Heb enkel een wei om in te rijden... Wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Heb enkel een wei om in te rijden... Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:25

Hallo,

Ik zit met een 'probleem'...

Enkele jaren terug stelde ik hier nog wanhopig de vraag,wat ik met mijn lieve wandelpaard - dat absoluut in de piste niet wilde werken - moest aanvangen.
Nu is dit paard reeds bijgeschoold tot een goed,braaf en zeer gehoorzaam pistepaardje (geen dressuurtopper uiteraard :p),maar wel gewoon goed doorwerken.

Nu hij dit kan stelde zich wel een volgend probleem : waar rij ik ?

Om te wandelen is er geen probleem,ik ga gewoon hier in de velden etc rijden.

Maar om 'echt' te rijden vormt zich een praktisch probleem : ik heb geen piste.

*Een piste maken is geen optie,ik heb de financiën wel,maar degene op wiens grond de piste zou gemaakt worden,wilt daar (ze is al wat ouder) niet van weten : UITGESCHAKELD DUS

*In de wei rijden gaat enkel bij schappelijk weer. Ik trek het me niet aan om nat te worden,maar een wei is veel sneller drassiger dan een piste (daar de paardjes overdag ook in die wei lopen) Ik ben dus compleet afhankelijk van het weer (mmm en dat is in België al zo fantastisch )

* Na +- 10 keer (als het niet teveel geregend heeft tussendoor) beginnen er rijsporen in de wij te komen,waardoor hij na verloop van tijd begint te struikelen in die putjes etc...

* Ik kan mij bij een rijclub aansluiten,maar beschik niet over een trailer (wil die kosten niet doen,omdat ik geen wedstrijden rijd etc) en zou daar dus te voet heen moeten. Dit zou nog meevallen,maar deze rijclub is een LRV die zich op wedstrijden toespits,hetgeen op mij niet van toepassing is

*...

Ik weet dus niet wat ik het beste doe?

Hebben jullie tips? Rijden jullie ook in een wei?

Shoot!

Alvast bedankt !

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:43

al is ze verkeers=mak ,je paard, dan kan je gewoon over de weg heen.
En mischien kom je dan onderweg nog wel een veldje tegen, dan kan je daar even scheuren, en geen kappot weiland//
mr dan moet het nog wel droog zijn jah,,, zelfde probleem als bij mij heb je
ik rij gewoon over weg en door berm en veldjes..
groetjes!

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:45

Mja,dat is een oplossing,maar ik doel meer op echt een plek om deftig in te werken.

In veldjes ofzo ga ik niet werken,dan ben ik veel beter af met mijn weide :d

Oma wil echt niet van een piste aanleggen weten

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:41

Jammer dat er geen bak kan worden aangelegd, als je al afhankelijk bent van het weer en dan ook nog eens niet te vaak in de wei kunt rijden omdat de wei anders slecht wordt, kom je uit op bijna nooit serieus kunnen rijden! Jammer genoeg weet ik ook echt geen oplossing voor je!

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:41

De LRV zit nu samen met de VVR onder 1 koepel en heeft nu een speciaal statuut voor niet-wedstrijdruiters. Je bent evengoed verzekerd als je op hun piste rijdt en je mag hun trainingen meerijden.

De LRV is mijn redding! Ook al rijd ik geen wedstrijden. Ze beginnen nu ook meer en meer activiteiten te organiseren voor niet-wedstrijdruiters dus ik zou toch maar mijn vooroordelen tegenover de LRV opzijzetten en voor een prikje een jaar op hun piste gaan rijden!

Zet verder met paaltjes een dressuurbakje in je weide af en laat deze indien nodig slepen (vraag aan een buur of grondwerker in de buurt).
Je kunt zelf lettertjes maken, als het dan een tijdje droog geweest is kunt je alsnog op je weide oefenen. Zeker in het seizoen dat eraankomt!

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:26

Momenteel rijd ik in de weide,want het heeft de laatste dagen niet veel geregend.

