Ze staakt?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegandra

Ze staakt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:14

Hey bokkers,

ik hoop dat jullie voor mij paar tips hebben..

Ik rij al 2 jaar een draver merrie Happy(sinds 2 maanden is ze van mij, hebben haar gekocht) nooit had ze problemen in de bak(deed haar best etc etc) je kon wel merken dat het haar ding niet was maar ze deed toch haar best..ik wissel vaak af van dingen doen in de bak, longeren,dressuur,springen,etc etc...

maar sinds paar maanden kan ik eerst rustig draven enzo..niks aan de hand maar als ik daarna ga stappen..stopt ze en krijg ik ze niet meer vooruit..ze wil gewoon niet meer. Ik kan benen geven wat ik wil..maar het helpt niet.. Pas als ik een zweep pak(heb ik tot hier voor NOOIT moeten doen) loopt ze weer..en hoe..dan is ze niet meer te houden...

Kweet niet zo goed wat hier nu mee moet...kunnen jullie mij helpen??

Groetjes Alexandra en hoefjes Happy

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:20

mijn paard staakte ook elke keer als hij stil stond gaf ik een tik hij trapte alleen terug een kwartier heb ik daar gestaan toen ging die weer vooruit, maar hoe binnen 10 meter begon het opnieuw, toen heb ik hem gelongeerd flink met de zweep erachter aan, er weer op hij liep niet egt super maar hij ging vooruit. het ging steeds beter en binnen een week liep hij weer redelijk normaal, je moet proberen te voorkomen dat ze stopt dus als ze stopt als je gaat stappen, maak je een overgang na de stap en draaf meteen weer aan, dan maar geen pauze, flink rijden en elke keer weer opnieuw die overgang na de stap, zo zou ik het doen en als ze dan nog gaat staken gewoon de zweep erop je moet wel consequent blijven anders maakt ze er een spelletje van, suc6

Rytm

Re: Ze staakt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:34

Weet je wel zeker dat het zadel niet te nauw is oid?
Zou natuurlijk best kunnen, als jullie zo vooruit zijn gegaan in de bak, dat ze breder is geworden en dat daardoor het zadel drukt?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:36

Reed voorheen iemand anders er ook op? Ben je nu met een ander doel zelf gaan rijden, hoe is het tijdens je lessen?

Op een of andere manier heeft je paard dit zichzelf aangewend en nu moet je er toch echt weer vanaf. Zoeits aanpakken is makklijker als je kunt achterhalen waarom je paard dit doet. Weet je zeker dat het geen medische oorzaak heeft?

Misschien kan je instructrice je hier mee op weg helepn?

Allegandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:42

Zelf heb ik geen les meer (omdat ik voornamelijk recreatief rij) ik ben de enige die er op rijdt..niemand anders..mag trouwens ook niet. heb vorige zomer nog weer is paar lesjes gepakt om bij te blijven enzo.. maar verder ja goh..het zadel ligt verder goed hoor is geen problemen mee... Idd afwisselen,stap,draf,stap,draf.. We blijven proberen en geven niet op...binnenkort weer is les nemen is idd weer is een goed idee haha..alleen de instructrice(waar ze ook gestald staat) is zwanger haha.. lol!

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:06

Ik denk dat je idd eerst moet kijken ook naar de mond en je zadel, past het goed? Dan zou ik daarna veel overgangen maken: draven, dan heel even in stap, een paar passen, en dan weer wegdraven. Die stapmomenten breid je dan weer uit, en neit wachten tot ze weer staakt, maar als ze blijft stappen ook weer wegdraven en belonen. Braaf paard!

Evt. kun je iemand met een longeer zweep mee laten lopen in het begin.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:02

Les is ook voor een recreatieruiter geen overbodige luxe hoor. Ook een recreatieve ruiter wil een paard dat plezier heeft in het rijden, dat goed aan de hulpen staat en los is in zijn lijf (lekker in zijn vel zit).

Kun je niet gewoon standaard met een zweepje gaan rijden, met zweep rijden is niet erg. Deze heb je toch alleen maar om te corrigeren en niet om te straffen. Doordat je deze nu elke keer erbij pakt als je paard al deze acties vertoond, gaat deze het mogelijk als ´strafmiddel´ zien namelijk..

