ik gaf hem een klein tikje en hij begon zo gigantisch te bokken en te rennen dat ik er afviel. Zodra ik eraf lag was hij ook meteen weer rustig.
Daarna weer erop geklommen en weer gegaloppeerd, op een paar bokjes na ging dit prima. Woensdag weer gereden, en donderdag ook, donderdag weer het zelfde verhaal, alleen zat hij toen nog aan de longe, ik wilde aangalopperen, gaf een klein tikje bij, hij begon te bokken, draaide zich om, kwam dus in de knoop met de longeerlijn, toen hing ik er al half naast en heb ik me laten vallen. Daarna was hij ook meteen weer rustig.
Ik weet dat dit puur uitproberen is van hem, maar wat moet ik nu doen, moet ik hem straffen (dus meteen na een bok een tikje met de zweep) of gewoon negeren? Wat ik dus tot nu toe gedaan heb, gewoon verder rijden alsof er niks aan de hand is?

Mucchio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:49

ik zou hem wel straffen,tenminste als dat nog lukt met het bokken.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:51

Je zegt zelf dat hij de hulpen nog niet helemaal goed begrijpt, dus uitproberen vind ik het niet.

Ik zou de galop even laten zitten, want om er elke neer naast te liggen lijkt me ook niet handig.

Snapt hij wel de stemhulp voor galop? Dan kun je nog, als je toch wilt galopperen, hem met stem in galop zetten (door je helper) en zelf ondertussen ondersteunen met je hulpen.

Verder, wat voor de een 'n klein tikje is kan voor de ander een enorme mep zijn. Best kans dat jouw kleine tikje toch te groot was voor je paard.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:52

Belangrijk: belonen wanneer hij het wel goed doet.

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:52

ik zou inderdaad even een tikje met de zweep geven of even hard been geven en misschien helpt de stem ook wel even met een boze toon. mijn paard is 4 jaar(morgen 5!!) en als zij even iets dat ik niet goed vind geef ik haar een harde schop en is alles weer goed.

als je het gewoon gaat negeren gaat je paard het denk ik alleen maar meerdere keren doen. het is misschien in het begin moeilijk om je paard te straffen, maar het is wel beter dan dat hij/zij altijd gaat bokken.

nog succes verder!

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

oja als je paard het goed doet heel blij reageren met je stem en een klopje geven op de hals!

casjuh

Re: jong paard, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

daar zijn de meningen over verdeeld ben ik bang...
Een tikje moet hij zien als een voorwaartse hulp en niet als "straf".
Ik denk dat je hem op de bok zelf een tik moet geven/zweepje op z'n kont leggen en dat door blijven doen totdat hij "naar voren" gaat ipv 'bokken'. (als het je lukt er zo lang op te kunnen blijven zitten)Misschien legt hij dan de link dat een tikje een voorwaartse hulp moet zijn en dat hij niet mag bokken erop. (Zo heb ik het uit mijn paard gekregen)
Uiteraard meteen belonen als hij dus voorwaarts reageert op het tikje.
Negeren is denk ik niet goed. Je geeft hem dan namelijk 'rust' op het moment dat hij een bok geeft.
Als hij stopt met bokken gaat dat enge ding dat zijn kont aanraakte weg.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:58

Op de manege moest ik blijven drijven en vooral met stemhulpen hem in de galop krijgen, zodra ik voelde dat hij ging galopperen moest ik de galophulp geven. Eerst had ik minstens 1 keer de hele bak rond nodig om hem in de galop te krijgen, nu is dat al een heel stuk minder. Hij doet het ook alleen bij de eerste keer aangalopperen, daarna niet meer.
Als ik hem een tikje met de zweep geef, doe ik dat op zijn schouder, dat kent hij inmiddels wel, want dat doe ik ook tijdens draf/stap als hij niet genoeg op mijn been reageert.
Maar als hij bokt, zou ik hem dan een tik op zn kont moeten geven?
Ik denk dat als ik dat doe, dat hij dan alleen maar erger gaat bokken namelijk.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:04

Dat klinkt alsof het je op de manege op een behoorlijk goede manier is uitgelegd . Zweepje op de schouder is idd ook zinnig .

Aangezien jij zegt dat hij het alleen de eerste keer bij aangalopperen doet kan het ook nog zijn dat hij gewoon nog zoekende is naar zn balans en zn evenwicht nog niet kan vinden in de galop.

Dat zal vanzelf beter gaan .

