mijn paard valt links door mijn binnenbeen heen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

mijn paard valt links door mijn binnenbeen heen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:07

de titel zegt het al, linksom valt pablo(het paard wat ik rij, is niet van mij hoor, helaas haha)in de hoek na bv van hand veranderen door mijn binnenbeen heen en maakt zich dus niet rond in de hoek...
rechtsom is ze makkelijker te rijden en buigt ze beter door haar lijf..
ook zag ik vandaag aan het dekje dat ze niet rechtloopt, ik heb nu een voledig dekje met bont en daar kon ik heel goed in zien dat de rechterkant van het dekje platter was dan de linkerkant, dus rechts word meer belast zou je dan zeggen..
nu zit ik te denken, hoe zit dat nou?komt dat omdat ze links vast zit?
voor het oog loopt ze helemaal niet echt scheef en altijd fijn nageefelijk, ik voel wel dat ze links meer vast zit maar niet echt extreem ofzo...
ook had ze bultjes op haar rug door het vorige zadel en die bultjes waren recht meer en erger dan links, zelfde verhaal als wat ik zag bij het dekje dus...
wie kan me helpen en misschien tips geven om haar ect te krijgen?

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:16

niemand??

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:17

Puur gaan rechtrichten. Je paardje wil niet naar links buigen (haar bespiering is kortere aan rechterkant van lijf) en om dat te voorkomen valt ze maar door linkerteugel en linkerbeen in. Ga je paardje dus rechtrichten, rek die korte bespiering op door te beginnen op rechterhand op binnehoefslag in contrastelling en buiging. Dus ook je linkerbeen drijven op moment dat je paard richting bakrand wil vallen (dus tegen je linkerbeen in gaat hangen) rij je paard goed voorwaarts en je gaat merken dat je aanleunings gewicht verdeeld gaat worden over 2 teugels (van te voren heb je meer druk op je linker teugel als op je rechterteugel)
Als het gewicht beter verdeeld word, zal je paard ook gaan ontspannen en op dat moment is je paard al rechter aan het worden. Lees meer over natuurlijke buiging en rechtrichten op wwww.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com
Heb je nog vragen dan hoor ik het wel. Succes ermee.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:48

bedankt voor de informatie en de links...
komt het er nu dan op neer dat ik haar rechtsom met contra stelling moet rijden?
en linksom dan?gewoon zonder stelling, of wel met stelling..ppff het lijkt soms zo simpel maar dat is het niet...wil het graag goed doen
kan je mij een paar oefeningen geven die simpel uit te voeren zijn(zodat ik het iig niet verkeerd doe)om haar recht te richten?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:00

Je moet eerst gaan ontdekken welke kant de natuurlijke buiging van je paard is. dit kan namelijk wijzigen, zelfs in die tijd dat je aan het werk bent met je paard.
Dus je gaat kijken:
- welke kant pakt mijn paard meer aanleuning
- op welke kant loopt paard tegen mijn been aan
- op welke kant wil mijn paard niet buigen
- op welke hand laat paard mij als ruiter lager zitten, dus word je zitbeenknobbel meer belast.

Als je dat weet, dan weet je welke kant van je paard de lange en korte bespieringskant is. En als je dat ontdekt hebt, dan kun je die korte bespieringskant goed oprekken. Lees echt eerst die links goed door, want anders ga je nog onbewust aan het werk, en krijg je alsnog problemen. Ga er even voor zitten.
Zoals ik je informatie krijg, maar kan niet helemaal zeggen denk ik dat je paar momenteel rechtsgebogen is. Dus de rechterkant van je paard moet je op gaan rekken. Dus rechterhand rijden op binnenhoefslag in contrastelling EN buiging. Op linkerhand ga je wat schoudervoor en binnenwaarts vragen (als je daar aan toe bent, maar denk wel al je aan talentenplan mee mag doen) en vraag je dus eigenlijk meer buiging om je paard rechter te krijgen. En goed met je linkerbeen inwerken.
Het is dus zo dat je je paard recht onder je moet gaan krijgen, dus hij mag tegen geeneen been meer aanleuning, en ook gelijk aan 2 teugels. Denk dat je een weegschaal bent.

meisje23

Re: mijn paard valt links door mijn binnenbeen heen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:55

oke bedankt..
links valt ze door mijn binnenbeen heen
links is ze moeilijker buigzaam te krijgen
de linkerkant van haar rug word meer belast, dat zie ik aan het dekje en omdat ze bultjes heeft(had)die links erger waren dan rechts..
dan is ze dus rechtsgebogen, neem ik aan...
ik ga de links nog eens even rustig doorlezen en begin gewoon met rechtom contrastelling en veel rechte lijnen rijden??
ze loopt verder heel goed, wijken schoudervoor pakt ze goed op, ook linksom....
donderdag heb ik voor het eerst weer prive les en ga dit gelijk voorleggen
gister was ze heel erg stijf met rijden omdat ik haar een paar weken niet heb kunnen rijden ivm de bultjes op haar rug..
ook heeft ze nu een goed passend en dus recht zadel waardoor de wrijving op haar rug erger lijkt te worden(lijkt me logisch omdat ze wel scheef loopt)
ik doe mijn best iig heel erg bedankt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:59

meisje23 schreef:
oke bedankt..
links valt ze door mijn binnenbeen heen
links is ze moeilijker buigzaam te krijgen
de linkerkant van haar rug word meer belast, dat zie ik aan het dekje en omdat ze bultjes heeft(had)die links erger waren dan rechts..
dan is ze dus rechtsgebogen, neem ik aan...
ik ga de links nog eens even rustig doorlezen en begin gewoon met rechtom contrastelling en veel rechte lijnen rijden??
ze loopt verder heel goed, wijken schoudervoor pakt ze goed op, ook linksom....
donderdag heb ik voor het eerst weer prive les en ga dit gelijk voorleggen
gister was ze heel erg stijf met rijden omdat ik haar een paar weken niet heb kunnen rijden ivm de bultjes op haar rug..
ook heeft ze nu een goed passend en dus recht zadel waardoor de wrijving op haar rug erger lijkt te worden(lijkt me logisch omdat ze wel scheef loopt)
ik doe mijn best iig heel erg bedankt!

Vaak is bultjes ook gevolg van verkeerde belasting op rug. Maar dat lees je vanzelf wel in de links. Veel succes en hou ons op de hoogte.

suusiejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:46

Mijn paard had presies het zelfde, ik ben er mee naar een soort fisio geweest naar schriel zo heet die man geloof ik, hij heeft gekeken, mijn paard had 3 ruggenwervels er uit liggen en 1 nekspier en een scheurtje in een hals spier,hij heeft zijn spieren gekraakt enz. heb massage gel en pilletjes mee gekregen. dat is gekomen omdat hij een keertje vast gelegen heeft in de stal, het is nu 3 week terug dat ik er geweest ben en me paard loop hartstike goed weer niets geen last. ik kon hem altijd links heel slecht inbuigen maar gaat nu weer goed..:D
mischien dat die van jou ook wel last van zijn rug heeft of nek...

veel succes