Hoe moet ik mijn paard laten buigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Hoe moet ik mijn paard laten buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:18

De laatste tijd letten we in de lessen erg op buiging in 'bochtenwerk'
Ik laat me vaak tevreden stellen met een juiste mate van stelling, terwijl ik niet goed genoeg begrens met mijn benen waardoor we ofwel over de buitenschouder wat naar binnen vallen, ofwel de achterhand teveel uitzwaait. Ik heb nog steeds moeite met het 'puur voelen' of de mate van buiging correct is en haar binnenachterbeen voldoende ver ondertreedt en draagt en ze voldoende overstapt of i.i.g die richting (ligt aan scherpte wending/grootte volte)
Soms doet ze teveel en zet ze ineens zo ver over dat ze bijna over haar eigen benen struikelt, dan weer te weinig, kortom, ik vind het moeilijk haar daarin goed te ondersteunen en te sturen. Mijn innstructrice zegt: draai met je schouders mee en blijf goed recht boven je paard zitten.

Maar: ik ben een absolute theorie-miep. Ik kan er niets aan doen, maar ik wil altijd graag weten wat ik precies moet doen en vooral waarom. Mijn instructrice is daar wat huiverig voor omdat ze bang is dat ik zo hard na ga denken over wat ik moet doen en hoe ik moet zitten, dat ik helemaal vergeet te voelen.

Maar ik heb toch echt het idee dat ik nog steeds iets niet goed doe, en dan gaat het vooral om het volgende:

in het boekje: "Paardrijden met gevoel" (wat overigens erg helder van opzet is) lees ik een advies waar ik niks mee kan omdat ik het niet snap.

Let op, komttie:
'Op een volte onderhoud je de juiste buiging tussen je binnenbeen en je buitenhand'
Kijk, dit begrijp ik. Met mijn binnenbeen activeer ik het binnenachterbeen van mijn paard, met mijn buitenhand begrens ik, binnenhand ontspannen.

'Hou je lichaam net als je paard: hij heeft op de volte zijn binnenheup verder naar voren dan zijn buitenheup, jij dus ook. Zijn binnenschouder is iets naar achteren gericht t.o.v zijn buitenschouder, die van jou dus ook.'

?!?!?!?
Mijn binnenheup naar voren en mijn binnenschouder naar achteren? Dan zit ik als een wokkel! Hoe moet dit?

Ik lees verder dat ik het mijn paard moeilijk maak in een wending wanneer ik als ruiter naar de buitenkant wegzak en dat ik dus bewust mijn binnenzitbeenknobbel meer moet belasten door mijn binnenbeen lang te maken.
Ik merk dat dit mij niet goed lukt. Ik knik vaak stiekem in in mijn taille endan lijkt het opgelost, maar zit ik nog steeds met mijn gewicht meer op de buitenkant.

Hoe komt het dat ik zo sterk het gevoel heb dat mijn paard me op de buitenkant zet? (Dus ervoor zorgt dat mijn gewicht op mijn buitenzitbeenknobbel komt)
Wanneer mijn paard het binnenachterbeen onder de massa zet dan zakt de binnenheup van mijn paard en zou het voor mij toch niet zo moeilijk moeten zijn om mijn gewicht ook op de binnenkant te krijgen?

Lijken de hulpen misschien tegenstrijdig voor mijn paard? Binnenbeen druk op singel en gewicht ook op de binnenkant. Als mijn paard onder mijn gewicht wil lopen, stuur ik hem met mijn gewicht (wanneer ik het goed doe en mijn binnenzitbeenknobbel dus meer belast) naar binnen, en met mijn binnenbeen weer naar buiten( denkt mijn paard).
Ik begrijp dat het binnenbeen een drijvende functie heeft wanneer het op de singel ligt en dat het het binnenachterbeen van mijn paard moet activeren en dat mijn buitenbeen (doordat het naar achteren ligt) een zijwaarts drijvende functie heeft (om uitzwenken te voorkomen), maar hoe logisch is dat voor mijn paard? Zou het komen dat ze dat niet goed snapt en dat ze me daardoor op de buitenkant zet?

En hoe peuter ik haar aan het verstand dat been op de singel drijvend is en achter de singel voor zijwaarts, ook wanneer dat eenzijdig is?
2 benen op singel voor voorwaartse impuls snapt ze wel...
1 been achter singel om te wijken snapt ze wel....
1 been op singel om binnenachterbeen te activeren snapt ze schijnbaar niet, dan gaat ze bijv. volte vergroten
1 been achter singel bij keertwending om voorhand snapt ze weer wel...

