gestrekt lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurens_vh

gestrekt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:21

IK heb mijn paard nu ongeveer 8 maanden. De eerste maanden heb ik hem vooral moeten leren niet te crossen hij ging zelfs soms zo rap dat hij in wendingen omviel. Nu gaat alles goed en volg ik springlessen.

Maar mijn paard maakt zich zodanig lang dat het hij eerder ver dan hoog springt en hij gebruikt vooral zijn voorhand. Ik rij veel overgangen, wendingen, en af en toe wat calvaletie's.
heeft er iemand tips voor mijn probleem.het is alsof hij zijn snelheid gebruik om te springen in de plaats van zijn kracht.

Wat helpt er het best als je paard op een de rechterhand in contra aanspringt . Ik probeer rustig aan te springen en dan lukt het maar op cirkels verspringt hij.

alvast bedankt

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:39

Probeer je paard voor de sprong compact te houden, zodat je als het ware een veer
Aanspant. Als je je paard te lang laat worden voor de sprong, dan maakt hij zich ook te lang en te vlak over de sprong.

Tel voor jezelf. Je moet je paard wel de laatste 2 passen uit laten vloeien.
Mocht dit je niet lukken ga dan in stap naar de sprong en draaf pas de laatste passen aan..

Wat betreft de verkeerde galop op de rechterhand… probeer je buitenhand te begrenzen en je binnenhand iets stelling vragen, maar niet vast zetten. Als jij je binnenhand vast zet, dan heeft je paard niet de kans om zijn binnenbeen naar voren te plaatsen. Je rijd dan als het ware met de handrem erop.

Op de volte proberen je stelling te houden. Je binnenbeen is voor de buiging en je buitenbeen voor het ritme.
Ook hierbij je binnenhand niet vastzetten, maar juist luchtig houden.

Succes

Goofy44

Re: gestrekt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:50

Het lijkt eerder dat het paard nog niet los, soepel en ontspannen en dus niet in balans gaat. Als er ergens spanning zit, gaat het paard niet in balans. Als er nog zwakke punten zitten, bv in de rug en je begint te vroeg met oefeningen waar het paard niet klaar voor is (bv springen) dan kan dat voor het paard een te zware belasting zijn, als het paard er nog niet klaar voor is. Als dat de overhand krijgt, is dat wat je met springen denkt te bereiken, niet mogelijk. Aan een paard in stap en de overgangen, kun je zien en voelen waar het paard met de training staat. Het paard gebruikt zijn snelheid, omdat dat voor hem gemakkelijker is. Het paard vlucht eigenlijk voor de inspanning zoals het paard die zou moeten doen. Het paard komt wel over de hindernis, maar doet het waarschijnlijk verkeerd, omdat het gemakkelijker is.
Je hebt juist afzetkracht nodig, maar ook draagkracht. Draagkracht moet je hand in hand met stuwkracht ontwikkelen.

Het verhaal is dus:
1. strekken hals
2. zijwaartse buiging nek (stelling)
3. afkauwen van het bit
4. lengtebuiging (dus niet zijwaarts)
5. overgangen en tempo wisselingen
6. zijwaartse bewegingen (dus niet alle benen op een hoefslag)
7. stuwkracht verhogen

De voorwaarde is dat het paard voorwaarts en aan het been is.
De motor zit aan de achterkant.

Van je paard een pakketje maken voor de sprong, vereist soepelheid, losheid en ontspannenheid van je paard.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:56

Goofy 44: ik ga hier ook zeker in mee, als dit alles (zie laatste zin) niet in orde is, dan kan je je paard ook niet correct compact krijgen voor een sprong.

Dressuur (zeer zeker basis) moet eerst bevestigt zijn.

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:52

mijn paard is denk ik wel klaar voor het springen want de vorige eigenaar sprong er veel mee maar het probleem zit hem dat hij naar de sprong trekt (crost). Daardoor maakt hij zich lang. op zijn dressuur werk ik momenteel 2 keer per week en springen 1 keer. hij loopt aan teugel en zo maar hij heeft zeer weinig evenwicht vooral in galop. kan er me iemand uitleggen hoe je een paard compact rijd?

merci voor de tips

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:54

hoe verhoog ik die stuwkracht??

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:02

Ehh, nou zeg je zelf dat ie in galop zeer weinig evenwicht heeft. Dus toch nog niet dressuurmatig voor elkaar! Hoe kan je nou van je paard verwachten dat ie fijn en in balans springt als ie op vlakke bodem nog geen evenwicht heeft?

Dat de vorige eigenaar er mee sprong wil helemaal niet zeggen dat ie er klaar voor is, wellicht ging het bij hem ook niet soepeltjes.

