Op stappen blijft een probleem, wie weet raad???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verriemerrie

Op stappen blijft een probleem, wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 08:48

Onze bijna 4 jarige merrie is op dit moment zadelmak na nog al wat startproblemen.

In het begin was ze echt bang, als er iemand probeerde op haar rug te komen. Met heel veel grondwerk, longeerwerk ect. hebben we haar vertrouwen weten te winnen. Ze accepteer ons nu echt goed om haar heen en vertrouwd ons echt helemaal. Geheel los, dus zonder halster e.d. loopt ze als een gehoorzaam hondje achter ons aan, zet stappen terug als wij dat vragen en draaft achter ons aan.

Opzadelen en longeren, alles vind ze prima, ook aan het zadel hangen is geen probleem. Op het moment dat er daadwerkelijk iemand op haar rug zit en dus kan gaan rijden, is alles oke en lijkt het bijna een volleerd paard zo goed als ze alles begrijpt en doet.

Het grote probleem zit in het feit dat ze het opstappen echt eng vind en het liefst hard wegloopt, dit is bijna niet te voorkomen. Dit maakt het voor de gene die haar wil gaan rijden natuurlijk heel moeilijk.
Probeer maar eens op een paard te komen, dat hier hard voor wegloopt.!!!

Wie weet hoe we dit kunnen oplossen, alle tips zijn welkom!!!!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:07

ik heb niet zo veel problemen gehad met de fries van een vriendin als jij beschrijft, maar deze fries is nu 8 en opstijgen is nog altijd iets aparts. ik zet haar in de hoek van de bak. daar heb ik standaard 2 stobalen liggen. ik parkeer haar tussen de stobalen en de bakrand. ik heb wel uit voorzorg een hoek gekozen met stenen muren, anders klimt ze dus de bak uit. in alle rust en zonder veel mensen gaat dit redelijk. er is altijd wel iemand bij die rustig blijft en haar vast houdt. na het opstijgen, blijf ik nog even staan en na een minuutje of 3 ontspant ze en stappen we weg.

drukt je zadel niet te veel op de schoft (boom gebroken)? is alles okee met de rug? probeer rustig te gaan zitten en stoot niet met je rechtervoet tegen de billen.

succes

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:11

Mijn pony had in het begin ook wat problemen met het opstappen. Ik heb er een hele tijd voor gezorgd dat iemand mn pony vast hield als ik ging opstappen. Met een krukje etc. opstappen wil ook wel eens helpen omdat je dan sneller op je paard zit.

Als je paard meer gewend is aan opstappen kun je een keer proberen op te stappen als iemand je paard niet vast heeft, maar er wel naast staat. zo kun je telkens weer een klein stapje verder.

Sanco

Re: Op stappen blijft een probleem, wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:25

het is maar een id... misschien kun je je paard in de bak in de hoek sturen voordat je opstapt.. dan kan ie in ieder geval niet VOORUIT wegkomen... t scheelt wel denk ik...

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:09

Het lijkt alsof ze bang is voor het moment dat je boven haar uit komt, omhoog komt zeg maar. Daar zou ik aan werken, op het hek gaan staan en belonen, een doek oid over haar heen gooien (even aankondigen met bv let op), de leadrope over haar heen gooiren, kortom, er aan laten wennen dat er dingen zjn die boven haar uitkomen en dat dat niet eng is. Dan die dingen herhalen met een hand drukkend op het zadel, enz enz.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:12

Pauline schreef:
Het lijkt alsof ze bang is voor het moment dat je boven haar uit komt, omhoog komt zeg maar. Daar zou ik aan werken, op het hek gaan staan en belonen, een doek oid over haar heen gooien (even aankondigen met bv let op), de leadrope over haar heen gooiren, kortom, er aan laten wennen dat er dingen zjn die boven haar uitkomen en dat dat niet eng is. Dan die dingen herhalen met een hand drukkend op het zadel, enz enz.

Ja, zoiets lijkt me ook wel goed. In de hoek zetten is geen optie. Het paard is duidelijk bang en door haar als het ware op te sluiten maak je het misschien nog maar erger. Engelen geduld is het toverwoord !

