omschakelen van methode (springen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

omschakelen van methode (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:25

ik heb gister weer springles gehad, en nu moest ik nu in plaats van naar voren rijden, gaan sluiten...
wat in hield in plaats van nim afzet laten bepalen hem zelf bepalen... dit is even wennen voor beide, vooral omdat ik niet altijd de afstand goed inschat... (ik heb een paard wat heerlijk mee denkt met springen, dus zelf er super overheen komt) maar goed als je verder wil komen moet is het noodzakelijk om hem anders te rijden...

nu liep ik tegen een paar problemen aan, en wil dus van de week er nog even zelf hard op oefenen, zodat ik volgende week in de les weer verder kom...

1. paard is niet te houden, ik kon m eindelijk normaal rondrijden, nu dramt die weer als een idioot en is dan oook behoorlijk sterk. (tempo moet lager dan gewent, dat kost me teveel moeite)
2. de afzet bepalen... iemand nog tips om daar beter zicht op te krijgen (na paar keer oefenen ging t wel veel beter, maar ben geneigd te vroeg te openen)

iemand tips zodat ik hier zelf ook even mee aan de gang kan gaan, heb natuurlijk het nodige mee gekregen in de les, en ga daar ook zeker wat mee doen (gewoon laag sprongetje aantal keer nemen en blijven wachten, net zolang tot het goed gaat) heb gelukkig wel een aantal goede sprongen gehad, zodat ik weet hoe het moet voelen en hoe niet...

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:40

Heb hetzelfde probleem als je 2e punt dat je noemde , ik kan ook mijn afzet niet bepalen. Ik ga dit topic volgen.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:46

voor 1. wel oppassen dat je paard lol blijft houden, maar tijdens dressuurrijden af en toe een sprong maken. Bij echt te vroeg vertrekken een volte draaien (moet geen gewoonte worden, dan denkt ie dat het mag, heel erg paardgebonden of ze dit kunnen hebben.
Voor 2. ook altijd veel problemen mee gehad. Bij mij hielp het om een laag sprongetje te maken en op bepaalde afstanden (bijv. om de 2 á 3 m pionnen, emmers of wat dan ook naast de aanrijroute te zetten) Met name voor vanaf grotere afstand. Voor de rest, veel oefenen, wat/hoe op stijl, en wat/hoe op breedte-sprong.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:32

dat lol blijven houden zit wel goed, hij vind springen geweldig...
en bedankt voor je tip, ge t proberen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:10

Die eerste dat is stomweg dressuurmatig trainen. Tempocontrole, terug en naar voren rijden. Uitstekend te oefenen met balken of cavaletti. Gewoon heel dressuurmatig aanpakken en 'm eraan wennen dat je bepaalde afstanden soms met 6 en soms met 7 of zelfs 8 passen ertussen wilt hebben.

Die tweede is echt puur kwestie van kilometers draaien om je eigen inzicht te vergroten. Balken rijden, uitbouwen naar in-uitjes, dubbelsprongetjes etc.
Probeer vooral AF te tellen voor een sprong. Aanrijden, 3-2-1-spring. Moeilijk? Dan voor een (klein!) sprongetje 4 galopbalken neerleggen en eerst zelf het ritme te pakken krijgen. KIJK naar de afstanden, en tel (hardop) mee. Gevoel te pakken? Dan balk voor het sprongetje weg. Mee blijven tellen. Uitbouwen naar alle balken weg, maar wel mee blijven tellen.
Tel vooral ook NA de sprong door, want dat ga je in het parcours nodig hebben.
Het idee dat je het te pakken hebt? Dan met combinatiesprongen gaan werken.

(en dan kun je heel leuk punt 1 en 2 gaan combineren, door een galopsprong meer of minder te gaan rijden).
Hou voor dit werk vooral je sprongetjes simpel en laag, zodat je paard niet te fanatiek wordt op het hout.

Succes!

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:25

dank je wel
alleen met dresuren en balkjes rijden heb ik het probleem totaal niet, maar zal er met kleine sprongetjes wel mee gaan oefenen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:56

Sonja, bedankt voor het opschrijven van mijn advies scheelt me een hoop typwerk.
Nimmy, als die tempocontrole in de dressuur al echt goed is, kun je eens proberen om tussen twee balkjes in halt te houden op een hele lichte hulp. Dat kan nog wel eens tegen vallen En wat Sonja zegt, leg maar twee balken op 20 meter uit elkaar en varieer in je aantal galopsprongen ertussen. Ik heb ooit dezelfde afstand in 4 tot 8 galopsprongen gereden met alles wat daartussen zit.