Welke oefeningen moet ik doen en hoe help ik hier bij om dit duidelijk te maken?

Lang verhaal, ik zal mijn vragen even rood markeren, misschien maakt dat het iets duidelijker.
Voor wie de moeite neemt mij uit te leggen hoe dit nou zit, alvast heel erg bedankt!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:24

Jeetje wat denk jij veel na

Ik snap waarom je instrutrische aangeeft dat ze niet te veel wil uitleggen omdat je te veel gaat denken en te weinig met je gevoel gaat doen.

Wat mij veel geholpen heeft is met mijn ogen dicht (in stap metname) als een zoutzak te gaan zitten en puur de beweging te voelen, dus hoe is het als ik niet rijd. Dan nog eens maar wel met corrigerende hulp. Als je je goed ontspant (bij mij dan) voel je welke beweging hij maakt en leer je te volgen.

Het activeren van achter is bij mij ook een gevoel. Ik geef meer druk met been, sluit op met teugel en hij schuift er van achter zo onder. Of ik dat nu precies zo doe als dat het in het boek staat beschreven weet ik echt niet..... Ik zal er eens op letten..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:31

Even snel op een detail ingaan: je kan inderdaad het gevoel hebben dat je paard je op de buitenkant zet hoor! Dan onttrekken ze zich aan de buiging en vallen wat naar binnen of buiten. Blijf goed rechtrijden aan twee teugels in dat geval. Voel aan welke kant (waarschijnlijk je buitenbeen) je paard "plakt" en tik hem van je been af (pasje naar binnen wijken bijvoorbeeld) om hem weer op eigen benen te zetten.

Heb even geen tijd om op alles in te gaan, maar dit is misschien iets. Ik vind goed buigen ook echt een van de moeilijkste dingen hoor!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:39

Ludora schreef:
Jeetje wat denk jij veel na

Ik snap waarom je instrutrische aangeeft dat ze niet te veel wil uitleggen omdat je te veel gaat denken en te weinig met je gevoel gaat doen.

Het activeren van achter is bij mij ook een gevoel. Ik geef meer druk met been, sluit op met teugel en hij schuift er van achter zo onder. Of ik dat nu precies zo doe als dat het in het boek staat beschreven weet ik echt niet..... Ik zal er eens op letten..

Hahaha, ik snap het ook wel en ik geef haar niet helemaal ongelijk.
Misschien komt het omdat ik nog nooit een indtructeur gehad heb die wat theoretischer aangelegd was.
Alleen maar instructie die me vertelt of het er goed uitziet, maar daarbij niet erg gedetailleerd ingaat op de vraag over hoe ik dat resultaat bereiken moet. Terwijl ik me juist zo bewust probeer te zijn van mijn eigen lijf. Het is waar dat je moet 'voelen', maar mij helpt de achterliggende theorie (zoals bijv. de exacte beenzetting van een paard in een bep. gang) daar wel degelijk bij.
O ja, en als jij het anders doet zoals 'in het boekje''laat mij het even weten... misschien is jouw manier wat makkelijker

WOWAMIGO Bedankt voor de 'plak'-tip... zal er eens goed op letten...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:41

Ik ga vanavond rijden en ik zal er echt eens goed op letten.

Maar zoals WowAmigo ook zegt een paard goed door zijn lijf laten buigen, en dan ook echt correct is een van de moeilijkste dingen !!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:59

ik heb nu te weinig tijd om geheel op je onwijze tekst in te gaan, maar op het volgende wil ik alvast reageren, omdat ik daar ook welleens last heb. als je een wending in gaat moet je zoveel stelling nemen tot het paard nageeft op de binnenteugel en dan sta jij ook weer iets toe. niet meer niet minder. verder zou ik eens gaan denken aan rechtrichten. daardoor verbeter je de balans van je paard en zal alles makkelijker gaan.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:10

klomp schreef:
verder zou ik eens gaan denken aan rechtrichten. daardoor verbeter je de balans van je paard en zal alles makkelijker gaan.

Mmmm.... als ik nu nog moest beginnen met denken aan rechtrichten... van waaruit moet ik anders buigen?
Een scheef lopend paard als uitgangspositie voor een goede buiging lijkt me niet zo handig.

Let wel, ik beweer niet dat mijn paard helemaal recht is, jammergenoeg lukt dat me ook niet altijd netjes. Maar natuurlijk werken we daar wel aan... als we een slangenvolte rijden of door een S van hand veranderen enz. om aan de buiging te werken, moet ik natuurlijk op de stukken daartussen mijn paard rechtrichten.