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:08

Als hij puur bokt op de zweep zou ik hem nog een tik geven: hij hoort niet in verzet te gaan tegen die hulp en dat moet hij leren. Als jij er steeds naast ligt als hij een bok geeft, dus elke keer als je hem een tik hebt gegeven, heb je straks de poppen aan het dansen want dan leert hij het bokken misschien wel aan. Maar goed, dat is mijn mening en iedereen denkt er weer anders over

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:09

ik hoop het, elke keer er naast liggen is ook niet wat
hij is gelukkig ook op een goede manier ingereden en ik heb goede hulp erbij nu.
ik kan wel merken dat hij af en toe moeite heeft met galopperen, maar we galopperen ook nog niet veel, per dag rijden we in totaal ongeveer 20 minuten. en dan 2 rondjes galop, links en rechtsom.
Maar ja, straffen of niet? Aan de ene kant denk ik, ja want hij moet toch leren dat dat niet mag, aan de andere kant, nee, want dan krijg ik waarschijnlijk helemaal zo'n "gevecht" dat hij nog meer gaat bokken.
Ik beloon hem sowieso als hij het goed doet.
ik heb niet het idee dat hij bokt tegen de zweep overigens.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:37

Misschien schrikt ie ook juist van het gevoel te galopperen.
Tik rustig op de hals begint ie te bokken probeer dan iig te blijven zitten en hem voorwaarts te houden, alleen maar naar voren, als je hem maar genoeg voorwaarts houdt kan ie niet meer bokken. Lukt dit je niet probeer dan iemand anders te regelen die het wel kan, dat bokken moet vooral geen gewoonte worden.
Dus niet 'straffen' maar wel voorwaarts houden, desnoods met wat tikjes van je zweep.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:47

het zit ook in een paard z'n instinct om te bokken als hij iets op z'n kont/rug voelt. Nu heeft hij geleerd dat als er iets op z'n rug zit dat er niets aan de hand is. Maar nu hij ook iets op z'n kont voelt reageert hij weer gewoon puur instinctief eigenlijk.
Misschien is het ook beter om ernaast wat grondwerkoefeningen te doen. Touw achter z'n kont en zodra hij druk voelt moet jij je stemhulp gebruiken om "vooruit" te gaan. Bokt ie, dan blijf je die druk aan houden (tenzij het gevaarlijk wordt dan...), zodra hij normaal reageert haal je de druk er weer vanaf. Zodra hij invalt geef je weer druk met de lijn achter z'n kont net zolang tot hij door heeft hoe het wél moet. (dus ongeveer hetzelfde als de zweep op de kont laten totdat hij vooruit gaat. Als je erop zit ben je meer bezig om erop te blijven zitten, dan dat je ernaast loopt.)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:50

Veel jonge paarden beginnen te bokken omdat ze bij het aanspringen hun balans kwijtraken en sommige paarden worden ook gewoon heel opgewonden van het idee 'galopperen' an sich. Ik zou hem zeker niet straffen zolang hij nog niet 100% begrijpt wat aangalopperen is maar bijv. wel even boos 'Hey!' roepen zodat hij weet dat het niet de bedoeling is.
Ik weet ook niet hoe je aangaloppeert, of je echt al gaat zitten of niet, maar ik heb gemerkt dat veel jonkies goed reageren op de eerste keren in verlichte zit aan laten springen. Voor jezelf is het ook fijn omdat je je paard onder je door kan laten bokken (wel je gewicht naar achteren houden, anders lig je weer ) Voor het paard is het gemakkelijker omdat ze de druk in hun rug niet hoeven verwerken. Zeker in het begin als je eerst nog hard draaft voor hij echt aanspringt is het moeilijk om heel stil te zitten bij aanspringen als je doorzit, dat stoort je paard natuurlijk ook Als hij dan netjes aan kan springen, kun je weer gaan zitten.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:56

ik heb idd bij mijn 3 jarige (kende de hulpen ook nog niet was dus ook niet aan het been) wist dus dat ze niet alleen op been reageerde dus eerste paar keer met been geven ook tikje geven, dat ze weet been is iets.

Nu als ik me been eraan doe zit ze zowat in galop

Ik zou ook even de galop laten voor wat het is, gewoon rustig tijdje door trainen stap, draf en dan over een poosje weer proberen.
Ik denk niet dat het uitproberen is. als ie het telkens weer doet.
waarschijnlijk doet ie dat omdat ie nog niet zo goed in balans is en galop (onder de man) moeilijk vind.

dus ik zou eerst hem wat sterker maken, veel overgangen in de draf en stap en dan over een aantal weekjes de galop weer proberen, wie weet galopeerd ie dan wel gewoon super netjes aan zonder te bokken!

succes

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:28

Ik las dat je elke dag 20 minuten rijdt; ik hoop dat dat niet 6 of 7 dagen per week is
Ik zou persoonlijk de galop even laten voor wat het is en hem lekker is stap en draf in balans laten komen. Ook is het misschien handig om hem 1 of 2 keer per week te longeren en zorgen dat hij dan perfect op je stem reageert (dat je hem eigenlijk zonder zweep kan longeren). Op het moment dat je dan rijdt kan hij ook heel veel steun hebben aan je stemhulpen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:41

Het plan was om de eerste 1 a 2 weken elke dag ongeveer 20 minuten te rijden (hij heeft er de conditie wel voor) Daarna om de dag een half uur te gaan rijden.
Ik blijf trouwens nog gewoon lichtrijden als we gaan aangalopperen, omdat dat beter voor zijn rug is, hebben ze me verteld bij de manege.
Hij begint al wel de leren wat de been hulpen zijn, zoals woensdag, met aangalopperen galoppeerde hij al na een kwart volte zonder problemen!

