Stelling & afzet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Quick_

Stelling & afzet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:10

Haaj, ik heb 2 vraagjes:

1. Mijn pony (Quick) reed eerst heel mooi stelling op rechts maar links was moeilijk. Nu heeft hij 3 maanden geleden een hele grote wond op zijn rechterachterbeen gekregen. Nu rijdt hij op links heel mooi maar op rechts wil het nu niet lukken. Ik rijdt zo: Ik heb mijn binnenbeen op de singel, daar drijf ik hem aan voor stelling. Mijn buitenbeen zit achter de singel. Mijn binnenarm houdt ik van de hals en kneed ik in voor stelling en met mijn buitenarm houd ik tegen de hals en bepaal ik mee of hij zachter moet. Op links werkt dit nu heel goed en gaat alles goed maar rechts lukt het echt niet: hij valt naar binnen, naar buiten, neemt heel veel stelling of loopt aan de teugel en heeft geen stellin. Nu rijdt ik altijd voltes en slangevoltes maar dat is zo hetzelfde.
>>Weet iemand andere oefeningen en wat ik verkeerd doe en wat ik wel moet doen om het beter de krijgen?<<

2. Met springen zet Quick heel vaak te vroeg af. Weet iemand daar ook een manier voor omdat beter de krijgen??

XXX

paardenbloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:22

Hoi,

Om te voorkomen dat je pony te snel afzet kun je misschien beter eerst over een paar balken rijden op galops afstand. Dan kun je zijn passen gaan tellen en probeer er dan zo min mogelijk te maken. Hij moet dan meer galopsprongen maken op dezelfde afstand en als je dan weer gaat springen probeer je weer om zo veel mogelijk galopsprongen te maken. Dus dan heeft hij al geleerd om veel galopsprongen te maken voor hij springt en dan kan hij ook voor de hindernis nog een sprong maken.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:47

hmm... heb je je pony weleens na laten kijken door een fhysio ofzo? probeer met rijden gewoon goed in te buigen, en goed je buitenkant blijven begrenzen, opzicht is de manier die je gebruikt best goed.... longeer hem ander een paar keer, desnoods met dubbele lijnen... en laat hem goed buigen , beide kanten op....

_Quick_

Re: Stelling & afzet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:59

Bedankt , heeft iemand anders nog meer tips?

_Quick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 22:22

Want kijk, de enige oefeningen die ik weet voor zijn rechterhand (om die losser te krijgen) zijn: voltes, sluiten en openen & slangenvoltes. , Maar misschien weet iemand ook wat andere oefeningen, voor afwisseling en misschien werkt dat beter

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:16

Ik vind het gevaarlijk om tips te geven aan een paard dat revaliderend is, ik ben geen DA of Fysio en dat geldt voor de meesten op Bokt.

Beter kun je deze vraag overleggen met je instructie, veel les nemen is natuurlijk een schot voor open doel, maar toch.

Zo te horen moet je nog veel leren, de stelling en de teugels is niet half zo belangrijk als het rechtrichten, ruggebruik en snel aan je been rijden.

_Quick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:21

De wond is alweer over hoor!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:28

Dan nog, hij zit nu op die kant vast, terwijl je stelt dat hij er voor de verwonding geen last van had....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:56

Juist ook afwisselen met rechte lijnen misschien. Elke keer weer rechtstellen tussendoor. Denk aan volte 10 meter/ grote volte en omstellen bij de slangevoltes of juist rondje hoefslag en van hand veranderen en gebroken lijnen. Combineer een keer het van hand veranderen met een volte 10 meter en maak een linksomkeert etc.

Er is niet specifiek een iets dat de oplossing is zoals alleen maar voltes, of alleen maar recht of alleen maar overgangen of.. Het is de combinatie daarvan. Misschien kan je instructrice je er verder mee helpen om te zeggen waar je iets niet helemaal goed doet en waar je nog aan moet werken..

_Quick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:00

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:14

schopjes mag niet, je hebt zo een OW te pakken!

_Quick_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:15

schopjes???

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:06

Amondi bedoelt denk ik dat het niet de bedoeling is om oneliners of iets als enkel een smilie te plaatsen om ervoor te zorgen dat je topic weer bovenaan in de lijst komt te staan, zodat deze weer meer onder de aandacht wordt gebracht..

Pff..Das een lange zin

Snap je het nu?

_Quick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:08

Ja ik snap het , dank je