Teveel binnenteugel en te weinig buiten. TIPS!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Teveel binnenteugel en te weinig buiten. TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 22:13

Ik rij op het moment een 4.5 jarige merrie.
Rijdt zeer fijn en is makkelijk ontspannen en aan de teugel te rijden. Buigt makkelijk af met alles.

Mijn probleem is alleen, als ik een volte of wat dan ook maak, laat ik mijn buitenteugel te los, waardoor ze meer naar binnenvalt.

Heeft iemand goede tips om te zorgen dat ik mijn buitenteugel niet losser laat, waardoor ze dus ook gewoon recht blijft lopen.

_Quick_

Re: Teveel binnenteugel en te weinig buiten. TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:26

Ik heb precies hetzelfde als jou , elke x als ik een volte rij zijn mijn teugels weer ongelijk, ik kan er wel de hele tijd opgaan letten maarja. Dan ga ik helemaal scheef zitten en focus ik me op mijn handen in plaats van mijn paard! Terwijl het dan toch op de linkerhand goed gaat met ongelijk al weet ik dat het niet moet heb ik toch gelijke druk en ze zijn ongelijk . Ik ga deze topic goed meelezen

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:39

ik heb daar ook last van, ik moet nu van mijn insturcteur af en toe mijn paard even over zijn hals aaien met mijn binnenhand, of mijn binnenhand naar voren doen, zodat ik niet teveel doe met mijn binnenhand. En ja verder gewoon oefenen met de buitenteugel eraan houden. Mijn paard valt helemaal over de buitenschouder weg als ik mijn buitenteugel er niet goed aan houd, dus moet ik mijn buitenhand er wel bij houden wil ik een normale volte rijden

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:39

Het klinkt misschien als een heel kinderachtig trucje. Maar als je een post-elastiek, of ander elastiekje, pakt, en daar maak je zeg maar een acht van, dan kan je door allebei de "lussen" een hand steken. Vervolgens zorg je dat je je handen zo'n 5 a 10 cm boven de schoft houdt. Het elastiek dwingt je handen om bij elkaar te blijven.

Je moet hierbij natuurlijk wel zorgen dat je teugels op gelijke maat zijn, maar dat is in het begin gewoon een kwestie van even goed op letten.
Laatst bijgewerkt door RuizWish op 11-04-06 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:44

Dat lijkt me best gevaarlijk als paard aan de kletter gaat.

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:48

Je moet wel ff zorgen dat je het met een elastiekje doet dat kan redelijk snel kan knappen als je een onverwachte beweging moet maken... dus ik zou het ook niet met een strotouwtje proberen, die zijn beetje te sterk... Krijg je van die rare situaties!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:49

Lijkt me ook niet zo'n heel erg veilige oplossing.

Maar wat is het probleem precies. Dat je je buitenteugel te los laat omdat je je binnenteugel te strak houdt? Of gaat het puur om die buitenteugel?

edit: en toen las ik de titel. Probeer je binnenteugel van de hals af te halen ipv naar je toe, en je paard te laten buigen door je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel te drijven. Als dit lukt en je jezelf hebt afgeleerd je binnenteugel naar je toe te halen, kun je langzaam proberen je binnenhand minder van de hals af te halen. Ik zou me dus proberen te concentreren op het op de plek houden van je binnenhand, dan komt het met je buitenteugel vanzelf goed. (Bij mij althans)
Laatst bijgewerkt door Madelen op 11-04-06 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:54

Stro touwtjes aan een bepaald punt aan je teugels knopen, zodat je weet van daarmoet ik mn handen houden, en daar op letten. Dat de stro touwtjes gelijk blijven, en jou handen daarbij blijven.

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:25

Madelen schreef:
Lijkt me ook niet zo'n heel erg veilige oplossing.

Maar wat is het probleem precies. Dat je je buitenteugel te los laat omdat je je binnenteugel te strak houdt? Of gaat het puur om die buitenteugel?

edit: en toen las ik de titel. Probeer je binnenteugel van de hals af te halen ipv naar je toe, en je paard te laten buigen door je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel te drijven. Als dit lukt en je jezelf hebt afgeleerd je binnenteugel naar je toe te halen, kun je langzaam proberen je binnenhand minder van de hals af te halen. Ik zou me dus proberen te concentreren op het op de plek houden van je binnenhand, dan komt het met je buitenteugel vanzelf goed. (Bij mij althans)

Dat lijkt me idd een goede oplossing dat ga ik zeker proberen!

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:28

Volgens mij hebben veel mensen hier last van, ikzelf ook hoor. Je hebt toch sneller de neiging om je binnenhand opzij te zetten en daarmee dan te sturen, zo vergeet je de buitenkant helemaal. Ik heb niet echt een tip, ik moest er gewoon contenu aan denken dat ik geen druk ging zetten op mijn binnenteugel..

