verkeersmak maken :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

verkeersmak maken :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:57

Mijn paard was in mei 2005 bevallen van een veulen.Maar dat veulentje is helaas overleden.Daarna hadden we een adoptie veulentje, maar die moest op een gegeven moment weg van de ''moeder''.Toen we haar weer terug hadden was ze ineens heel schrikachtig en 0% verkeersmak.
Ik vroeg me af hoe je dat verkeersmak maken weer een beetje ''terug'' moet halen (bij het paard).

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:18

W-AM --> RT-P

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:38

Was ze wel al zadelmak voor ze drachtig was? Ook kan het zijn omdat ze een tijdje heeft stilgestaan, dat had mijn vorige merrie ook toen die een tijdje niet kon rijden. Ze begon van alles te schrikken en was niet meer verkeersmak terwijl ze normaal 'bom-proof' was. Ik zou eerst gewoon een paar maanden rijden en als ze dat terug goed gewoon is pas weer de weg opgaan.

paardenbloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:07

Toen wij ons veulen verkeersmak wilden maken zijn we steeds naar een weg gegaan waar genoeg ruimte is om hem weg te laten springen. Maar als dat niet mogelijk is is het wel slim om met een ander paard mee te gaan die al wel verkeersmak is. Dat scheelt in ieder geval wat.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:52

Ow, ik zie nu pas dat je het over het veulen hebt. Ik dacht dat je het over de merrie had. Sorry! Nu klopt mijn vorige bericht helemaal niet meer

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:49

Het kan zijn dat je veulen nu een leeftijd heeft waarbij het "op zichtzelf moet passen" en dat dat de reden is waarom hij schrikachtiger is. Voorheen vertrouwde hij misschien gewoon op zijn "moeder". Wellicht moet hij gewoon een dapperder paard worden en in zichzelf gaan vertrouwen. Veel oefenen met "gekke dingen" op de goede manier. Google anders even op "schrik- en objecttraining" o.i.d.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:47

ik zou eerst weer lekker aan de gang gaan met je paardje. rijden en longeren en na een tijdje met een verkeersmak paard de weg op gaan. dit kan je na het rijden doen of beginnen aan de hand. steeds een klein stukje. als je goed bekend bent in de omgeving, kies dan de eerste paar keren voor een rustig tijdstip (zondagochtend of zo) ga de route steeds verder uitbreiden. met rust en geduld kom je er wel.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:24

ik zou het veulen in een opfokgroep in de wei zetten langs een drukke verkeersweg, dan leren ze het t snelst.

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:13

je kan ook met hem gaan wandelen... langs een rustige weg met een paard/pony erbij dat hij vertrouwd en die voor hem zetten... of gewoon naast een auto weg zoals cissy zegt...

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:51

cissy schreef:
ik zou het veulen in een opfokgroep in de wei zetten langs een drukke verkeersweg, dan leren ze het t snelst.

mijne is absoluut al trein-mak Ze staat naast de spoorweg, staat ze juist naast de spoorweg en wanneer er een trein voorbij raast blijft ze gewoon staan grazen

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:44

Gewoon elke dag buiten een stukje lopen hoeft niet lang te zijn.. als ze maar elke dag weer went aan die geluiden.. (mijn eigen pony deed het ook)
Nu gaat het steeds beter. Elke dag gewoon stukje verder gaan met de geluiden enz. en in een bak naast weg of spoorlijn zetten helpt idd ook wel goed

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:14

lentjj schreef:
Gewoon elke dag buiten een stukje lopen hoeft niet lang te zijn.. als ze maar elke dag weer went aan die geluiden.. (mijn eigen pony deed het ook)
Nu gaat het steeds beter. Elke dag gewoon stukje verder gaan met de geluiden enz. en in een bak naast weg of spoorlijn zetten helpt idd ook wel goed

Mee eens

samyrah

Re: verkeersmak maken :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:40

Heel veel oefenen en geduld hebben! Dus gewoon veel gaan wandelen, aan de hand meenemen naar buiten (op een rustig weggetje met uitwijkmogelijkheden). Als er een auto langs komt zou je eerst een opritje op kunnen gaan om van een afstandje te kijken.
Wat je ook kunt doen is op veilig terrein (rond de stal) kennis laten maken met het fenomeen auto. Gewoon lekker laten snuffelen een paar keer er voorbij lopen. Later laat je de motor draaien en als dat goed gaat vraag je iemand even heen en weer te rijden. Zo kun je dat ook doen met trekkers en dergelijke als je die mogelijkheid hebt.

Zorg ervoor dat jij trouwens helemaal rustig bent als er een auto of wat voorbij komt, anders bevestig of veroorzaak je de angst. (dat heb ik met vrachtauto's en trekkers. Ik ga spannen en Samyr reageert daar op. Als ik het niet aan zie komen en erdoor overvallen wordt is er niks aan de hand. Hier is niet het paard degene die bang is, maar ben ik dat)

shillelagh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:51

venusjah schreef:
Ow, ik zie nu pas dat je het over het veulen hebt. Ik dacht dat je het over de merrie had. Sorry! Nu klopt mijn vorige bericht helemaal niet meer
ik bedoel wel mijn merrie heb ik het in mijn verhaal er dan verkeerd in gezet??in iedergevaal het spijt me.Maar ze was wel verkeersmak en ze zeggen dat als je een tinker hebt dat je naar een paar weken nog kan rijden dat die dan nog gewoon is...maarjah....

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:52

dank je allemaal

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:54

Bij mijn vriendinnetje is de bak al bijna klaar dus daar ga ik ook grond oefeningen in doen

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:55

Ik laat mijn merrie als er stallen daar worden gebouwd(bij mijn vriendinnetje) weer laten dekken!! maar dat horen jullie dan wel