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:18

ik zou je zadel eens goed na laten kijken. ik heb het probleem gehad met een 4 jarige, die me niet liet opstappen. Werkelijk waar, de hel brak los, in de omgang een heel fijn paard, met rijden wat trubbelig, maar voor het opstappen moet hij door 3 man vast worden gehouden, anders ging het gewoonweg niet. Degene die hem zadelmak had gemaakt had dit ook al gemerkt, maar bij haar deed hij dit minder. (ik weeg 20kg meer dan zij)
ik heb hem toen eens uitgebreid gepoetst en gemerkt dat hij rondjes begon te draaien zo gauw ik aan zijn ruggegraat kwam (paard had een behoorlijk vrij liggende graat) Als ik eraan "trok" dus heen en weer bewoog ging hij door het lint.
Zadelmaker was op dat moment op stal en die heb ik er eens naar laten kijken. Wat bleek: het zadel paste helemaal niet. Zijn ruggegraat lag te hoog en de kamer was te smal..... Het zadel "neep" zijn rug dus vreselijk! Zijn wervels kwamen tegen elkaar als het zadel erop lag en er druk op eht zadel kwam. Ik was zwaarder dan de andere persoon, dus deed het bij mij meer pijn, dus was hij bij mij heftiger.
Met een nieuw zadel was dit al meteen een stuk beter, hij liep ook makkelijker, al verander je zoiets niet van de een op de andere dag!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:09

Gebruik een opstapje, zo voorkom je per ongeluk met de tenen prikken in de buik (kans word alleen maar groter dat dat juist gebeurt nu omdat je paard al zo slecht stilstaat en het opstappen niet prettig vindt)..

Daarnaast kan een paard het ook als onprettig ervaren dat tijdens het opstappen een gewicht zich aan de rechterkant hem uit balans trekt.. Ruiter hijst zichzelf als het ware op..

Misschien dat een van deze de oorzaak is, als je de oorzaak weet kun je er beter op inspelen namelijk.. Succes!

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:52

Oefenen, oefenen en blijven oefenen... Heb er ook zo'n paardje gereden. Wat bij hem echt heeft geholpen is vaak opstappen. Ook gewoon tussen het rijden door, daardoor werd het een onderdeel van het rijden, net als halthouden of aandraven. Bijkomend voordeel is ook dat de frissigheid er dan af is
En elke keer (als ie braaf is) uitgebreid belonen, echt op het overdrevene af.

dollydot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:02

Mijn paard loopt bijna Z dressuur en heeft nog heel regelmatig moeite om stil te staan met opstappen.
Het is geen zadeldwang maar puur felheid.
Het helpt mij niets om eerst te longeren want dan is ze braaf.
Het is alleen dat gedwongen stilstaan! Als ik eenmaal zit dan wil ze alle kanten uit.
Zo heb ik al eens mijn arm gebroken omdt ik nog niet zat en madam al begon te bokken en mijn plos dubbelklapte op haar hals.

Wat ik op wedstrijden doe is haar heel goed vast laten houden tot ik zeg 'los'. En thuis als ik alleen ben dan ga ik op een krukje staan zodat ik snel kan gaan zitten.
Het heeft bij haar geen zit om ze te dwingen om stil te staan want daar heeft ze echt geen geduld voor en ik laat haar dan ook zo snel mogelijk wegstappen.
Als ik haar te veel tegenhoud springt ze met 4 benen de lucht in.
Dus toch proberen of iemand haar vastkan houden zodat het in ieder geval veilig is.
Als je paard eenmal weet dat ze weg kan dan is het moeilijk om weer opnieuw vertrouwen te krijgen.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:19

ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee problemen heeft. Ik stap ook op via een krukje, dan zit ik sneller (ben niet zo lenig en best zwaar) en zelfs dit kan moeilijk zijn.

verriemerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:11

Pauline schreef:

Ja, zoiets lijkt me ook wel goed. In de hoek zetten is geen optie. Het paard is duidelijk bang en door haar als het ware op te sluiten maak je het misschien nog maar erger. Engelen geduld is het toverwoord !

Hier heb je inderdaad gelijk in, als we haar te veel opsluiten word ze helemaal fel en springt ze bokkend en steigerend weg. Dat is dus niet de oplossing.

Iedereen bedankt voor alle tips.

