bit vastpakken hoe lost jullie op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

bit vastpakken hoe lost jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:28

zoals hierboven geschreven is.
- wil ik graag weten hoe jullie nou oplossen ?
- Hoe komt dat een paard bit gaat vastpakken ?

wematje

Re: bit vastpakken hoe lost jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:36

Het paard pakt het bit vast omdat jij dat vastpakt, probeer juist als je paard het bit weer vast pakt je handen te ontspannen en absoluut niet terug te gaan pakken dan word je paard alleen maar sterker mijn fjord doet dit ook en geloof me die doet het vaak. Het enigste wat bij mij helpt is mijn handen te ontspannen en zoveel mogelijk op je zit terug te rijden als hij schrikt en ervandoor gaat probeer dan van je teugels af te blijven en dat is heel moeilijk, maar als jij niet aan de teugels komt kan hij het bit niet vastpakken omdat hij geen tegen druk krijgt.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:40

Je handen ontspannen als je paard het bit pakt.

En mijn verzorgpaard deed het als hij het ergens niet mee eens was. Als hij rechtsom een volte in galop moet maken (zijn moeilijke kant) probeert hij halverwege het bit te pakken en linksom te gaan.

En ik probeer dat ook op te lossen door mijn been eraan te houden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:13

Je hand ontspannen.Dat is wat anders als de teugel los gooien.Paardrijden is heel erg veel met je gevoel werken.Je moet een mooi contact met de mond hebben en je been ligt altijd aangesloten.Nu moet jij voelen hoeveel hulp je moet geven om je paard lekker te laten nageven.Dus hoe groot moet het knijpje zijn in je buitenteugel en hoeveel been staat daar tegenover en waar hou je je binnenhand om de juiste stelling te rijden.Als jij niet ontspant kan je paard dat ook niet.Als je op een volte rijd en je wil wat extra stelling naar binnnen dan breng je je binnenhand een heel klein beetje naar binnen toe maar vergeet dan niet om je buitenhand ook een klein beetje mee te geven anders kan je paard niet meer stelling geven want jij houd hem tegen met je buitenteugel.

Als je paard het bit vast pakt laat jij los en geef je goed been tot hij weer loslaat.Dan probeer je hem weer nageeflijk te rijden met ontspanning.

Verder is het denk ik echt een kwestie van je paard lekker losrijden.Ik zie zo vaak dat mensen de bak inkomen.Paard komt net van stal af krijgt 1 mss 2 rondjes de tijd om rustig te stappen en hoppa teugels op maat en in de krul.Dat kan dus gewoon niet en die paarden zullen allemaal het bit vast pakken en met het hoofd omhoog lopen.Je kan wel de teugels oppakken je moet wel altijd contact met de mond hebben maar vraag dan aan je paard of hij wil nageven en ga aan het werk met je paard laat hem buigen rijd veel figuren ga overgangen rijden maak je paard los en ga dan pas iets verwachten van je paard.
Nou het is een heel verhaal geworden ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:17

ik heb deze probleem niet en ik wilde gewoon weten hoe wordt opgelost zat namelijk hele tijd te denken

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:18

bedankt allemaal dat jullie precies konden omschrijven

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:38

Th0mas schreef:
ik heb deze probleem niet en ik wilde gewoon weten hoe wordt opgelost zat namelijk hele tijd te denken

Dat vermoeden had ik al en daarom zei ik ook op het eind ik hoop dat iemand er iets aan heeft

Saartje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:19

monsera schreef:
Th0mas schreef:

Dat vermoeden had ik al en daarom zei ik ook op het eind ik hoop dat iemand er iets aan heeft

Ja hoor, ik heb er wel iets aan...

