welk bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sachkeuh

welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:22

Heejj,
Ik heb een vraagje, ik heb nog niet zo lang m'n paard en ik heb het gevoel dat het bit niet ''straf'' genoeg is.. Ik rijd nu met een dubbel gebroken bit waarvan het middenstuk plat (en koper) is. Kan er iemand mij zeggen welk bit er beter zou passen zodat hij beter onder controle te houden is?? (een iets ''straffer'' bit?)
alvast bedankt

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:24

ik denk dat je beter les kan nemen dan een strenger bit te nemen. Dan kan je namelijk aan de gang blijven

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:30

Ja maar ik ga misschien toch eens kijken voor een enkel gebroken.. Ik weet ook niet wat hij bij de vorige eigenaar gewoon was.. En zien hoe hij op dat ander bit reageert

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:02

Als je er wat anders inhangt, trek dan niet na 2x je conclusie. De eerste paar keren loopt een paard altijd anders op een bit, vanwege de nieuwigheid.

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:15

is der dan nog veel verschil tussen de dikte ik weet dat de dikkere strenger zijn .. Wat zou het beste zijn ??

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:15

euh srry de dikkere zijn minder streng dan de dunnere

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:16

de dunne zijn strenger

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:22

Dunnere bitjes werken inderdaad iets scherper in (de druk die jij uitoefend wordt over een kleiner oppervlak verdeelt in de mond van je paard), maar kunnen voor sommige paarden juist een stuk fijner zijn omdat ze weinig ruimte in de mond hebben.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:02

Ik zou eerst eens met je huidige bit rijden en kijken hoe het gaat. Inderdaad is les nemen beter dan van bit veranderen. Vraag de vorige eigenaar anders ook eens met welk bit die reed.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:06

idd! steek je geld liever in goede les! zo kun je blijven wisselen van bit. het is dus ook niet het bit wat het probleem is in dit geval naar mijn mening, maar de handen die hem vasthouden!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:10

Je probleem ligt in de controle die jij niet echt lijkt te hebben over je paard.. Dat is gee kwestie van een ander bit uitzoeken, maar een kwestie van oefenen en rijden..

Waarom luistert het paard niet goed naar je hulpen?Train je dat te weinig, of komt het doordat jij en je paard nog niet ect op elkaar ingespeeld zijn. Heb je les, hoe denkt je intructrice erover.. Misschien houd jij je hande te gespannen, waardoor het paard eeuwig druk voelt op het bit en minder reageert op nog meer druk die je bij overgangen terug..

Eerst even goed bij jezelf te rade gaan of daar niet het euvel zit, scherper bit lijkt misschien een goede oplossing maar als jij bv teveel druk hebt op de teugels en dat niet veranderd zal je paard op een scherper bit op den duur ook niet beter te rijden zijn..

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:24

Bienotje: Ik vind deze conclusie te hard van jou. Als paarden gewent zijn om bijv. met een stang in te lopen en dan ineens een dubbelgebroken bitje in hebben, dnek ik niet dat je controle hebt, omdat hun mond gewend is aan een stang.
Mijn paard heeft al vanaf het begin af aan een dubbelgebroken bit, en ik voel dat ze sterker begint te worden, ze wordt ook ouder en de oefeningen die ik met d'r doe worden ook lastiger. Dit heeft niets te maken met 'geen controle hebben'.
Ik denk dat je inderdaad eerst eens les moet hebben met je paard en kijken hoe dat gaat en dan een ander bit nemen, zodat je meer te zeggen hebben erover.
Het is knap als een paard makkelijk te rijden is op een dubbelgebroken bit .

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:31

Ieder zijn eigen ding en interpretatie

obv eerste bericht: paard nog niet zo lang, gevoel van geen controle en direct vragen naar een scherper bit denk ik snel in deze richting..

Maar natuurlijk is het ok afhankelijk van wat voor bitje een paard voorheen is gereden..

Maar sowieso kan het denk ik voor de TS een kwaad om eens na te denken wat de reden is dat ze geen controle lijkt te hebben.. Vandaar mijn reactie..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:29

sammie_44 schreef:
Als paarden gewent zijn om bijv. met een stang in te lopen en dan ineens een dubbelgebroken bitje in hebben, dnek ik niet dat je controle hebt, omdat hun mond gewend is aan een stang.

Dit is niet waar.
Hiermee zeg je dus meteen dat alle menpaarden niet op een dubbelgebroken bit kunnen lopen. Integendeel, bijna alle menpaarden worden onder het zadel op een trensje gereden. Al dan niet ook in de dressuursport onder het zadel. En hebben hier geen van alle problemen met het overschakelen.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:39

Hey, ik wil niet zeuren over het feit dat je een ander bit wil. Maar hoe kom je erbij dat een bit als strafmiddel moet dienen ?
Geen enkele hulpmiddel mag als strafmiddel worden gebruikt.
Daarbij ligt het 90 % aan de ruiter en niet aan het paard.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:45

Volgens mij is dit een misverstand wemkelover..Onze belgische vrienden praten over een straffer bit, nederlanders zullen gewoon zeggen scherper bit..