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:58

En ben je al te laat. Tegen die tijd dat jij je zweepje hebt is de reageertijd al royaal overschreden en moet je dus wachten op de volgende overtreding/ staking.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:26

Hoi,
Heet die draver soms happy B en komt ze uit Limburg? Ken nl ook een draver hier uit de buurt die zo heet. Ik ken de ( ex) eigenarrese goed,Misschien is het dezelfde

Groetjes

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:53

Mijn exbijrijdpaard had dat ook.
De eerste 10 maanden liep ie goed, maar na die 10 maanden begon ie ook te staken. Als ie eenmaal in stap was, wilde ie niet meer in draf, zelfs niet met een zweep. Als ik de zweep gebruikte begon ie zelf achteruit te stappen.

Maar wat maaitjuh zei , daar moet je eens aandacht aan besteden. Bij dat exbijrijdpaard lag het oa aan het zadel, door het vele werk in die 10 maanden ( hij werd op een "intensievere" manier gereden dan de eigenares deed) kwam er meer bespiering op de schoft en die streek, en zo begon het zadel te spannen. Nu met een ander zadel ging alles weer veel beter

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:36

In eerste instantie moet je pijn door zadel/hoofdstel/bit of medische oorzaken uitsluiten.

Als het paardje een draver is, al volwassen en later als rijpaard gebruikt wordt, dan verandert wel de wereld voor dat paard. Een draver moet je min of meer ombouwen naar een redelijk rijpaard. De oefeningen die je met die paardjes doet zijn een heel ander soort inspanning als wat een draver normaal doet. Als een draver niet meer als draver ingezet wordt, is het wel interessant om te weten, waarom het paard niet meer als draver gebruikt wordt. Als je oefeningen verkeerd doet, of in de verkeerde volgorde, dan kan dat ongerief en pijn veroorzaken. Ook is het paard gewend om te draven. Voorwaarts en aan het been bij gewoon paardrijden is wat anders als bij draven. Veel dravers blijven reageren als dravers. Als ze hard gaan denken ze dat ze het goed doen. Je moet het paardje dus aan de hulpen zien te krijgen, ook dat moet je op de goede manier aanpakken. Daarnaast zal je het paardje los, soepel en ontspannen moeten maken, zodat het meer in balans gaat en zijn zelf zijn/haar lijf beter kan gebruiken. Dat moet je niet afdwingen. Daarnaast moet je het paard tempo wisselingen binnen draf leren, vooral omlaag. Dan de overgang van draf naar stap, van stap weer naar draf, tempo wisselingen binnen stap , overgangen van stap naar halt, van halt naar stap. Veel dravers worden opgewonden bij galop. Dus ook de overgang van draf naar galop en tempowisselingen binnen galop zijn belangrijk en weer netjes terug naar draf, tempo wisselingen in draf.

Dit kost tijd, maar je moet het vooral in de goede volgorde doen. Kijk eens hoe het paard vierkant halt houdt. Waar en hoe staan de voorbenen en achterbenen, als je voor en achter het paard staat, bevind de voorhand, romp en achterhand zich evenwichtig boven de benen. Veel dravers zijn vertikaal scheef. Om dat recht te breien zijn goede oefeningen nodig, in de juiste dosering en vooral in de goede volgorde.

Het ombouwen van een draver naar een redelijk rijpaard is heel leuk werk, het vraagt om wat inzicht, kennis en geduld. Met geduld kom je het snelste tot resultaat, als je de oefeningen goed doet. Je moet pijn wel uitsluiten.

Allegandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:28

Happy is in de tijd gekocht op de markt in Utrecht en Happy is haar echte naam niet (jammer genoeg weet ik niks van haar verledenaf). Bij de vorige eigenaar heb ik ze ook gereden enzo was er niks mis mee, in de 2 jaar is ze wel flink vooruit gegaan!! Alleen nu begint het staken... ik dacht zelf dat het komt omdat ik ook voornamelijk buitenritten maak.. ik ga zeker weer vaker overgangen rijden!!! Thnx voor de tips tot nu toe..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:21

Staken is altijd een signaal om:
1./ te kijken of het paard pijn heeft of dat er iets aan de hand is
2./ het rijden eens goed te analyseren

Als je aanneemt dat 1/. in orde is, dan ontstaat het probleem meestal ongemerkt door africhtings- en rijfouten. Het sluipt er ongemerkt in en plotseling leidt dit tot staken.

Als staken net begint, moet je het zo snel mogelijk zien op te lossen. Je moet dus eerst uitvinden waardoor het komt, daarna kun je het oplossen. Als je het zelf niet direct kan oplossen, schakel dan iemand in die dat wel kan.

Suc6

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:43

Ben ej isschien al maanden lang bezig met hetzelfde niveau rijden ofzo?! Ook een paard werkt ergens naar toe en als dat al maandenlang alleen maar stap draf glop is, is het niet echt uitdagend meer vor een paard bv..