Dat die wei 'stuk' gaat,ligt meer aan het feit dat als het regent of geregend heeft,ze drassig wordt en er dan snel putten ontstaan.

Ik ga mss toch eens contact opnemen met die LRV...
Iemand van die ruitervereniging heeft me wel al gezegd dat je ook - als de piste vrij is - gewoon op hun terrein kan gaan rijden als daar niemand is.
=> Ik weet namelijk niet of mijn paard - oorspronkelijk wandelpaard - zo'n heel uur dressuurtraining aankan... We zien wel,momenteel komen we toch in een seizoen waar er goed weer aankomt,we zullen zien

Groetjes en bedankt voor alle tips !

@ bleuke : wat voor activiteiten doen ze dan zoal ?

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:38

Het hangt natuurlijk mee van je plaatselijke LRV af.

Maar bij ons geven ze nu ook een beginnersuurtje en dat gaat echt van 0 af: paardengewenning, gymnastiek op het paard, leren veilig op-afstappen enz... Binnenkort gaan we dan beginnen met kleine buitenritjes in groep en op 7 mei is er een grote tocht van enkele uren. In de zomer gaan we dan met zijn allen op weekend, op een locatie waar je ook kunt crossen en de bossen in kan.

Ik zit zelf in de werkgroep recreatieruiters en het bestuur staat voor heel veel open, terwijl het er een paar jaar geleden ook nog 100% wedstrijdgericht was.

Je mag inderdaad zelf op de piste gaan rijden en eventueel een privéleraar meenemen. Je bent als LRV lid dan nog verzekerd ook!
Als je niet wilt aan de trainingen deelnemen, hoeft het niet. Maar elk paard heeft deugd van een beetje dressuur: een beetje soepel maken, wat stelling erin krijgen, en een uurtje per week moeten ze toch allemaal aankunnen, zeker als hij gewend is veel te wandelen. Niet te geweldig beginnen.
Ik durf ook nog niet te galopperen in groep (ben een schijterd) en ga als de anderen galopperen gewoon een stukje stappen opzij.

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:43

Nog iets: ik heb ook geen vervoer naar de piste (wel een trailer maar geen rijbewijs) en nu komt er elke vrijdag een mede-LRV'er me ophalen die toch daarheen moet met de pony van zijn dochter.

Dus neem eens contact op, wie weet zijn er mensen die je kunnen helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:46

Om serieus te kunnen werken, heb je geen piste nodig. Ik rij in de zomer veel meer op de zand- en bospaden in de omgeving dan in de bak. Terwijl mijn wedstrijdseizoen dan volop bezig is en we vrij stevig trainen.
Wat kun je in een bak wel, wat je buiten niet kunt? (behalve in de spiegels kijken maar dat hebben de meeste buitenbakken ook niet)

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:45

@ Sonja :

Ik heb hier niet echt veel zand-en bospaden,want dan moet ik een trailer gebruiken.
Ik woon wel voor de rest in een landelijke omgeving met veel velden enzo,maar die veldweggeltjes liggen er meestal verschrikkelijk slecht bij....

Maar momenteel lukt het wel!

Bedankt voor de tips Bleuke,ik ben benieuwd hoe het hier bij ons zit!

Ik ga toch eens mailen denk ik

Groetjes

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:57

Sonja schreef:
Om serieus te kunnen werken, heb je geen piste nodig. Ik rij in de zomer veel meer op de zand- en bospaden in de omgeving dan in de bak. Terwijl mijn wedstrijdseizoen dan volop bezig is en we vrij stevig trainen.
Wat kun je in een bak wel, wat je buiten niet kunt? (behalve in de spiegels kijken maar dat hebben de meeste buitenbakken ook niet)

bij mij heeft een bak toch serieuze voordelen => het ene paard is beleerd, maar heeft de steun van wanden wél nodig, anders neemt ze het bit vast en galopeert zo naar huis, en 1000 kilo koudbloed hou je niet zomaar tegen
buiten een volte draven of galoperen is dus niet mogelijk, deels doordat ze wegrent, deels omdat we ook geen geschikte paden hebben...
de andere paarden zijn jong en worden nu beleert...

