Verzorgpaard probeert me uit en ben nogal bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Verzorgpaard probeert me uit en ben nogal bang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:07

Hallo ik heb een hele leuke verzorgpony maar hij probeert me steeds uit en gaat ervandoor en hierdoor ga ik er steeds weer af want ben echt heel bang omdat ik diverse ongelukken met paarden heb gehad!
Hebben jullie tips hoe ik het moet aanpakken en me helpen vertrouwen te geven?? bedankt kus Paula

Just_Crazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:14

Misschien kan je er eerst op gaan en dat iemand hem dan longeert? Gaat hij er bij andere ook vandoor? misschien voelt hij aan dat jij onzeker bent en maakt hij er misbruik van. Is het een idee om er eerst iemand anders eventjes op te laten rijden kijken hoe die is, en dan jij erop? Als die er weer tussen uitschiet op de volte zetten. Als jij er na een tijdje vanaf stapt, weet hij dat hij het de voglende keer weer kan doen. Je moet hem gewoon aanpakken:) laten zien wie de baas is! gewoon denken dat je een topruiter bent:)!!!!

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:15

Misschien kun je hem het beste even longeren voor je er op stapt.
Ga met hem op les zodat een ervaren iemand je kan helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:38

Kan de eigenaar je niet een paar keer helpen? Lijkt me ook in zijn/haar belang?

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:37

eerst het paardje in vertrouwen wat nemen. vertrouwingsoefeningen en veel tegen hem praten en zeker niet tonen dat je schrik hebt

Plaatje1990

Re: Verzorgpaard probeert me uit en ben nogal bang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:01

Ik ga op les met hem bij een ponyclub maar de verzorger wil dat ik de pony ook na een paar keer samen met hem alleen ga rijden maar gisteren ging het fout maar het waaide ook heel hard ligt het daaraan misschien?ik weet niet wat ik moet doen ben nogal bang... weten jullie misschein ook tips voor als ik alleen ben en er gebeurt iets want het is een Fjord en echt heel sterk ik krijg hem niet om!! Dankjuhh Kussss Paulaaa

djerada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:27

ja, het zou kunnen dat het paardje frisser is door de wind. Maar de weeromstandigheden willen niet zeggen dat hij niet naar jou hoeft te luisteren!

Inderdaad op les is goed. Laat niet zien dat je bang bent en weet dat je het kan. Geef hem niet zijn zin. Rijd altijd met cap en veilig als hij zou druk is. Ook een zweepje bij de hand! Aan de longe is idd goed idee, en als je alleen rijd, rijd dan in de bak. Is het beste lijkt me en heeft hij minder ruimte. Als hij overenergie heeft, is het misschien een idee om hem voor het rijden los te gooien of te longeren.

Maar jij bent de baas! Dat is regel nummer 1
Succes!

xx.__Yerma!

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:30

Bang........ik weet er alles van.

Heb al diverse keren gedacht dat ik dat hele paardrijden voorgoed aan de wilgen hang. Het is toch verdomme een hobby en als ik bang ben is het niet leuk..... Helaas/ of juist gelukkig houd ik teveel van paarden.

Bij mij heeft het ook te maken met pijnlijk vallen. Ik val, breek een sleutelbeen en heb een half jaar nodig om weer helemaal goed te durven rijden. Als ik dan weer durf en ontspannen ben, rij ik veel beter omdat ik het paard durf aan te pakken. En dan val ik me toch weer vroeg of laat bont en blauw (of breek voor de tweede keer een sleutelbeen).

Maar goed, tips voor de TS (iets wat mij helpt):

Als het nog maar net je verzorgpony is, laat je dan niet opnaaien en doe het in jouw tempo. Ik hoop inderdaad dat je in de bak kunt rijden (als je alleen bent voor de veiligheid je mobiel in je zak).
Ga dan desnoods een paar keer alleen maar wat stappen en kleine stukjes draven. Probeer je te ontspannen. Bij mij helpt het als ik ga praten. Ik klets het paard de oren van de kop en zeg de hele tijd "goed zooo braafffff (en eigenlijk heb ik het dan tegen mezelf want het paard doet echt helemaal niets bijzonders en ik ben juist zelf braaf omdat ik het probeer) of benoem alle dingen die ik tegen kom ( ' nu gaan we weer langs die enge hoek maar jij gaat braaaaaf doorlopen........goed zo')

Op die manier alleen rijden zonder de eigenaar erbij is misschien ook juist goed. Dan hoef je je niet te bewijzen dat je alles kunt en hoef je niet boven je eigen tempo te rijden. Als je echt heel bang bent vraag je of een vriendin meegaat, dan ben je niet helemaal alleen op stal en moedigt zij je aan om door te zetten.

Als je alleen maar buiten kunt rijden, ga dan gewoon rustig een beetje stappen. Je zult waarschijnlijk vanzelf merken dat het paard echt niet overal van schrikt en er niet vandoor sjeest. (hij hoeft namelijk of je nu in de bak of buiten rijdt, geen reet te doen en heeft dus geen reden om jou uit te testen of er vandoor te gaan).

Waarschijnlijk krijg je op die manier vertrouwen in het paard en leer je hem kennen (ook zijn bewegingen en je merkt dat als hij eens een huppel maakt of een sprintje trekt je dat makkelijk uitzit).
Je gaat dan vanzelf meer durven, dus durf je hem ook meer te gaan rijden. Als hij dan iets flikt heb je ook het lef om hem aan te pakken in plaats van eraf te gaan en je paard krijgt mee respect als je hem aanpakt.

