1 teugel pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

1 teugel pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:27

onbewust heb ik een teugel aangenomen. en die andere kant losgelaten. nu doe ik mee aan een talentenplan en zij gaven mij de tip om hem weer te richten op de teugel die ik eerst te veel losgelaten heb zodat hij die weer aanneemt. en dan goed rechrichten

hebben jullei goeie trucjes/oefeneningen/manieren om het goed weer tee oefenen/leren?

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:44

ja, lees het topic over rechtrichten door, daar zul je heel veel in vinden

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:14

Heel veel over rechtrichten vind je op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com

Je moet eerst gaan ontdekken wat de natuurlijke buiging van je paard is:
- welke kant pakt je paard meer druk op teugel
- tegen welk been wil je paard meer aanleunen
- op welke kant buigt je paard moeilijker in
- op welke kant laat paard jou lager in zadel zitten, dus welk zitbeenknobbel word meer belast.

Als je deze informatie weet dan weet je de natuurlijke buiging van je paard en ga je ermee aan de slag.
Stel dat je paard dus veel op linkerteugel vastpakt, jou links lager laat zitten en tegen je linkerbeen aan loopt.
Dwz dat je paard rechtsgebogen is en dat de rechterkant van je paard korter in bespiering is, deze kant moet je op gaan rekken. Dus je gaat beginnen op rechterhand op binnenhoefslag met contrastelling en buiging. Je zorgt er dus voor dat je linkerbeen inwerkt op moment dat hij tegen je linkerbeen in gaat hangen, je drijft hem op dat moment naar je rechterteugel toe omdat je paard minder druk wil aannemen op je rechterteugel.
Je rijd je paard ook goed voorwaarts naar voren toe, zodat je na verloop van tijd gaat merken dat de aanleuningsdruk over 2 teugels verdeeld gaat raken. Op moment dat je paard de aanleuning verdeeld heeft, zal hij gaan nageven en ontspannen. Op dat moment heeft hij de buikspieren aangespannen en kan hij de rug ontspannen en kan/mag hij voorwaarts neerwaarts gereden worden.
Op linkerhand mag je wat schoudervoor en schouder binnen waarts rijden om dat linkerachterbeen (is dus zwakkere been op dat moment) meer te activeren en om de buiging van je paard in orde te brengen en rechter te maken.
Dit is nodig tot je paard het gewicht over 4 benen verdeeld heeft.
Dus op kant waar hij moeilijk buigt, buig jij je paard extra zodat hij de korte bespieringskant oprekt en dus rechter kan worden. Op moment dat je paard nageeft en ontspant, dan hoef je niet zoveel buiging meer te vragen en kun je je paard rechter houden in zijn lichaam.
Succes ermee.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:05

dankje hier heb ik veel aan!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:26

lotjj92 schreef:
dankje hier heb ik veel aan!

Graag gedaan hou ons op de hoogte aub.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 12:01

gister had ik les. en toen pakte ze op het eind verschrikkelijk de linkerkant vast. waarna ik continu de rechter teugel meost pakken en op de volte meost blijven rijden. ze liep op dat moment echt verschrikkelijk! we zullen vandaag zien of het effect heeft!