MarleenM

Re: Hoe moet ik mijn paard laten buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:21

Citaat:
Mijn binnenheup naar voren en mijn binnenschouder naar achteren? Dan zit ik als een wokkel! Hoe moet dit?

Dit heb ik laatst met mijn les gehad dus dit kan ik je wel uitleggen....

jou lichaam moet zich vormen naar het lichaam van het paard.

Jouw heup moet gelijk zijn aan de heupen van het paard. Jouw schouders moeten gelijk zijn aan de schouders van het paard...

als jij je paard op de volte zet met de juiste stelling dan is z'n lichaam in een boogje (om het even zo te zeggen)...

zijn binnenheup is meer naar "voren" als zijn buitenheup dit doe jij dus ook...

zijn binnenschouder is meer neer binnen als zijn buiten schouder dus jij doet je buiten schouder iets meer naar buiten... (snap je het?)

je moet dit dus niet zoo dusdanig overdreven doen dat je schots en scheef op je paard zit maar een heeel klein beetje...
Je buigt je eigenlijk preccies het zelfde als het paard... (let er wel op dat je je binneschouder niet naar beneden drukt en je buitenschouder naar boven)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Als je het niet snapt moet je het even zeggen, Dan probeer ik het beter uit te leggen

Groetjes

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:23

Je kan iemand niet naar de buiging,stelling en aanleuning praten, helaas veel oefenen en een goede instructeur

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 23:07

Lydian schreef:

Je kan iemand niet naar de buiging,stelling en aanleuning praten, helaas
veel oefenen en een goede instructeur

Juist ja... nou, dan kunnen ze RT-P wel van Bokt verwijderen

Ik oefen veel en ik heb een goede instructrice. Maar ik heb ook een hoop boeken in de kast staan die over paardrijden gaan. In jouw ogen zullen die boeken waarschijnlijk niet bruikbaar zijn, maar ik lees ze graag omdat het me helpt te begrijpen wat ik doen moet op mijn paard en vooral waarom. Wel zo prettig als je veel gaat oefenen dat je ook weet HOE je dat moet doen, toch? Bokt is er toch voor om advies van anderen in te winnen?
Misschien dat ik er in mijn openingsverhaal erbij had moeten zetten dat mijn verwachtingen van dit topic niet dusdanig zijn, dat ik verwacht na wat bruikbare tips van mijn medebokkers op te kunnen stappen en en een volmaakte buiging, stelling en aanleuning te kunnen bewerkstelligen...
Het lijkt net of jij alleen de topictitel hebt gelezen en daarna antwoord hebt gegeven.
Je antwoord is alleen ZO algemeen dat het als antwoord op negen van de tien topics hier gegeven kan worden....

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:28

Mulan schreef:
klomp schreef:
verder zou ik eens gaan denken aan rechtrichten. daardoor verbeter je de balans van je paard en zal alles makkelijker gaan.

Mmmm.... als ik nu nog moest beginnen met denken aan rechtrichten... van waaruit moet ik anders buigen?
Een scheef lopend paard als uitgangspositie voor een goede buiging lijkt me niet zo handig.

Let wel, ik beweer niet dat mijn paard helemaal recht is, jammergenoeg lukt dat me ook niet altijd netjes. Maar natuurlijk werken we daar wel aan... als we een slangenvolte rijden of door een S van hand veranderen enz. om aan de buiging te werken, moet ik natuurlijk op de stukken daartussen mijn paard rechtrichten.

alles begint met rechtrichten, zelfs op de volte heb je gelijke druk als je rijd?

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:51

[quote="klomp]
alles begint met rechtrichten, zelfs op de volte heb je gelijke druk als je rijd?[/quote]

Over het algemeen wel aardig. Soms houdt ze op één kant wat vast, maar dat is niet altijd dezelfde kant. Meestal is dat wel aardig los te werken...
Of de druk dan gelijk blijft wanneer ze vasthoudt? Tja, dat probeer ik wel ja..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:40

klinkt misschien onlogisch maar als je je heupgewricht naar voren doet en dus je bekken naar achter kantelt gaat je binnenbeen vanzelf meer naar achter en je binnenschouder ook. probeer het maar eens als je niet op je paard zit.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:05

zipje71 schreef:
klinkt misschien onlogisch maar als je je heupgewricht naar voren doet en dus je bekken naar achter kantelt gaat je binnenbeen vanzelf meer naar achter en je binnenschouder ook. probeer het maar eens als je niet op je paard zit.

Mmmm, nee.
Mijn schouders zijn toch echt geneigd met mijn heupen mee te draaien...
Ik ga gewoon flink oefenen!