paard loopt meer achteruit dan vooruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aphrodite

paard loopt meer achteruit dan vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:27

ik rij soms wel eens op een paardje genaamd Angel. zoon angel is het niet, maar goed. in dewinter heb ik last dat hij meer achteruit loopt dan vooruit. op de zweep reageerd hij niet, en vind het zelf niet prettig om met sporen te rijden die ook weinig effect hebben. ik ben al een paar keer in de les afgestapt omdat er niets mee te beginnen was. hij draaid automatisch naar het midden, gaat stilstaan, loopt achteruit, stijgert ietsje. na een tijdje loopt hij wel weer na doorduwen enz, maar heeft niet lang effect. erg vervelend.
met een buitenrit is hij wel lief en doet hij weinig. wel wil hij dan de groep voorbij en moet ik hem de zee insturen. de zee vind hij ook af en toe eng, dus komt mooi uit dan.
soms is het wel erg vervelend om te rijden. op de manege doen ze er niet veel aan. ze geven alleen een andere pony als ze zien dat je het zat bent.
vandar ik nu ook weinig tot niet meer op dat paard rij

RoWi

Re: paard loopt meer achteruit dan vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:43

Ik ken het probleem:
Een vriendin van mij heeft ook zo'n paard, Gentle genaamd. Het is een donkerbruine merrie van nu 12 jaar oud. Toen mijn vriendin haar nog maar net had, ging het rijden helemaal niet! Ze liep alleen maar achteruit en wou niet vooruit (bij mijn vriendin dan). Het was zelfs zo erg dat mijn vriendin Gentle bijna wilde verkopen. Toen heeft er een keer een kennis van mijn vriendin (die kennis rijdt Grand Prix) op gereden en daarbij liep Gentle echt super; mooi aan de teugel en ze kon zelfs schouderbinnen/buiten, wijken, galopswissels enz doen! Nu bleek dus dat Gentle supergevoelig is op de zit. Als je dus al iets naar voren gaat zitten, dan denkt ze dat ze achteruit moet. En omdat mijn vriendin naar voren wou, ging ze een beetje naar voren zitten. Vandaar dat Gentle steeds achteruit liep. Sinds ongeveer 3 maanden heeft ze nu les van die kennis en sindsdien gaat het rijden al stukken beter! De eerste wedstrijd staat zelfs al in de planning!

Ik denk dus dat je een goede instructeur moet gaan zoeken...

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:31

ik heb altijd les van dezelfde persoon, en als er iemand invalt, zeggen ze niets van mijn zit. wel een keer dat ik mijn ellebogen te veel naar voren doe.
het kan ook zijn dat ik daardoor iets naar voren zit. ik zal er eens op letten

MLOTTxRAVEL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:38

Ik heb hier ook last van gehad. Telkens als ze het ging doen ging mijn instructrice erop en dan liep ze braaf. Die van mij deed net alsof ze iets eng vond en als ze eenmaal achteruit ging lopen was ze niet meer vooruit te krijgen. Telkens als ik dan een tik gaf vloog het zand tegen het dak, nou ben ik niet echt bang uitgevallen, maar ze kon het toch wel echt TE bont maken. Bij mij is het probleem van achteruit lopen dus ook nog niet helemaal voorbij.

Ik blijf de topic volgen !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:27

Als jij afstapt tijdens je les omdat je niets met je paard kan beginnen, heb je een hele slechte instructeur!!! Die is er toch juist om jou te helpen met je problemen?
Is het paard al eens nagekeken, kan het zijn dat hij pijn heeft? Een paard gaat niet zomaar aan het staken. Als hij geen pijn heeft, dan toch eens goed voorwaarts houden, desnoods met de zweep.

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:57

hij reageerd niet op de zweep, dat is het probleem ook een beetje...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:11

Hoe zit je erop, vanaf het instappen al actief waarbij je hem direct kenbaar maakt dat je voorwaarts wil? Of assief beetje kletsend met de andere lessers om na 5 minuten sjokken het rijden een beetje op te pakken.

Paard moet leren dat hij bij jouw niet zomaar zijn eigen zin kan doordrammen, naast het paard gaan staan omdat je als je erop zit geen respect krijgt is uit den boze eigenlijk..

Probeer goed doortastend de hulpen te geven, achterover waardoor je als het ware het paard naar voren 'stuwt'. Voorover geeft het paard achter ruimte om te onstsnappen namelijk..

Ben het verder wel met Chris eens dat een instructeur je hier blijkbaar zo slecht mee kan helpen dat jij niets anders ziet dan een oplossing als afstappen..

