paard hangt op voorhand ==> oplossing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

paard hangt op voorhand ==> oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:47

Hoi ...

Ik reed gisteren een paard die door niet veel mensen graag bereden wordt omdat ie super op de voorhand hangt. Hij hangt al zijn gewicht in je handen en maakt het zo zichzelf makkelijk.

Mijn instructeur was ook aan het rijden ( ik had toen geen les ofzo en reed gewoon vrij ) maar hij kon het ( gelukkig!! ) niet laten even de leraar uit te hangen

Hij zei me dat ik het paard eerst en vooral goed vooruit moest rijden, heb je een paard die al vrij rap loopt, dan toch blijven vooruit rijden voor die activiteit te onderhouden.
Dan moest ik telkens korte ophoudingen geven en meteen na die ophouding ruim nageven.
Dit telkens herhalen tot het contact veel losser in je handen komt te liggen en hij ook op zijn achterbenen gewicht gaat dragen en hij dus eigenlijk in balans komt.

Die ophoudingen brengen het paard zijn gewicht meer naar achter en door die nageving erna kan het paard niet op je handen terug gaan hangen, doordat er simpelweg geen contact meer met de hand is om op te hangen.

Het moet natuurlijk vlot achter elkaar gebeuren, je moet je paard goed aanvoelen en je wat aanpassen, en je moet natuurlijk alles met mate doen en minderen wanneer je een aangenaam contact hebt.

Ik heb dit dus gedaan en ik kan je garanderen : dat het werkt.

Wees wel vriendelijk: trek niet in je paard/stamp niet in je paard...

Ik hoop dat iemand hier iets aan geeft want er zijn wel meerdere paarden die op de handen gaan hangen, dit is 1 van de beste remedies die ik al heb toegepast, dus ja, misschien kan je het eens proberen.

Ik zou graag nog tips krijgen of commentaar vna hoe het beter kan is ook welkom. Of als je vindt dat deze methode op nx trekt, mag je het zeker ook ( vriendelijk!! ) vermelden.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:00

ik dacht dat je tips wilde..maar dit is toch helemaal goed!!..ik heb zelf ook een hekel aan paarden die met al de gewicht aan de teugels hangen en met die ouwe dim heb ik daar gelukkig geen last van ....

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:08

Veel overgangen rijden. Na een ophouding snel nageven, zodat ie niet kan gaan hangen. Gaat dit goed dan beginnen met verzamelende oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts enz.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:37

hmm.. vind je verhaal opzicht goed, het enigste wat ik niet gezegd zou hebben is van die ophoudingen....

je moet wel contact houden, en constant blijven in je hand, maar niet het paard gaan " vragen "want dan zal ie alleen maar willen zakken, en dna zonder dta je het merkt op die voorhand laten vallen...

gewoon constant blijven drijven, in een ritme wa jij aangeeft, en ook in de wendingen zodra je voelt dta hij wegzakt gelijk op laten letten, en idd zelfs een paard wat al iets vlug is, naar voren rijden, en constant weer in tempo laten lopen wat jij aangeeft, jij geeft aan waar hij zijn benen neerzet, en niet dus waar hij ze toevallig neer laat ploffen!

als je dat doet,en als je het goed eot, zal het paard lichter in de hand worden, en van zichzelf gaan nageven, en dna kan je verder werken, maar kijk dan wel uit, dat je niet ongemerkt het die weer op de voorhand laat vallen, omdat je dan van vorem misschien teveel begrenst!

ook iid veel overgangen, of schijnovergangen rijden, maak hem "vlug"aan je been, maak hem desnoods een beetje boos, dat ie weet dat jij gelijk reactie wil!

ik weet niet of dit paard toevallig ook problemen heeft met recht lopen? vaak gaan ze daardoor dus ook uitvluchten zoeken zoals de achterhand naar binnen of naar buiten draaien, de voorhand naar binnen of naar buiten en dus door jou teugels en been heen lopen.... of in verzet komen met het hoofd, de rug wegdrukken, recht door de wendingen heen lopen, op 1 hand geen stelling willen hebben en ga zo maar door..... vaak als je je paard dus goed aan het been maakt, en je gaat hem recht richten hem je al en hele hoop verschil gemaakt!
alleen is een paard goed recht richten vaak niet zo makkelijk....

Nannes

Re: paard hangt op voorhand ==> oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:42

handig, die tips allemaal zo
Ga ik zeker uitproberen

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:14

@orisse_gipsy: dankje, maar die ophoudingen zijn een beetje nodig om het gewicht naar achter te 'verschuiven' .. anders komt ie wel nageeflijk maar begint ie op de duur toch weer te hangen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:18

De oplossingen die je geeft helpen wel.. tijdelijk.
Het paard zal keer op keer toch blijven hangen.

MAar het probleem van hangen, begint vanuit de rug.
Als de rug niet lekker losgelaten is, uit zich dat in de mond (hard of hangen) en het beenwerk.

Nannes

Re: paard hangt op voorhand ==> oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:07

Op mijn verzorgpony ziet het er dus altijd zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Altijd dat eeuwige gehang in die teugels.

Ze steekt ook vaak haar tong uit. Op een clinic van het fjordenstamboek reedik mee en hebben het meteen gevraagd. Dat kwam omdat ze dan het bit wilt ontlasten ofzoiets.

Hier even met een vriendin van me erop:
Afbeelding

Ik hoop dat de gegeven tips een beetje werken, ik ga ze iig uitproberen

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:20

voorwaarts oplossen is meestal het best vind ik, een paard wat niet van achteruit gereden wordt, en niet voorwaarts is, zal nooit op het achterbeen komen, zich nooit goed kunnen ontspannen in de rug.... hij kan gewoon het gewicht dan niet goed verdelen over 4 benen, dus zal zich constant vasthouden... dus voorwaarts rijden, veel overgangen, zorg dta je paard op het achterbeen gaat komen, af en toe halfhouden paar pasjes achterwaaards, en weer wge.. gelijk reactie willen ! niet afwachten tot je paard zin heeft vooruit te gaan...

pas als je paard zo aan je been is, zal hij meer op het achterbeen komen, kan jij hem makkelijker in de hand stellen, zal hij vanzefl ook zijn voorhand op gaan richtten en dus meer zijn voorbeen vanuit de schouder wegzetten!