Als hij echter vervelend blijft en je blijft uittesten dan kun je je angst misschien beter een keer in frustratie of woede omzetten. Denk dan maar: erop of eronder en ik laat me toch zeker niet op mijn plaats zetten door een fjordenbaal. Grote kans dat als je hem dan een keer goed op zijn lazer geeft het afgelopen is met alle geintjes.

Veel succes en echt nog even volhouden. Zeker als je gaat lessen kom je ook nog een eind verder.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:55

dit heb ik ook wel eens gehad.. dan word je zelf dus bang omdat de pony je uitprobeert maar als er dan iemand bij was (bijv. de lesgeefster) dan durfde ik er wel gewoon op en durfde in 'm wel aan te pakken.. maar nu 'trap ik daar dus niet meer in' dat ze steeds 'schrikt' (om mij te pesten, want ze vind dat niet eng) maar dan moet je de pony júist voorwaarts houden en ga desnoods flink draven zodat de pony z'n energie kwijt kan.. dan is er niks meer aan de hand.. en natuurlijk ook langs die plek heenrijden waar de pony zo vervelend doet.. goed voorwaarts houden en ontspannen gaan zitten (heeft bij mij iig wel geholpen)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:03

Ik weet niet hoelang je de pony al verzorgt.Hoe vaak ga je er heen.Komt de pony iedere dag wel uit zijn box{dus kan hij genoeg energie kwijt}?

Knuffeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:02

Ik zou gewoon stapje voor stapje alles rustig, in jóuw tempo, opbouwen.
Niet te gehaast, alles op z'n tijd.

Begin met poetsen, dat is de basis voor een band te maken, vertrouwen te creëren met je verzorgpaard.
Daarna steeds een stapje verder.
Longeren, Grondwerk en van die dingen doen met je paard.
Vergeet niet de dingen die je paard braaf en netjes doet, te belonen!
Dat is heel belangrijk. Beloon zijn goede gedrag en negeer zijn 'foute' gedrag. Probeer ook eens op een rustige toon tegen je paard te praten.
Dat kan ook wonderen doen, echt waar!

Als je voor jezelf voelt dat je een stapje verder kunt gaan, dat proberen. En als je je weer onzeker begint te voelen, of als je het gevoel hebt dat je te hoog gegrepen hebt, neem dan weer een stapje terug.
Een paard voelt het zó ontzettend goed als zijn ruiter onzeker of bang is. Stap daarom ook niet op je paard totdat je je vertrouwen in hem weer helemaal is hersteld.
Je moet je paard weer leren te vertrouwen, en dat heeft tijd nodig.

Heel veel succes!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:27

Dankjewel voor jullie tips kan er zeker wat mee!!!

Groetjes Paula ..

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:29

Ja ik ken het verhaal..
Nu doet ijn verzorgpaardje het ook..
Eerst zij ik tegen mijn vader kom je er even naast lopen ik ga uitstappen..
Mara nu stap ik er gewoon weer op en ga gewoon Langs lopen.. (meestal in de hoek met ghalop Handrem).. Want als je bang bent kan je hem netzogoed weg geven.. Hij/zij denk nu netzogoed van ja ze is bang gewoon er op blijven anders eerst met de longeerlijn er op

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:01

Mischien is het ook een idee om eens aan de hand te gaan wandelen? zo kun je wat meer vertrouwen opbouwen voor als je erop gaat en als je er dan opgaat rustig aan rijden, stappen kleine stukjes draven en de galop niet forceren.
Hoe meer je forceert hoe meer je zelf gaat spannen.

Succes

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:34

zowiso NIET buiten de bak gaan rijden... het is wel eng (ik ben zelf ook als de dood voor drukke sterke paarden) maar het idee dat je in een bak rijd en je paard er niet uitkan is missschien wel een lekker id..

en als hij heel druk is is het mischien een id om er eerst iemand op te zetten die hem goed kan aanpakken (zijn eigenaar ofzo) en als ie dan een beetje rustig is dat jij erop gaat..

het zijn maar tips hoor ik hoop voor je dat het lukt!! xx sanne

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:38

Hoeveel ervaring heb jij zelf, past dit paard wel bij jouw niveau en qua karakter?

sammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:00

Gewoon doorbijten meis! Als je verzorgpaard eenmaal weet wie de baas is, doet ze normaal

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:56

monsera schreef:
Ik weet niet hoelang je de pony al verzorgt.Hoe vaak ga je er heen.Komt de pony iedere dag wel uit zijn box{dus kan hij genoeg energie kwijt}?

Als je een antwoord geeft kan ik je mss eeen tip geven.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:58

Hoeveel krijgt hij te eten? Hoe vaak komt hij buiten?

En als hij schrikt probeer gewoon te doen alsof er niks aan de hand is gewoon lekker doorrijden.
Of als hij steeds "schrikt" laat je hem lekker lang galopperen totdat hij moe word, als hij dan in draf wilt laat je hem door galopperen en op jou commando mag hij pas in draf. Pak je vzpony maar aan.
Succes!!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:09

Wat vaak ook wel helpt om zelf niet al te angstig te zijn als het niet al ergens hierboven staat niet helemaal doorgelezen.. vaak voelt het paard aan dat je bang bent of niet goed durft.. zelf ook paar keer meegemaakt