ik had hetzelfde probleem
als ik in de wei reed had men paard ook nog de neiging om naar stal te galoperen, wat logsich s, hun weide is hun vrije tijd.
ik maak ook serieus onderscheid:
weide = vrije tijd, geen werkplaats, uitgezonderd voor een rondje longeren, maar das gewoon even losrennen...

buitenritjes= half vrije tijd, maw: ik bepaal de gang en de richting waarin we gaan, het paard mag het tempo kiezen, op voorwaarde dat als ik ze terugneem ze perfect luisteren, indien niet vallen we terug op de bakregels

bak= ik kies de richting, de gang en het tempo, het paard luisterd naar mij en heeft de volledige aandacht op mij.

met deze taktiek heb ik vrij goede resultaten. Om terug ontopic te gaan ( )
op 10 minuutjes stappen van men huis ligt een zandpiste, niet heel groot, maar voldoet goed, kheb daar gewoon aangeklopt en gevraagd of ik tegen betaling in hun piste mocht rijden.
ik mag gaan wanneer ik wil en hoef niet te betalen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:01

gewoon wat zand op het weiland, dat maakt de toplaag wat zanderig, en zorgt ervoor dat het sneller droog wordt na een regenbui... is er niemand met een bak in de buurt? misschien kan je daarrijden. anders toch bij die vereniging gaan. rijdend...

RhealLover

Re: Heb enkel een wei om in te rijden... Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:54

Ik heb ook geen beschirkking gehad over een bak. Ik doe alles en dan ook echt alles in de weide, springen tot dressuur, western tot inrijden. Het is niet de beste manier maar het leert je wel beter samen te werken met het paard.

Echter kan ik wel vragen in de buurt of ik de bak mag gebruiken, maar daar vragen ze een hoge prijs voor, terwijl het in de wei ook goed gaat, zolang je de controle over je paard hebt blijft deze heus wel de baklijnen volgen. Ik heb gebruik gemaakt van prikpaaltjes. Maar de paarden hadden deze tijdens het grazen zo overal kapot leggen. Dus houtenblaken op de grond neer gelegd om een beetje aan te duiden wat mn bak is. Op de korte zijde 1 balk en de lange zijde 3 balken. Ik zet m altijd in de hoek van de wei op, scheelt een hoop moeite

Als je paard niet te houden is in de weide zou ik me toch goed gaan afvragen wat JIJ fout doe en niet het paard, vaak is het ruis die tussen paard en ruiter ontstaat. Als jij duidelijk bent met je hulpen en de controle hebt over je paard zal deze heus wel binnen jouw lijntjes blijven.

greetz

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:04

over die miscommunicatie, kga daar niet teveel over uitwijden, pb anders eens
maar het gaat dus over paarden die pas beleerd zijn, en waarvan er 2 een ferme kop opzitten hebben, en er is inderdaad regelmatig een ruzietje.

ik kan wel in de wei rijden, het is ook de bedoeling dat er een stuk afgezet wordt, maar daar komt er een soort toplaag aan van houtbrokjes, voor de glibberigheid te minimaliseren...

RhealLover

Re: Heb enkel een wei om in te rijden... Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:24

dan is het toch opgelost?

ik ben ook een jong paard aan het inrijden gewoon in de weide, en dat dier is alles behalve kalm en rustig, maar o wat ben ik dan blij om het in de ei te doen, daar heb je de ruimte om m eens lekker uit te laten dollen, ook om hem af te koelen.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:50

kzou een manege zoeken in de buurt, en toch nadenken over een trailer in de toekomst, misschien ga je later wel wedstrijden doen met je paardje. lrv is inderdaad wel goed.

en ze zullen een geweldige piste hebben

mss kun je er ook een stal huren ofzo, bij die piste?

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:13

Ik denk dat er mensen bij jou in de buurt zijn met een bak, die er toch alleen met hun eigen paard in rijden er gerust wat aan willen verdienen als het geen problemen oplevert! dus als er iemand in de buurt is gewoon vragen!