Gister hebben we het geprobeerd om iemand anders een voetje te laten geven, wat ik voorheen zelf steeds deed. Dit ging al een heel stuk beter. Het is een paard wat heel goed reageert op lichaamstaal, daardoor kreeg ze waarschijnlijk ook het idee dat ze aan moest lopen als ik mezelf draaide om dat voetje te geven.

Het zadel heb ik helemaal na laten kijken en op haar laten opvullen en passend laten maken, daar kan het niet aan liggen. Dan had ze waarschijnlijk ook wel gereageerd met het hangen aan het zadel en het erop liggen, wat ze dus helemaal niet doet.

Opstappen via de stijgbeugel doen we bewust nog niet, om het paard zo min mogelijk uit balans te "trekken" met opstijgen. Dit doen we bewust nog door middel van een voetje geven. Een krukje of iets dergelijks is te zijner tijd waarschijnlijk een goede optie, durf het nu nog niet aan ivm eventueel wegspringen, ze zal maar op dat ding terecht komen!!

Ik wil nog wel even melden dat ze het verschrikkelijk goed doet met rijden, gister waren er nog 3 andere ruiters in de bak die ook nog van tijd tot tijd een paar hindernissen sprongen.
Het lijkt wel of ze dit prachtig vind, ze reageerde helemaal niet en liep lekker ontspannen (dressuurgefokt paard!!!).

Maar ik zal alle tips goed doorlezen en bespreken met mijn dochter, die het paard dus rijd, proberen dat wat ons wel een goed idee lijkt en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

groetjes verriemerrie

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:33

Wij hebben in het verleden een ruin gehad die ook moeilijk deed bij het opstappen. Toen mijn moeder op wilde stijgen bij de bakrand ging hij omhoog en niet zo'n klein beetje ook hij viel achterover en mijn moeder kwam tussen het paard en de bakrand in. Het is een wonder dat ze het nog kon navertellen (gelukkig is alles nu wel weer goed en rijd ze ook weer) maar een paard in een hoek opsluiten met opstappen is geen optie je moet ruimte om je heen hebben als hij gaat stijgeren je kan dan beter hebben dat hij ervan door gaat en de ruimte op zoekt dan dat je straks tuusen het paard en het hek beland. Ik zou dus inderdaad met een krukje proberen en iemand anders die het paard vasthoud.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:36

Heb het ook gehad met een hengst, pure angst; in hoek gezet en in het begin werd er hand op zijn ogen gehouden zodat hij mijn 'zwaaiende' been niet zag. Meestal is dat het probleem.

Ook gewoon 500 keer op en afstappen, totdat ze het beu wordt en niet meer zo reageert.

mies_tinus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:17

Nooit in een hoek zetten!!!!! Dat is voor het paard een 'enge, rare' plek! Zo kan het paard niks zien en ook niet vluchten (het zijn en blijven vlucht dieren!)
Ik zou een kruk pakken... iemand die het paard vast houd en opstappen zonder in de beugel te komen..zeg maar meteen met de rechterbeen eroverheen!!
Je moet ook heel erg ontspannen zijn!!!!!!!! Dat is het allerbelangrijkste!!! Zeker voor een jong paard!!!!!!!
De ogen van het paard 'afzetten' vind ik ook niet zoon heel goed idee..!
Heel veel suc6 ermee!!!
dOeii xxXxxXxx Tinuslover!

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:58

Onthoud ook dat jonge paarden veel wisselen en nieuwe tanden krijgen...
Misschien is het zadel wel goed zonder een ruiter, maar met neit. Of zijn er mensen te hard neergeploft en wil dit paard dat niet. Kortom...geef hem vertrouwen in het moment van opstijgen, en geen angst, en sluit pijn uit.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:22

Mijn paard is vervelend met opstappen maar dat is omdat hij last heeft van singeldwang. Ja, niet zo heel veel aan te doen geloof ik. Ik singel aan in etappes en loop nog een stukje nadat ik hem op het strakste gaatje heb gedaan. Dan daarbij laat ik hem vaak vasthouden door iemand. Ik heb me er bij neergelegd. Het gebeurt niet iedere dag, maar hij kan het zo maar ineens 3 maanden goed doen en dan daarna ineens flippen. Ik heb zo mijn pols twee keer gebroken en een hersenkneuzing gehad. Ik heb me er dus mar bij neergelegd dat iemand hem vast met houden, want zo'n ongeluk wil ik niet meer krijgen...

verriemerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 12:27

Pauline schreef:
Onthoud ook dat jonge paarden veel wisselen en nieuwe tanden krijgen...
Misschien is het zadel wel goed zonder een ruiter, maar met neit. Of zijn er mensen te hard neergeploft en wil dit paard dat niet. Kortom...geef hem vertrouwen in het moment van opstijgen, en geen angst, en sluit pijn uit.

