advies voor vriendin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

advies voor vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:42

Mijn vriendin heeft een 4 jarig paard en loopt steeds met zijn hoofd omhoog.
In stap geeft ze wel na maar zo gauw ze in draf gaat gaat het hoofd weer omhoog.
Het probleem is als ze benen geeft en voor wat losser laat dan galopeerd ze aan en dan ben je ze kwijt.
Ze is namelijk heel gevoelig in de mond en op reactie van benen geven.
Het paard is heel sterk en loopt dan onder haar uit wat kan ze hier aan doen?

Graag advies

Groetjes

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:44

Zonder het probleem te zien kan ik niet oordelen.. maar hulpmiddelen hierbij Kunnen zijn
tidemanteugel, martingaal of slofteugel.

Nogmaals zonder het te zien kan ik niet zeggen welke het beste is.

Trouwens deze dingen zijn bedoeld als hulp middel.. niet voor normaal rijgebruik..

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:45

eerst rijden naar de ontspanning ?
ik weet het eerlijk gezged neit.
je zou ook kunnen longeren met bijzetteugels ofzo.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:48

Tsja zonder het te zien is het idd erg moeilijk te bepalen.

Mss is het niet eens rijtechnisch maar heeft ze last van het bit, of tanden.

Ik zou noet aan hulpteugels beginnen, maar eerst alles controleren. Bit, tanden, zadel.... Dan zou ik samen met een insructeur aan de grond gaan kijken of het mss een communicatie storing is en dat de ruiter bijv niet goed aan het dier doorgeeft wat ze wil. Daarna kan je onder begeleiding altijd nog een hulpteugel gaan proberen...

Juco

Re: advies voor vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:48

Als ik 4 jaar hoor en heel gevoelig in de mond denk ik: paardentandarts.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:49

Ja Juco, daar dacht ik ook direct aan! Even na laten kijken!

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:51

Ik zou absoluut geen hulp middelen gebruiken,

Probeer hem eerst eens ondercontrole te houden voor je met de nageeflijk heid bezeg gaat het is nog een jong paard dat eerst nog moet leren op zijn eigen benen te lopen en over zijn rug te lopen op het moment dat hij gaat galoperen neem je hem gelijk terug naar de stap of je gaat halt houden jij bepaalt het tempo. Je kunt ook proberen met een pessoa te longeren wil ook weleens helpen. Maar probeer vooral geduld te hebben probeer in draf dan vooral het tempo te controleren en wanneer jij dat met je zit en been kan controleren ga dan pas aan de nageeflijkheid werken

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:53

geen hulpmiddelen!! besteed je geld liever aan goede les!!
uiteraard eerst even tanden laten nakijken!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:53

Whiz schreef:
Zonder het probleem te zien kan ik niet oordelen.. maar hulpmiddelen hierbij Kunnen zijn

Trouwens deze dingen zijn bedoeld als hulp middel.. niet voor normaal rijgebruik..

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ga eerst opzoek naar de oorzaak, misschien heeft het paard wel ergens last.
Als een paard zijn hoofd omhoog doet dan drukt hij zijn rug weg, dat kan inhouden dat hij last heeft van zijn rug, dat zou kunnen maar dat kan ik natuurlijk niet van een afstand zeggen.
Er zijn zeker paarden die "sterrekijken" zonder dat daar een directe oorzaak voor is, voor deze paarden kan ik een martingaal aanraden maar geen tideman of slof, deze bijzetteugels vind ik zeer paardonvriendelijk.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:18

Arrabel schreef:
Whiz schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ga eerst opzoek naar de oorzaak, misschien heeft het paard wel ergens last.
Als een paard zijn hoofd omhoog doet dan drukt hij zijn rug weg, dat kan inhouden dat hij last heeft van zijn rug, dat zou kunnen maar dat kan ik natuurlijk niet van een afstand zeggen.
Er zijn zeker paarden die "sterrekijken" zonder dat daar een directe oorzaak voor is, voor deze paarden kan ik een martingaal aanraden maar geen tideman of slof, deze bijzetteugels vind ik zeer paardonvriendelijk.

tja die uitspraken van whiz (hoop dat ik het goed schrijf) zou ik negeren...in ander topic gaf ze advies een gelpad onder je zadel te doen en dan kan je paard alles

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:53

Juco schreef:
Als ik 4 jaar hoor en heel gevoelig in de mond denk ik: paardentandarts.