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:42

Wat je meot doen is hem voorwaarts houden, hoe dan ook. Dus niet perse over de hoefslag, maar draai weg desnoods, als hij maar loopt. Voel je een weigering aankomen dan geef je een duidelijke kuithulp.
Ik ken een paardje dat zo geslagen was in het verleden die werd heel hard en gesloten van een zweep, maar op spoortjes reed ze zo licht

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:14

Ik rijd ook een paard waar ik lange tijd dit soort problemen mee heb gehad. Bij mij was het een combinatie van problemen. Ik zat idd naar voren waardoor ik mijn paard met mijn zit afremde. Daarnaast had hij het trucje natuurlijk na een paar keer door en liep hij gewoon met me te sollen. Op een gegeven moment was er nog maar één oplossing: zweep bovenhands en gewoon een flink pissig worden ( en blijven zitten). Sinsdien nog maar er weinig problemen mee gehad, ik hoef mijn zweep maar op te tillen en hij gaat lopen. Daarnaast heb ik veel les voor mijn zit en we gaan nu met sprongen vooruit.
Natuurlijk eerst uitsluiten dat er niks medisch is, want als een paard pijn heeft is het natuurlijk niet echt fair. Ik heb trouwens geen goed woord over voor een instructeur die je uit de les laat gaan, zonder zo'n probleem grondig aan te pakken

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:55

het paard doet het bij iedereen. al vanaf het begin dat je opstapt. ik snap het gewoon niet. het ligt niet aan mij geloof ik. als ik hem goed aanpal en voorwaards laat lopen blijft hij klieren. hij stopt dan plotseling zodat je bijna over zn hoofd heenvliegd als je het niet door hebt... hij heeft ook wel buien dat hij wel luisterd, maar dat gebeurd echt heel weinig. mijn instructirische zegt wel hoe ik hem moet aanpakken, met de zweep op zijn hals meppen werkt niet, dus ze zegt bij voorbaat al op zijn kont.
een andere keer zei iemand mij dat ik mijn zweep als een vishengel moest vasthouden en dan net iets onder de manen aantikken. het heeft me even geholpen, maar ook dit tructje is verleden tijd geworden

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:18

Maar dat zeg je goed, het is een trucje, en je paard verzint steeds wat nieuws...

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:03

Heel flauw zo'n paard en ik kan er jammergenoeg over meepraten. Je moet het paard inderdaad voorwaarts proberen te krijgen en houden. In het begin durfde ik met Samyr niet veel te doen, want die ging ook steigeren. Maar nu krijgt ze gewoon een tik met de zweep. Reageert ze niet, dan nog een en zo gaat het door. Niet lief van mij, maar zij is ook niet lief voor mij. Als ze dan weer voorwaarts gaat is het wel heel belangrijk het paard te belonen. Samyr heeft het soms daarna weer, op de rem en achterwaarts, dan begint het weer van voor af aan. Meestal na een paar keer bedenkt ze zich en loopt ze wel gewoon braaf door.
Vandaag hadden we het in galop. Op de buitenteugel een volte rijden (moeilijk voor mij) en vervolgens weer hoefslag volgen. Madam op de rem. Vandaag moest ik dan direct een volte in sturen (voor ze a.w. gaat) en uit laten zwaaien. Tot ze weer netjes ontspannen loopt en dan weer verder. Werkte heel erg goed!
Het is een heel erg lastig probleem, waar je nog wel heel lang mee bezig zult zijn als je op dat paard blijft rijden.
Slecht trouwens dat ze je zomaar een ander paard te rijden geven als je het zat bent. Dit paard heeft die hele manege in zijn macht!

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 14:25

ja, maar het is ook vervelend als je erop zit en het paard weigerd ook maar te luisteren naar je. ik zelf wil het meestal wel een half uur volhouden. ik vind het zelf ook vervelend om halverwege te wisselen, want dan moet ik wennen aan een ander paard, en meestal heeft dat paard dan weer een andere kuur...
als het bij mij voorkomt ruil ik liever met iemand uit de les. dan loopt het paard toch door. vaak gebeurd dat toch ook wel

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:09

Nogmaals heeft het dier geen pijn? Ze gaan niet zomaar staken. waar staat het paardje? Als het vlakbij mij is, dan wil ik wel eens opstappen hoor. Heb je je zweep al eens bovenhands gehouden? Mss mep je wel niet hard genoeg als het echt pesterijtjes zijn....

JoltsjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:06

mijn paard heeft er ook wel een beetje een handje van gehad. hij ging of achteruit of bleef helemaal stil staan. wat ik ook deed. gaf ik hem een klap met de zweep bokte hij gewoon terug....
wat mijn intructrice toen zei was: rij hem dan maar achteruit zover als hij maar kan. dus als je paard achteruit gaat, verder achteruit rijden. als hij dat zo graag wil dan doet hij dat maar. hij krijgt er wel een keer genoeg van of hij knalt bij de kant op. Als hij bij de kant op knalt schrikt ie wel en dan gaat ie wel naar voren.
als hij naar voren wil zoals de anderen willen zou mooier zijn.. maar wie weet is dit een optie
bij mij heeft t erg goed gewerkt.

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:07

Als je zeker weet dat het niet iets medisch is, lijkt dit me een typische kwestie van ongehoorzaamheid. Misschien eens een andere ruiter erop zetten die hem flink aanpakt?

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:25

ik denk niet dat hte medisch ligt. hij doet het echt alleen in de winter in de bak. de laatste tijd merk ik wel dat het minder wordt, maar af en toe draait die knop gewon om, en dan is het mis. rond december is echt meestal het toppunt. buiten is het gewoon een heerlijk paardje om op te rijden.
hij staat op manege hoe van holland. het is niet mijn eigen paard hoor.