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:16

Ik heb dit probleem idd ook. Probeer en wat aan te werken, dan haal ik mijn binnenhand wat van de hals af en heb me binnenbeen er bij, maar toch valt ie dan wat naar binnen. Ben benieuwd of mensen nog meer tips hebben .

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:25

Probeer eens, net zoals de westernruiters altijd doen, met je buitenteugel te gaan sturen. Dus na het losstapen ga je achten rijden (halve grote volte links, halve grote volte rechts etc.) door steeds met je buitenteugel te draaien. Leg je buitenteugel tegen de hals (druk die door de hals heen voor je gevoel) zodat je pony draait op die buitenteugel.
Door deze handeling je zo eigen te maken, wordt het een soort gebruik. Door vervolgens in draf hetzelfde te doen, kun je eens proberen om zo een volte te rijden. Als tweede stap kun je dan je binnenbeen gebruiken om buiging te vragen, en daarbij je binnenhand van de hals af leggen. Maar houdt het gevoel dat je buiging vraagt met je binnenbeen. En blijf natuurlijk draaien en sturen met die buitenteugel!
Het is gewoon een soort gewoonte, een handeling die je je bewust eigen moet maken. Succes!

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:59

Dank je wel.

Dat ga ik zeker proberen!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:19

Ja identiek probleem heb ik.
Dus aangezien dit bij dit topic past, toch eventjes vragen.
Ik heb nu sinds enkele weken opnieuw les en het oordeel was : "Paard kan onvoldoende onderstappen op de volte en heeft teveel binnenstelling, omdat je teveel met de binnenhand werkt en te weinig contact buitenteugel".
Dus moet ik nu meer met het binnenbeen rijden en op de volte af en toe proberen zijn oor vast te pakken met binnenhand, zodat ik van die binnenteugel af blijf.
VRAAGJE: van zodra ik de binnenteugel los laat, (bv op rechtervolte), dan gaat mijn paard onmiddelijk van de volte af en loopt gewoon over links weg en zet als het ware een linker volte in??!! Enig advies of idee waarom???
Gebeurt dit tijdens de les, dan rijdt mijn instructrice hem eventjes voor en alles is weer prima. Maar wanneer ik alleen rij, hebben we telkens opnieuw hetzelfde probleem.
Dankjewel
(Sorry Tanja, ik steel eventjes je topic, maar ik dacht het gaat toch allemaal om een gelijkaardig probleem )

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:39

Ik denk dat je paard in de war raakt PatsyDB. Bij jou was rechtsom immers altijd rechterteugel en linksom linkerteugel. Gooi jij dan de druk los, dan is je paard even de weg kwijt.

In jouw geval zou ik langzaam de druk proberen om te gooien, heel geleidelijk. Als eerste niet meer terugwerken met je binnenhand, maar de binnenhand van de hals af. Dan begrijpt je paard nog dat je bv naar rechts wil. Daarna probeer je steeds meer druk over te brengen van je binnenteugel naar de buitenteugel. Als dat ook duidelijk is, kun je je binnenhand steeds verder terug brengen naar de normale plaats van je binnenhand.

Je paard zal in jouw geval onvoldoende kunnen onderstappen omdat hij niet echt in zijn lichaam gebogen is. Als er teveel druk op je binnenteugel staat, zal je paard snel over de buitenschouder vallen maar wel zijn hoofd buigen: voila, daar het teveel aan binnenstelling en het tekort aan buiging. Met de buitenteugel hoor je je paard te begrenzen, voorkomen dat hij over die buitenschouder valt.

Als iemand het niet met mee eens is, of andere tips heeft, graag! Ik ben ook nog lerende.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:30

Je moet goed je rechtbeen eraan houden dan blijft je paard recht lopen ondanks dat je recht teugel minder contact heeft met de mond van het paard

amazonetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:28

Om te weten of je paard echt wel op je benen reageert en daardoor draait, neem dan even buitenstelling aan en rij dan een grote volte MET de buitenstelling, dus helemaal op je benen. Dit is een hele goede oefeningen om de schouders van je paard te controleren zonder dat je paard naar binnen valt. En jij zal dan zowieso meer je buitenteugel gebruiken. Als die buitenstelling goed gaat op een volte kan je je paard weer opnieuw rechtrichten door halve ophoudingen te geven met je binnenteugel, maar blijf wel je buitenteugel eraan houden. De meeste mensen sturen hun paard op een volte enkel en alleen door hun teugelhulpen. Dit is volledig verkeerd. Rijdt je paard dus eerst op je benen en vraag dan pas een beetje stelling. En vooraleer je stelling vraagt, richt je paard gewoon recht. Zorg ervoor dat je die binnenteugel niet meer nodig hebt om een volte te rijden. Dan kan je er gemakkelijker op letten dat je zelf meer contact houdt met je buitenteugel aangezien je je binnenteugel dan niet meer nodig hebt om je paard op de volte te houden.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:23

Hmm, ja ik moet dus idd minder met de teugel sturen.
Het is gewoon heel vervelend, ik doe echt wel mijn best om dat binnenbeen te gebruiken, maar ik krijg niet de gewenst reactie.
Als iemand anders er op rijdt, en ik daarna opstap dan is dat zo'n ongelooflijk gevoel, want een beetje binnenbeen, en ja hoor het lukt.
Citaat:
Madelen schreef : Ik denk dat je paard in de war raakt PatsyDB. Bij jou was rechtsom immers altijd rechterteugel en linksom linkerteugel. Gooi jij dan de druk los, dan is je paard even de weg kwijt.

