moeite met middendraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

moeite met middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:02

Ik heb me startkaart aangevraagd en ga dus wedstrijden rijden, maar daar komt dus ook middendraf in voor maar als mijn pony gewoon
in (arbeids)draf rijd neemt hij al ruime passen en als ik hem dan
middendraf laat doen, zie je bijna geen verschil?

Hoe kan ik dat oplossen?

-hem ervoor terugnemen en op die diagonaal eruit laten knallen
maar dat lijkt me ook niet echt een optie.. vooral omdat hij erg
de neiging heb om in galop te gaan..

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:10

In galop gaan is gewoon een kwestie van reageren op de juiste hulpen. Dus aanleren dat doorzitten en buitenbeen achter de singel galopperen betekend en andere hulpen dus niet!
Ik vind van te voren terug nemen en dan knallen namelijk wel een goede oplossing eigenlijk .

Het zou ook kunnen dat je tempo in arbeidsdraf te hoog is (dus eigenlijk middendraf) maar dan krijg je dat wel te horen van de jury.

Succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:11

de arbeidsdraf iets compacter maken.... en de middendraf toch een tikkeltje harder laten gaan.

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:47

Hollybolly schreef:
de arbeidsdraf iets compacter maken.... en de middendraf toch een tikkeltje harder laten gaan.

Ik heb hetzelfde probleem en helaas gaat dit voor veel paarden niet op , ik krijg dan altijd als commentaar 'versneld ipv verruimen'...

Het probleem zit hem meer in het rekken van het lichaam. Je paard/pony moet zich meer rekken en over de rug lopen, iets lager ingesteld en met het neusje iets voor de loodlijn.

Ik heb een compacte pony en voor paarden/ponies met een compacte bouw en dus wat korte rug, is dit een hele moeilijke oefening.

Ik ben ook nog steeds met dit probleem bezig, denk al bijna een jaar...
(dus ik blijf ff meelezen )

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:03

Als ik jou was, zou ik mij daar nog niet zo druk over maken, ga eerst eens kijken hoe je pony het doet op de wedstrijden. Hoe oud is je pony?
Ik zou verder een instructie zoeken die jou daarbij kan helpen om samen een goede oplossing te zoeken.

De proef draait natuurlijk niet alleen om een middendraf, zolang je ook maar zorgt dat hij niet in de galop aanspringt dan heb je alweer iets bereikt, de rest komt vanzelf....en elk beetje dat hij/zij gaat verruimen is dan alweer mooi meegenomen...

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:39

Je kunt thuis idd goed letten op de verschillende hulpen. Kleine stukjes naar voren rijden en terug zodat je paard goed voor je been wordt. Als het dan zo'n hittepetitje is zal ze iig haar tempo verhogen.

Als dit goed gaat kun je wat meer strekkende oefeningen doen om de gang wat ruimer te maken. Ook in stap is dit goed te oefenen. Misschien dat de middendraf dan wat sterker wordt.

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 18:56

bedankt voor de tips!!

en nu had ik nog een vraagje over het halsstrekken als ik dat dus probeer langzaam de teugels uitschuiven maar dan gooit hij zijn hoofd in de lucht.. iemand nog tips?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:28

ik krijg een 8 voor een middendraf, terwijl dat eerst niet ging. je moet er voor zorgen dat hij de arbeidsdraf niet te erg verruimt. dat bedoelde ik. en ja dit kan niet bij elk paard maar bij een hoop wel.

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:50

probeer veel overgangen te rijden met je paardje. Dus langzaam draven en dan weer sneller. Ook kan je balkjes gaan lopen om de achterhand sterker te maken en vanuit daar meer aan je middendraf werken

_Kelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:56

heb ook dat probleem.. ze neemt gewoon normale passen maar als ik in de middendraf ga dan gaat ze of hinken of bijna in galop aanspringen. zit dus ook echt voor geen meter! maar vraag het eerst ff aan mijn lesgeefster

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:41

oke bedankt maar heeft ook nog iemand tips voor het halsstrekken?

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:50

met het halsstrekken heb ik ook heel veel moeite gehad.
Ik heb het beter kunnen krijgen door mijn paard lager in te stellen en steeds een stukje verder laten zakken. Dus niet dat je in 1 keer de teugels losgooit. Ook het werk een beetje afwisselen. Dus bijv. middendraf en dan kijken of je paard wil zakken met zijn hoofd

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:37

gewoon om de tien minuten het een keer oefenen. stukje bij beetje de teugel verlengen. en zorg dat je contact houd met de paardenmond. wanneer je geen contact meer hebt. teugels op maat maken en weer doorrijden en evenlater weer proberen.