Ik reed gisteren een paard die door niet veel mensen graag bereden wordt omdat ie super op de voorhand hangt. Hij hangt al zijn gewicht in je handen en maakt het zo zichzelf makkelijk.
Mijn instructeur was ook aan het rijden ( ik had toen geen les ofzo en reed gewoon vrij ) maar hij kon het ( gelukkig!! ) niet laten even de leraar uit te hangen

Hij zei me dat ik het paard eerst en vooral goed vooruit moest rijden, heb je een paard die al vrij rap loopt, dan toch blijven vooruit rijden voor die activiteit te onderhouden.
Dan moest ik telkens korte ophoudingen geven en meteen na die ophouding ruim nageven.
Dit telkens herhalen tot het contact veel losser in je handen komt te liggen en hij ook op zijn achterbenen gewicht gaat dragen en hij dus eigenlijk in balans komt.
Die ophoudingen brengen het paard zijn gewicht meer naar achter en door die nageving erna kan het paard niet op je handen terug gaan hangen, doordat er simpelweg geen contact meer met de hand is om op te hangen.
Het moet natuurlijk vlot achter elkaar gebeuren, je moet je paard goed aanvoelen en je wat aanpassen, en je moet natuurlijk alles met mate doen en minderen wanneer je een aangenaam contact hebt.
Ik heb dit dus gedaan en ik kan je garanderen : dat het werkt.
Wees wel vriendelijk: trek niet in je paard/stamp niet in je paard...
Ik hoop dat iemand hier iets aan geeft want er zijn wel meerdere paarden die op de handen gaan hangen, dit is 1 van de beste remedies die ik al heb toegepast, dus ja, misschien kan je het eens proberen.
Ik zou graag nog tips krijgen of commentaar vna hoe het beter kan is ook welkom. Of als je vindt dat deze methode op nx trekt, mag je het zeker ook ( vriendelijk!! ) vermelden.