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:05

sammie_44 schreef:
Het is knap als een paard makkelijk te rijden is op een dubbelgebroken bit .

nou nee niet echt... ik heb een hele moeilijke pony gehad en die had een dubbel gebroken bit, na een tijdje had ik een enkel gebroken bit gekocht en daarmee gereden, resultaat: hij werd nog dwarser en uiteindelijk kon ik hem prima houden zonder enige hulpmiddelen (wel met de juiste begleiding)

Op dit moment ben ik een jong paard aan het inrijden en ik heb haar alleen maar met dubbelgebroken bit gelopen, maar ze is zo zacht in dr mond dat ik alleen maar de teugels hoef op te pakken en ze loopt al aan de teugel, als ik wil sturen, kan dat met boogjes in de teugel, als ik wil stilstaan, heb ik de teugels niet eens nodig!

conclusie: niet mee eens

mmmarieke

Re: welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:41

ik heb eigenlijk al mijn pony's.. ( nouja.. 2.. ) altijd met een dubbel gebroken bit gereden.. maar ik denk er eigenlijk ook niet bij na als ik eens een ander bit in doe.. ( niet dat dat nou zo vaak gebeurt.. maargoed) ik vind dat het paardje niet zo veel verandering moet tonen. als je gewoon zachtjes met je hand blijft, lichte aanleuning, dan is er toch niets aan de hand?!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:47

Ik heb zo'n zelfde bit als wat jij nu hebt. Ik heb een tijd met een enkel gebroken bit gereden op advies van mijn instructrice, ik kan niet zeggen dat 't er toen beter op werd (eerder slechter). Dus ben ik weer teruggegaan naar het dubbelgebroken bitje omdat het voor mijn paard (voor mijn gevoel) beter is. En ik heb gezorgd dat ik zelf wat beter ging rijden en ik denk dat dat het belangrijkste is! Ik heb overigens een dubbel gebroken met koperstukje en een gewone zonder koperstukje. Tussen die twee merk ik eerlijk gezegd geen verschil.....

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:19

De scherpte van het bit hangt af van de ruiterhand! Okee, een enkelgebroken dun trensje is van zichzelf scherper dan een dik dubbelgebroken trensje. Maar als de ruiter met het "scherpere" bitje wel een stille hand heeft en de ruiter met het "zachte bitje" heel onrustig of zelfs soms grof is in de hand, heeft het paard met het scherpe bitje het toch echt veel beter!

Bovendien vinden sommige paarden een ander bitje fijner. Mijn paard loopt beter op een enkel gebroken bustrensje dan op een dubbelgebroken en dikker bustrensje. Waarom? Geen idee, maar ze vindt het wel fijner. Ze ontspant er veel beter op.

Ik denk dat je inderdaad even met je instr. moet gaan kijken of je misschien beter een ander bitje kunt proberen. Misschien heeft zij nog een bit liggen die je, mocht het raadzaam zijn een ander bit te proberen, even kan lenen om te kijken of het daadwerkelijk werkt.

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:35

Ik heb hem van begin september 2005.. Dus toch al lang genoeg voor conclusies te trekken.. Maar misschien was hij het gewend om met een scherper bit te rijden.. Ik kan het altijd is proberen en Loopt hij toch fijner met dubbelgebroken watertrens zal ik nog meer trainen en lessen nemen(Is ook duur!? ) Ik zeg niet dat ik helemaal geen controle heb, maar ik vind dat ik meer controle moet hebben over hem . Ik kan het altijd proberen en als hij dan toch gewend/beter loopt op dubbelgebroken ja dan worden dat nog veel lessen .
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:42

Ieder paard heeft een andere mond en geen bit dat overal in past.

Neem les en voel aan wat het lekkerste ligt in de mond van je paard.

groetjes

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:57

Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens waar ik heel tevreden mee ben. Hij werkt iets strenger in de mond dan de enkel gebroken watertrens, maar is niet superscherp.
Je moet de controle niet gelijk achter het bit gaan zoeken.
De neusriem kun je ook een gaatje strakker doen zodat de druk op de neus iets groter is, let er wel op dat de neus niet helemaal bekneld komt te zitten. Er moeten sowieso twee vingers tussen passen. Misschien kun je eens kijken of dit wil werken?
Veel succes verder!

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:03

valentijn: dubbel gebroken scherper dan enkel gebroken??
dat van die neusriem kan ik wel eens toepassen (bedankt voor die tip ) en aan al de rest!!

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:59

Probeer eens bitloos...misschien is het paard in protest tegen het bit... Of er is iets mis met jullie communicatie. Verfijn je band door middel van grondwerk zo zal het paard ook veel beter naar je gaan luisteren als je erop zit.

Greetz Sioux