Dat vroeg ik mezelf ook al af. Want in principe loopt hij best wel graag op die binnenteugel. Het paard zelf vind het precies normaal en werkt niet echt tegen. Ik heb geen spiegel jammer genoeg, maar het schijnt dat je vanaf de grond duidelijk kunt zien, dat het binnen achterbeen niet voldoende eronder komt. Dus ja.... ik begrijp nu idd dat dit is omwille van de binnenteugel. Misschien past een paard zich wel aan de ruiter aan!? En leert rijden met MIJN fouten?!

Dankjewel allen, ik probeer het morgen opnieuw : binnenbeen eraan ... en binnenteugel LOS! Klinkt allemaal eenvoudig, maar eens in het zadel gaat het zo moeizaam.

Groetjes,Patsy.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:51

Is dus logisch wat je paard doet, jij laat buitenteugel los (wat op dat moment de rijteugel is) en paard valt naar binnen, waarom omdat je op binnenteugel op dat moment meer druk hebt, is dus logisch. Ga je paard rechtrichten ook op volte of op binnenhoefslag (zeker bij jonge paarden veel binnenhoefslag rijden)
Op moment dat je paard naar binnen valt, laat je juist je binnenteugel losser en stuur hem met buitenteugel weer terug naar die volte lijn. Hou goed je buitenteugel eraan, desnoods voor jouw gevoel, wat meer naar je toe halen. Zodat je paard geen kans krijgt om naar binnen te vallen (al mag wel een 4,5 jarige natuurlijk scheef zijn want alle jonge paarden zijn scheef!!!!) maar probeer duidelijk te zijn in rechtrichten. Ook met je binnenbeen drijven naar je buitenteugel, zodat je de juiste buiging/stelling behoud op je volte.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:36

@ Madelen: goed uitgelegd hoor, dat is inderdaad een goede manier. Mocht het toch niet lukken, dan verwijs ik je naar mijn eerdere post hierboven. Het onder de knie krijgen van dit gevoel en handeling kost gewoon tijd.

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:24

Bedankt voor de tips idereen

@ Bets Je hebt idd gelijk, ze loopt ook een beetje scheef en nog niet echt rechte lijnen haha. Is opzich ook niet heel erg, maar aangezien het een jong paar is, en ik merk gewoon dat ik de verkeerde hulpen geeft. Ik ga zeker erop letten dat ik meer met mijn binnenbeen het paard rond ga vragen, en mijn buitenteugel erbij hou!

Humpertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:18

k heb geleerd om dan veel te buigen met zijn hals en dan de buitenhand aanpakken. Bij mij scheelt het nu wel! Zorg wel dat hij buigt op je binnen been en je mag wel een ophouding maken met je binnenhand maar geef dan ook weer snel na. Suc6

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:18

_Tanja_ schreef:
Bedankt voor de tips idereen

@ Bets Je hebt idd gelijk, ze loopt ook een beetje scheef en nog niet echt rechte lijnen haha. Is opzich ook niet heel erg, maar aangezien het een jong paar is, en ik merk gewoon dat ik de verkeerde hulpen geeft. Ik ga zeker erop letten dat ik meer met mijn binnenbeen het paard rond ga vragen, en mijn buitenteugel erbij hou!

Hou ons op de hoogte hoe het verder gaat. Succes ermee

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:50

Vandaag de tips geprobeerd en moet zeggen ze helpen wel!

Elke keer als ik merkte dat ik de buitenteugel te los had, liet ik de binnenteugel lossen en probeerde haar met mijn been rond te rijden! Het lukte aardig moet ik zeggen!!

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:46

Hier ook zo een!
Vandaag ook met de les. Ik moest vandaag mijn paard om zetten voor mijn binnenbeen (uit laten zwaaien op de volte). Binnenhand goed geconcentreerd vanaf houden!
Ik heb ook wel eens een voltetje om mijn instr. moeten rijden op mijn buitenteugel. Zij hield dan mijn binnenteugel vast, ik had dus echt alleen mijn buitenteugel maar in mijn hand en de andere hand was leeg. Zo moet je wel op de buitenteugel rijden.
Maar die oefening van vanmiddag werkte ook heel erg goed. Let er wel op dat je je paard echt om zet met je been en niet om trekt met je hand!