Is het wel normaal dat hij zeg maar gewoon een bokje geeft met galopperen? Ik moet toegeven dat ik er beide keren vrij snel aflag
Eerst keer omdat ik aan het lichtrijden was (ik stond net) en toen nam hij de bocht en ik niet, de 2e keer hing ik ernaast, toen heb ik me laten vallen, omdat we in de knoop kwamen met de longeerlijn.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:49

Ik denk niet dat het eerlijk is om hem nu hiervoor te straffen.

Het kan idd zijn dat hi het nog niet helemaal snapt, het spannend vind, zin balans aan het zoeken is.
Die dingen zijn geen dingen waar je hem voor moet straffen IMO.

Misschien kan je hem iets meer helpen met de voorbereiding door de hulp aan de longe (galop) te combineren met de beenhulp.

Neem aan dat als je hem longeert en galop zegt hij aangalopeert?
Anders zou ik hem dit even leren.
Als je er dan op zit kan je de been hulp combineren met de stemhulp en heb je kans dat het kwartje veel sneller valt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:54

dit klinkt heel hard, maar bedoel het goed hoor!

Ik zou er eerst iemand op zetten die hem uit kan zitten! Zo kan die persoon hem de galophulpen aanleren en belonen wanneer het goed gaat. Op het momend dat ti alleen gestraft word voor he tbokken, of dit nou verzet, onbegrip of vervelend zijn is zal die het vertrouwen verliezen in de ruiter..

Als iemand hem kan uitzitten kan ze hem belonen voor iets wat ti goed doet daarna; nl het galoperen of iets dergelijks. Zolang hij de hulpen nog niet kent en jij er steeds naast ligt zal je ook niet verder komen dnek ik..

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:00

Er zijn al hele goede tips gegeven, en wat ik wil zeggen: doe het vooral niet te snel! Leer hem eerst heel goed naar jouw stem te luisteren. Daarna ga je werken aan de stap en draf, en zoals eerder gezegd is zou ik de galop even achterwege laten of hem te laten luisteren naar je stem als je wilt galoperen.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:09

Ik vind persoonlijk dat je wel heel veel van hem vraagt door hem dagelijks te rijden! Wat is jou reden om dat te doen?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:12

het is geen optie om hem door iemand anders te laten rijden.
Goede ruiters liggen hier nou eenmaal niet voor het oprapen
Voordat ik vanmiddag ga rijden, doe ik sowieso de beugels even een gaatje korter, zodat ik wat meer steun heb aan de beugels.
Normaal gesproken lig ik er niet snel af en ik ben wel wat gewend inmiddels. Ik denk dat ik zelf ook te voorzichtig ben nog. heel erg uit zijn rug blijven enzo.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat je wel heel veel van hem vraagt door hem dagelijks te rijden! Wat is jou reden om dat te doen?

Dit is goed overlegt met de mensen die heb hebben ingereden (daar deden ze ook elke dag iets met hem) en met de eigenaar, eigenlijk heb ik daar weinig invloed op gehad. Ik ga er van uit dat deze mensen weten waar ze over praten, en de eigenaar heeft zelf ook erg veel ervaring met rijden en jonge paarden.
Het beste zou zijn om hem de eerste 1 a 2 weken elke dag 20 minuten te rijden, daarna om de dag en dan iets langer te gaan rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:17

Een baby die net kan lopen laat je toch ook de 4 daagse niet lopen, hij geeft aan dat hij galop niet fijn vind dus ik zou daar gewoon nog mee wachten.Toen mijn vorige pony werd ingereden werd er gezegd galop is voor later eerst maar eens de basis dingen leren, en dat ging goed. Mijn paard is 5 en ik heb nu pas een bak ik heb 2 jaar geen bak gehad, ik kan nu de galop gaan doen. Ge woon geduld hebben je hebt nog jaren te gaan.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:17

odetteke schreef:

idd

Ik heb 2 paarden ingereden en lopen lekker nu
Ik heb gewacht met de galop tot ze het zelf aangaven om te doen. Kreeg het gevoel dat ze wouden galopperen en heb toen mijn benen er goed aangelegd en een stemcommando en klaar.

Het stemcommando hadden ze al eerder geleerd bij het longeren.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:22

als ik er net op zit, is mij verteld, als hij dan wil gaan draven, moet je hem gewoon even laten draven. Gister wilde hij meteen gaan draven, dus even laten draven, daarna ging hij uit zichzelf galopperen, dus ik heb echt niet het idee dat hij het lastig, moeilijk of vervelend vindt om te galopperen. Als hij later moet galopperen, dan doet hij dat ook erg braaf, hij crosst al niet meer, en is ook redelijk te sturen in de galop.