Totdat je paard in balans kan galopperen kan je niet verwachten dat ie wel in balans springt. Je kan wel met behulp van wat springmatig werk de balans proberen te verbeteren, bijvoorbeeld door met balkjes/cavaletti te gaan werken.

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:09

maar ik vraag me af hoe je hem compact rijd want nu spring alleen maar vanuit draf en linker galop om dat die rechter galop nog niet helemaal inorde is. maar hoe rij ik hem in draf of tijdens dressuur compact want daar loopt hij ook te lang??

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:27

je paard krijg je pas compact als" hij voldoende in balans is, goed op het achterbeen komt, de juiste spieren aanspant en ontspant en zeer zeker rechtgericht is. als jou paard moeite heeft met 1 kant met aanspringen in galop, dan kan ik je nu al vertellen, dat de basis er nog niet goed inzit en dus kan je je paard nooit op de correcte manier compact rijden.

je paard moet zichzelf meer gaan dragen op het achterbeen en daarbij meer gaan sluiten. komt daarbij met zijn schoft iets omhoog, maar als je paard geen goede balans heeft, dan kan je dit niet verwachten van het paard, dat hij dit goed doet. dit kan hij gewoonweg nog niet.

probeer echt de basis er goed in te krijgen, dan zal je zien, dat je paard het makkelijker vindt om gesloten te lopen en daarin zijn impuls behoudt.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:30

Andere vraag: heb je les?

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:45

ja springles

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:51

Oefenen en nog meer oefenen.. Een paard moet eerst goed dressuurmatig gymnasticerend en los gereden worden. Dus over de rug en ontspannen, actief op je been en zithulpen.

Veel afwisselen met voltes, overgangen en evt. zijgangen. Zorg dat je je paard, ook al heeft die van zichzelf een hoog tempo immer voorwaarts drijft met je zit. Niet om het tempo te verhogen maar om naar je hand toe te drijven..

Juist de dressuurbasis dient ook goed te zijn voor springen, dat de rechtergalop niet wil toont een beetje aan dat in de dressuur nog wat werk nodig heeft. De spieren van je paard zijn denk ik nog niet geheel ontwikkeld, in ieder geval niet de spieren die nodig zijn om zijn eigen lichaam te dragen (achterhand dus, hier heeft een paard kracht in nodig om omhoog af te zetten voor een sprong)..

Lekker aan de dressuur werken en af en toe afwisselen met balkjes en/of een sprongetje.. Als de basis goed is, volgt dat springen vanzelf wel..

Succes en hoe dan ook, als je les hebt van een goede instructrice in dressuur dan kan ze je goed op weg helpen met oefeningen die specifiek voor jouw en je paard nuttig zijn om die achterhand sterker te maken...

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:29

hoe ontwikkel je kracht op die achterhand?? doe je dat door je paard in alle gangen en wendingen in balans te rijden of moet je nog specefieke bijkomende oef doen?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:53

veel overgangen en tempowisselingen. hierdoor word je paard sterker en sneller op het achterbeen. paard moet naar je hand toe lopen, dus hij moet je hand gaan volgen. je krijgt een bepaalde druk in je handen en voor deze druk moet je gaan rijden "aanleuning" voor balans kan je het beste op de 2de hoefslag rijden probeer je paard recht onder je te laten lopen. gaat je paard slingeren en/of scheef weglopen. rijd hem dan met je been naar je hand toe en naar voren. dit zeker niet gaan corrigeren met je hand. hij moet op eigen benen leren lopen en laat het hem dan maar even uitzoeken.

als je geen les hebt, dan zou ik als ik jou was zeker les nemen.

succes

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:50

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je springinstructeur je blijkbaar wel laat springen terwijl je nog geen controle hebt over je rechtergalop. Ook een goede springinstructeur beperkt zich niet tot de hindernissen en zal met je aan de basis (controle, balans) werken. Verder ga ik mee met bovenstaande rijtechnische tips.

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:13

ja maar hij laat me voor de les altijd eerst 1/2 uur dressuur rijden en rechtergalop oef want eenmaal hij een paar keer na me kaar goed aanspringt is hij er mee weg (het is alsof hij eerst een beetje moet opwarmen).

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:16

alsof hij moet opwarmen?

elk paard moet zoizo opwarmen. je kan niet van een paard verwachten, dat hij gelijk in de houding loopt als het ware.

en door alleen het oefenen van de rechtergalop los je het probleem niet op.

wat is de oorzaak waarom je paard moeite heeft met de rechtergalop? "omdat je paard niet rechtgericht is"

probeer dit eerst voorelkaar te krijgen, dan zie je vanzelf dat het beter gaat.