pony doet hoofd naar beneden en gaat er dan vandoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendelien

pony doet hoofd naar beneden en gaat er dan vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:23

hallo, mijn pony doet met rijden hoofd naar beneden en trekt mij dan mee.
Dit doet ze vooral in draf, doet dan het hoofd naar de grond en gaat dan in galop er vandoor. Meestal stopt ze dan in een hoek erg plotseling zodat je er dan over de hals vanaf glijdt. Wie heeft een tip voor mij om dit te voorkomen. Ze probeert dit ook te doen met een ervaren ruiter.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:25

haaj, ik heb dit ook een beetje met mn dravertje.
ik trek dan gewoon der hoofd op, of laat haar doorgaloperen.
als je voelt dat ze wil stoppen, gewoon doorrijden, desnoods een tik, wat ze doet mag niet, en dat moet ze weten ook!

monsera

Re: pony doet hoofd naar beneden en gaat er dan vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:36

Pony is erg slim en weet nu precies hoe hij onder het werk uit moet komen en zijn ruiter daarbij ook nog eens van zich af werkt.Ik zou eens in een paar lessen inversteren en dan samen het probleem oplossen.Ik kan je wel adviseren om er voor te zorgen dat hij zijn hoofd niet omlaag mag doen maar dan krijg je waarschijlijk dat er te veel aan de teugels word getrokken en dan is de ontspanning weg en heb je er nog een probleem bij.De pony moet eerst leren om naar de juiste hulpen van de ruiter te luisteren.Ik denk ook dat de pony nog niet goed aan het been is.Als je dat voor elkaar hebt ben je ook al weer een goed eind in de goede richting en kun je je pony veel beter op jouw laten letten in plaats van dat hij zijn eigen dingen gaat verzinnen.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:43

Mijn oude leaseponytje deed precies zo!
Ik zorgde altijd eerst dat ik in balans bleef, desnoods door de teugels te laten vieren, zodat je zelf niet valt! Daarna natuurlijk wel haar hoofd omhoog proberen te krijgen door flink been te geven en druk in je handen te nemen. Stil gaan staan kun je proberen te voorkomen door ook flink been te geven en desnoods een tik er achteraan. Als je weet dat ze het in de hoeken doet kun je jezelf er op voorbereiden door achterover te gaan zitten.
En natuurlijk belonen als ze eens braaf draaft

Succes!

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:23

Elke keer als die dat doet een flinke tik op z'n hals geven. En dan hopen dat je pony de boodschap begrijpt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:26

Investeer eens in lessen, je pony heeft nu goed door hoe hij onder het werk uit kan komen en makklijk van het rijden af is.. Je zult hem dus echt een paar keer 'voor' moeten zijn zodat je paard zijn plekkie weer even weet. Niet dat je hoe dan ook de baas over hem moet gaan spelen, maar je wilt respect. E dat heeft je paard nu niet voor jouw..

Zodra je merkt dat je paard begint te trekken met zijn hoofd. Drijf hem aan om een hoger tempo aan te nemen, wees hem voor. Probeer zelf rechtop te blijven ipv voorover getrokken te worden en zorg dat als hij in galp wegschiet niet de mogelijkheid krijgt om naar een hoek te rennen om jou over de hals te krijgen. Zodra hij wegschiet in galop, direct de volte op dus.

Een instructrice kan je hier prima verder me op weg helpen, stukken beter dan 'hints' vanaf een forum. Tips is 1, aar uitvoeren ervan als je alleen bent is een heel ander verhaal..

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:17

Als ze haar hoofd naar beneden wilt doen gelijk flink been geven zodat ze naar voren gaat i.p.v. er tussen uit.

wendelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:44

bedankt voor jullie tips, jullie zullen wel door hebben dat ik nog niet zo lang paardrij. Ik heb les in de manege en omdat mijn ouders nu een trailer hebben gaat mijn pony over een paar weken mee. Ze doet dit sinds het veulen er is maar het maakt mij wel angstig.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:00

Als dit al lang een gewoonte van het paardje is, dan zou ik het paardje eerst een tijd door een ervaren ruiter/amazone laten rijden. Als het paardje dit lang doet, wordt het een moeilijk verhaal voor iemand die probeert paard te leren rijden. Iemand die het paardrijden niet beheerst, want dat wil je leren, is voor het paardje er gemakkelijk af te krijgen. Hoe langer dit blijft voortduren, hoe groter het probleem wordt. Voorkom dat je plezier in paardrijden weggaat, laat het probleem zo mogelijk door een ander oplossen. Neem anders les op een betrouwbaar paard, dat is beter voor jouw vertrouwen, je bouwt meer ervaring op. Een ander kan je paardje misschien betrouwbaarder maken. Daarna stap je over op je eigen paardje met begeleiding van degene die je paardje gereden heeft.