Saartje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:25

Ik heb er nog wel een vraagje bij.. Als je dan zoals jij zegt overgangen maakt en jezelf ontspant, stellingen en buigingen vragen zodat hij loskomt, goed met zit en been werken, enz.. Dan gaat het toch nog niet vanzelf, dan moet dat "knijpje" er nog bijkomen in de teugels en hoe precies weet je dat je dit correct doet? Is hier ook een theorie voor? Ja waarschijnlijk... Tell me!

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:52

Saartje01 schreef:
Ik heb er nog wel een vraagje bij.. Als je dan zoals jij zegt overgangen maakt en jezelf ontspant, stellingen en buigingen vragen zodat hij loskomt, goed met zit en been werken, enz.. Dan gaat het toch nog niet vanzelf, dan moet dat "knijpje" er nog bijkomen in de teugels en hoe precies weet je dat je dit correct doet? Is hier ook een theorie voor? Ja waarschijnlijk... Tell me!

Je moet wel gewoon als je een volte rijd je hand van de hals af houden maar geen spanning erop zetten zodra jij druk op die teugel zet kan hij hem terug pakken zolang jij geen druk op die teugel terug geeft heeft hij niks om vast te pakken want wat heeft hij eraan om het bit vast te pakken als hij geen tegen druk krijgt snap je

Saartje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:20

wematje schreef:
Saartje01 schreef:

Je moet wel gewoon als je een volte rijd je hand van de hals af houden maar geen spanning erop zetten zodra jij druk op die teugel zet kan hij hem terug pakken zolang jij geen druk op die teugel terug geeft heeft hij niks om vast te pakken want wat heeft hij eraan om het bit vast te pakken als hij geen tegen druk krijgt snap je

Ja hoor, ik begrijp wat je bedoelt.. Maar met dat "knijpje" bedoelde ik eigenlijk de manier van houding en beweging van de hand om aan de teugel te rijden.. Kan je mij hiermee ook helpen?

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:30

[/quote]

Ja hoor, ik heb er wel iets aan...
[/quote]

Altijd handig om te weten! Mocht je een keer in zo'n situatie komen... Niet dat die van mij vastpakt ofzo hoor.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:39

Saartje01 schreef:

Ja hoor, ik begrijp wat je bedoelt.. Maar met dat "knijpje" bedoelde ik eigenlijk de manier van houding en beweging van de hand om aan de teugel te rijden.. Kan je mij hiermee ook helpen?

Dat knijpje kan je natuurlijk altijd geven als je maar zorgt dat je geen constante druk geeft wel aanleuning houden natuurlijk en niet terug gaat trekken als je pony begingt te trekken. Ik rijd mijn fjord ook gewoon aan de teugel en geef ook steeds kneepjes maar wel met mijn been goed eraan natuurlijk en als je voelt als hij bijvoorbeeld op links vast pakt linkerbeen eraan en je hand ontspannen en zorgen dat hij het bit niet vast kan pakken dat is moeilijk hoor want ik heb hetzelfde probleem. Je kan ook nog wel gewoon druk (kneepjes geven) maar als je merkt dat hij het bit pakt stop je daar accuut mee !! Rijd steeds figuren en houd de aandacht bij jou
[/quote]

Saartje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:46

wematje schreef:
Saartje01 schreef:

Dat knijpje kan je natuurlijk altijd geven als je maar zorgt dat je geen constante druk geeft wel aanleuning houden natuurlijk en niet terug gaat trekken als je pony begingt te trekken. Ik rijd mijn fjord ook gewoon aan de teugel en geef ook steeds kneepjes maar wel met mijn been goed eraan natuurlijk en als je voelt als hij bijvoorbeeld op links vast pakt linkerbeen eraan en je hand ontspannen en zorgen dat hij het bit niet vast kan pakken dat is moeilijk hoor want ik heb hetzelfde probleem. Je kan ook nog wel gewoon druk (kneepjes geven) maar als je merkt dat hij het bit pakt stop je daar accuut mee !! Rijd steeds figuren en houd de aandacht bij jou

[/quote]

Thanks!