Hoi,

Ze is pas naar de tandarts geweest en haar gebit was prima in orde.

Groetjes

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:02

Goed zo. Dan ga ik verder met wematje mee.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:05

[/quote]

[/quote]

tja die uitspraken van whiz (hoop dat ik het goed schrijf) zou ik negeren...in ander topic gaf ze advies een gelpad onder je zadel te doen en dan kan je paard alles
[/quote]

Dan kan je paard alles??? Dat heb ik niet gezegd..
Dat zuig je echt terplekke uit je duim

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:16

mensen geen ruzie maken dat doe je maar in je eigen tijd via pb en onjuiste uitspraken meld je maat via de tem als ze echt te erg zijn.

het gaat hier toch om een ruiter en paard te helpen en niet om ruzie te maken die nergens over gaat of wel dan. misschien heeft whiz het wel gezegt maar het dus kennelijk niet zo bedoeld het was alleen bedoeld als een tip van go wie weet is het alleen dat dat dat je probleem oplost.

voor het paard zou ik echt geen hulp teugels gaan gebruiken hoogstends een martingaal. Als je hem nu al een negatief gevoel geeft bij het moeten nageven verpest je hem naar mijn idee alleen maar en raakt hij t vertrouwden kwijt.
het dier is inderdaad nog jong en nog niet zo lang onder het zadel dat het al meteen een L moet lopen toch probeer eerst de rust te creeeren door lekker onspannen wat figuren te rijden en laat tevens je paard even controleren op problemen beter er op tijd bij zijn dan het dier nu al verpesten niet waar!

succes en mensen geen ruzie meer maken he

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:18

Whiz schreef:

[/quote]
Whiz schreef:
Dan kan je paard alles??? Dat heb ik niet gezegd..
Dat zuig je echt terplekke uit je duim

je neemt het te letterlijk, maar je antwoord in een ander topic, kwam er wel op neer. bovendien vind ik je advies niet erg blijken van enige kennis waar TS wat aan heeft. een hulpteugel kunnen we er allemaal wel aan hangen, maar of dat DE oplossing is....;NEE!
Laatst bijgewerkt door klomp op 12-04-06 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:19

@ fairytail: ho ho ...hier is geen ruzie hoor! overdrijven is ook een vak

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:21

ik overdrijf niet vind het alleen stom dat men meteen zo aanvallerig naar elkaar doet als dat de juiste bewoording is
aangezien veel topics er zo uit komen te zijn het wellis nietes idee kwam in me op en daar heeft de plaatser niets aan vandaar
zorry dat ik het ruzie noemde dan maar

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:22

Ik ga er vanuit dat ze er zelf oog voor hebben wat het paard heeft.

En dat hij zowiezo 1 keer per jaar naar de tandarts gaat en dat de dierenarts regelmatig langs komt..

Dat is voor mij de normaalste zaak van de wereld.. Dus die dingen ga ik al niet eens bijlangs.

Misschien zou ik dat moeten doen.. i.p.v er vanuit te gaan dat dat voor iedereen maar gewoon is..

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:25

Probeer het paard eens stemhulpen te leren (als hij deze nog niet kent) en gebruik deze ook om het tempo beheersbaar te houden.

Gaat het tempo toch omhoog, rij dan eens een volte. Op de volte laat je het paard een overgang terug naar stap maken. Als hij teveel doordramt, niet gaan trekken, maar bijvoorbeeld de volte langzaam verkleinen en blijven proberen de overgang te maken. Naarmate de volte kleiner wordt zal het tempo toch echt omlaag moeten, en zo voorkom je dat je toch teveel druk in de mond krijgt.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 07:51

Hoi,

Oke bedankt voor jullie reacties tot nu toe zal het haar uitleggen.

Groetjes