Dikke fjord opnieuw alles opbouwen. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dikke fjord opnieuw alles opbouwen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:14

Iemand heeft mij gevraagd of ik les wil geven aan iemand op een uber dikke eigenwijze fjord. Op dit zit rijden gaat bij dit persoon vrij goed maar hij krijgt snel last van zijn rug. Hij heeft de neiging om zijn handen vooral hoog te houden. Opzich is dit alles geen probleem. Maar wel als je de pony er nog eens bij neemt. Typies een fjord, eigenwijs en nukkig. Snel maar ontzettend dik, hoe meer hij afvalt hoe vervelender hij word. Ze heeft nu een dik jaar stil gestaan en elke dag op het land. Bovendien is ze nogal al bokkig. Heeft er iemand tips hoe ik alles het beste op kan bouwen, zonder haar echt uit te putten.

Pluttersput

Re: Dikke fjord opnieuw alles opbouwen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:18

Ik dnek dat je het beste gewoon eerst kan longeren, en dan daarna eventjes rijden. En dat dan opbouwen. Het longeren afbouwen, en dan langer rijden. En misschien ook VD gaan doen ofzo. Maar ik zou het zo ook niet echt weten...
Groejtes, mij

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:20

Lastig beestje dan
Ik zou rustig aan beginnen met wat vrij rijden (lange teugel, ontspannen, wat wendingen) en als dat goed gaat wat meer vragen.
Misschien is western wel iets voor deze fjord?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:22

Dat rijden we voornamelijk al Het is beter voor de ruiter van de rug omdat hij op deze manier beter kan zitten, en een westernzadel is het enigste wat blijft liggen. Maar toch bedankt!

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:17

Wat is er aan de hand met de rug van de fjord dan dat alleen een westernzadel zou passen?
Een westernzadel is namelijk vlak aan de onderkant en het ontbreekt (in de meeste gevallen) aan de kussens waar de veelzijdigheids zadels over beschikken..
Verder hebben de meeste westernzadels eenzelfde soort boom (F of H Quarter) dus niet veel verschillende maten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:17

Ze is super dik en juist om dat er geen kussen onder een westernzadel zitten blijft het beter liggen dan de andere zadels die ik tot mijn besschiking heb, namelijk een dresuur, spring en veelzeidigheids zadel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:24

Ik zou allereerst maar eens de fjord laten afvallen, want misschien bokt deze wel omdat het gewoonweg allemaal te zwaar is. Lopen met iemand op je rug als je zwaar overgewicht hebt is echt geen pretje, lijkt mij zo. Neem zijn voeding eens onder de loep. Wat krijgt hij elke dag te eten? Is het een schrale wei of niet? Als je er hier op zet wat hij krijgt zullen veel bokkers je vast kunnen helpen om betere voeding voor deze fjord in elkaar te zetten.
Verder ontbreekt het voor de fjord aan een leider, en misschien verveelt hij zich ook? En laat zijn rug eens nakijken, misschien heeft hij wel pijn, en bokt hij daarom zo vaak.
Verder raad ik aan om natural horsemanship te gaan doen, op deze manier krijgt het paard een leider, daar zal hij zich beter bij gaan voelen en waarschijnlijk ook beter op zijn baas gaan letten. Parelli is daarvoor een goede methode, dit is namelijk een thuiscursus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:41

Ik kan er helaas niet voor zorgen dat hij ander voer krijgt. Het zit een beetje tussen een schrale en een volle wei in, maar hij heeft ook een jaar stil gestaan, daarvoor een paar keer gereden en daarvoor weer een jaar stil gestaan. Zijn rug is al nagekeken. Maar NH is wel een idee, bedankt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:37