Haar gebit is kort geleden nog nagekeken, ik weet dat dat snel weer kan veranderen maar tijdens het rijden is er niets aan de hand, neemt het bit netjes aan en is zelfs al enigzins nageeflijk.

Wij hebben dit paard zelf zadelmak gemaakt en er heeft nog nooit iemand anders opgezeten als alleen mijn dochter, die heel rustig en voorzichtig probeert te gaan zitten. Als zij eenmaal zit, is er helemaal niets meer aan de hand en is het paard bij wijze van al in staat om een B proef te lopen. Ook het neerploffen in het zadel word ten allen tijde voorkomen. (Dochter weegt ook nog geen 50 kg, dus veel gewicht heeft ze niet om echt te ploffen).

Paard heeft dus gewoon angst voor het opstappen, dit moeten we doorbreken door veel, heel veel herhalen en gerust stellen. Opsluiten in hoek is echt taboe, dan flipt ze helemaal.
Opstappen en afstappen gaan we nu ook tijdens het rijden herhalen en proberen er zo door te komen.

Nog bedankt voor alle reacties en tips

gr. verriemerrie

beautylin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:39

De pony van mijn zus die wilde altijd gaan lopen als iemand op zijn rug stapte. Hij wilde nooit stilstaan!! Als iemand hem vasthad liep hij gewoon door. Maar toen ging ze voortaan opstappen met zijn hoofd richting een muur en iemand die hem vasthad. Het heeft wel geholpen.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:21

stap op met een krukje dat iszowieso beter voor de paardenrug..begin bi beugels omlaag blijft ze rustig dan ff belonen maar met woorden enaaien niet met voer.. ga op het krukje staan en blijft ze rustig belonen..zet druk op de beugel met 1 voet en praat tegen het paard... stap bijnaop en hang even over haar heen .. ga zo steeds verder uiteindelijk stap je rustig op en kom je heel zachtjes neer..vraag in het begin om iemand vast te houden bou het rustig op kost allemaal wat tijd maar je hebt er wel wat aan.. de eerste paar keren gewoon niet te lang rijden als het opstappen goed gaat... en zo breid je het uit..

iZZiDiZZi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:40

ik rij ook een heel nerveuze onrustige stressmerrie..en die had ook problemen met opstijgen...zodra je de voet in de beugel deed begon ze te lopen..steeds harder en harder..en hoe vaker je hoo maar zei des te onrustiger werd ze..doordat ik onzeker was werd zij ook steeds onzekerder..dus ik ben op een gegeven moment alles op een bepaalde volgorde gaan doen..in de stal zelf al aansingelen, en zelfs de beugels uitschuiven...zodat alles gereed was om gelijk op te stappen..(wij hebben lint rond de bak)..dan nam ik haar aan de hand mee naar de bak pakte het lint vast (met zo'n springveer zat het vast...dan draaide ik haar om met haar hoofd naar de uitgang..in de hoek..maakte het lint vast...hoofd in de hoek met links een muur en rechts het lint zeg maar...zodat ze nergens heen kon...en dan was het goed..wel steeds dat als ik haar dan omdraaide om te gaan rijden dat ze dan wegstoof..maar met opstijgen ging het goed..en nu kan ik gewoon overal opstijgen...maar dit paard is dan ook geen steigeraar of bokkert..en achteruitlopen deed ze ook niet...ik kan me wel voorstellen als je zo een hebt dat het dan niet zo slim is...maar elk paard is weer anders...en elk paard heeft ook weer een andere reden waarom die het doet...dus ik denk zelf dat er geen standaard oplossing is...maar wat wel standaard is is dat je veel gedult moet hebben!...succes ermee!