Jij geeft les aan de eigenaar van de fjord.Kom je daar dan 1 keer in de week of begleid je de ruiter meerder keren in de week.Als je maar 1 keer per wek komt zou ik een plan maken voor de ruiter hoe die de pony langzaamaan weer meer beweging kan geven.Ik zou heel veel met de pony gaan lopen veel kilometers maken.Zo krijgt de pony meer beweging en zal afvallen en krijgt weer wat conditie.Verder kun je mss 1 a 2 keer in de week de pony longeren {begin met 10 minuten dat is eerst lang genoeg voor de pony}en dan ook wat laten draven.Het rijden kun je ook wel laten doen maar mss kan je dit eerst alleen onder begleiding doen.De ruiter moet niet bang worden van het bokken.Ik denk dat als de pony wat meer is afgevallen hij lekkerder in zijn vel zit en meer plezier aan het rijden zal beleven en minder vervelend zal doen.Je hebt ook kans dat als de pony lekkerder in zijn vel zit hij meer energie krijgt en meer training nodig heeft om rustig te blijven.Dan zou ik de oefeningen wat moeilijker maken meer uitdaging voor de pony die zal zijn aandacht bij de ruiter houden.Ik zou wel gelijk een heel groot stuk gehoorzaamheid van de pony vragen om vervelend gedrag{wat je daar dan ook mee bedoelt} niet meer toe te laten.Dat begint al met als je de pony uit het land haalt en met je mee laat lopen en gaat peotsen en opzadelen

Een jaar stil staan is wel heel erg lang de pony heeft geen conditie en geen bespiering meer hier moet je echt wel maanden voor uit trekken om dit allemaal weer mooi op peil te krijgen overhaast niets.

Verder kun je mss het land afzetten zodat het stuk kleiner word en ze het eerder kaal heeft en dan elke dag een klein stukje gras bijgeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:32

Ik begeleid ze meerdere keren per week. Ik was sowieso van plan om de eerste keren alleen te stappen en te draven en voor beide de basis weer even te herhalen.

Heel erg bedankt.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:01

Waar je wel vanuit moet gaan is dat deze pony iets aan geeft met het dwarse gedrag. Mijn fjord kon 3,5 jaar geleden nog helemaal niets. Dwz hij snapte me niet, hij kon het niet. Dus hij ging als de brandweer door de bak (en er soms uit ook ) Maar met veel geduld en geen dwang/zweep/sporen. Wellicht kun je de pony helpen door haar te longeren aan een dubbele longe. Maar doe het met name rustig aan, luister naar het paard. Dit zijn mijn eigen bevindingen natuurlijk, ik hoef niet met een zweep/sporen ed aan te komen Dan weet ik zeker dat ik eraf lig Heel veel succes.

Marije_Dusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:37

dorientjuh schreef:
Ik zou allereerst maar eens de fjord laten afvallen, want misschien bokt deze wel omdat het gewoonweg allemaal te zwaar is. Lopen met iemand op je rug als je zwaar overgewicht hebt is echt geen pretje, lijkt mij zo. Neem zijn voeding eens onder de loep. Wat krijgt hij elke dag te eten? Is het een schrale wei of niet? Als je er hier op zet wat hij krijgt zullen veel bokkers je vast kunnen helpen om betere voeding voor deze fjord in elkaar te zetten.
Verder ontbreekt het voor de fjord aan een leider, en misschien verveelt hij zich ook? En laat zijn rug eens nakijken, misschien heeft hij wel pijn, en bokt hij daarom zo vaak.
Verder raad ik aan om natural horsemanship te gaan doen, op deze manier krijgt het paard een leider, daar zal hij zich beter bij gaan voelen en waarschijnlijk ook beter op zijn baas gaan letten. Parelli is daarvoor een goede methode, dit is namelijk een thuiscursus.

hier ben ik het helemaal mee eens!

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:53

Zou inderdaad heel goed kunnen..
Mensen die last van flink wat overgwicht hebben komen immers ook niet zo soepeltjes en vlot vooruit aight.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:58

Van afvallen worden ze inderdaad chagrijnig. Toch denk ik dat het het beste is om de fjord te laten afvallen totdat hij op het goede gewicht zit, en dan zal hij inderdaad de periode dat hij afvalt chagrijnig zijn, maar als hij eenmaal slank is zal hij gewend zijn aan de hoeveelheid eten die hij krijgt en dan heb je een slank, braaf paard.

Het is niet gezond om een paard dik te laten zijn, het kan er nog ontzettend sloom en moedeloos van worden ook!