Niet in rechter galop....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_noraly

Niet in rechter galop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:56

Hoi,

Zoals de titel al zegt ik krijg mijn pony absoluut niet in de rechter galop,
hij springt alsof het zo hoort standaart in de linkgalop aan!
Ik en mijn instructrise hebben al vanalles geprobeert, overwachts aan springeen een springschoen om z'n acterbeen hangen, maar niks helpt soms springt ie voor links aan en achter rechts.........In het bos pringt hij ook standaart links aan, kkunnen julie mij helpen?

Alvast bedankt!.........

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:24

Foei, als zelfs je instructeur niet kan helpen. En als ie vrij loopt in de wei of bak?

x_noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:15

Ook niet

Sence

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:17

Bij ons doen we het altijd om dan op een kleinere volte aan te springen, dan lukt het eigenlijks 9/10 x wel Bij ons dan..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

O ik weet zeker dat ik je daar wel mee kan helpen, maar niet via Internet.

Waar woon je?

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:19

Vreemd geval.. Ik ken ook wel paarden die dat ook standaars doen, maar na een hele goede duidelijke rechtergalop-hulp springen ze wel aan dus ik zou het niet weten. Misschien zou je zelf je gewicht naar de rechterkant kunnen laten hangen zodat hij wel met rechts aan moet springen. Of een kleine volte rijden werkt misschien ook.

wreckh

Re: Niet in rechter galop....

Leg een balkje in de hoek van de bak op de hoefslag of ernaast, Zeg maar tussen K en A. Draaf rustig ontspannen naar het balkje er stuur je paard eroverheen. Op het moment dat ze over het balkje draaft galopeer je aan.

Dit doe ik met mijn haf die ook nogal moeite heeft met deze galop. Het werkt wel. Alleen niet te vaak doen, want dan krijgen ze het door. Als je dan de balk weer even een paar cm verlegt lukt het wel weer. Denk er wel om dat je zelf ontspannen blijft zitten en duidelijke hulpen geeft. het kan ook helpen om voor dat je aangalopeert om de verkeerde hand gaat lichtrijden.

Voordat ik ga galoperen heb ik al flink voltes, slangevoltes e.d. gereden. Het is een kwestie van rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door wreckh op 07-04-06 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Re:

die van mij heeft (had!!) het zelfde probleem. Steeds weer die linkergalop. Ik heb het gewoon steeds maar over en over geprobeerd om hem goed te laten aangalopperen. Ik zet hem nu elke keer dat ik rij in de rechtergalop.( na 10 keer linkergalop)als hij goed aanspringt, even een halve bak laten galoperen en dan super belonen. Uiteindelijk zal je paard het toch handiger vinden om in die galop aan te springen.

Zo is het bij mijn paard gelukt
Suc6 ermee, en als ik nog wat info op sites erover vind dan zal ik het aan je doorgeven

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:23

Aan de longe met passoa bijvoorbeeld?

Heb je je paard goed aan de hulpen van je been, vergeet je niet je buitenteugel erbij te houden? Al geprobeerd om op het verkeerde been ligt te rijden alvornes het aanspringen. Of juist het paard boven zijn tempo in draf op de volte zetten totdat deze in galop´valt´?

Hoe sterk is de acterhand van je paard ontwikkeld, is je paard soepel genoeg als gevolg van de trainingen. Zit jij wel recht, zodat je niet ongemerkt het goed aanspringen tegenwerkt ipv bevorderd?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:26

misschien lukt het ook d.m.v een sprong. Dat je dan in de linkergalop aankomt rijden, over de sprong gaat, je gewicht op rechts laten leunen en dan vallen ze er vanzelf wl in

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:24

Mijn paard (Draver) heeft ook heel erg moeite gehad met de rechtergalop hij sprong ook altijd links aan!! Dit heeft iets van 2 jaar geduurt maar toen kreeg ik een andere instructrice. Van haar moest ik op een kleine volte rijden, veel stelling naar binnen en dan aanspringen... Heel vaak oefenen en als ze een paar sprongetjes heeft gedaan heel erg belonen. De spieren moeten ook nog allemaal getraint worden, omdat ze nooit zo galoperen. Nu kan ze al gewoon zolang galoperen als ik wil op de rechterhand... Oefenen, oefenen oefenen!!! Het is makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk maar tog... idd ook wat sisco4life zegt, heel erg naar binnen zitten!!

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:58

wij hebben ook een manege pony die dat doet best irritant maar daar kan ik natuurlijk niet altijd mee oefenen (mischien 2x per maand) we hebben geen "vaste" lespony dus dat wordt lastig maar als ik hem dan eindelijk in de rechtergalop heb gekregen (zodra die in de linker zit terug nemen weer over nieuw net zo lang tot ie in de rechter zit) vind ik zijn galop niet meer zo lekker zitten. maar als die in de linkergalop zit, zit ie zo zalig... maarja hij moet het wel goed doen... dus ik moet me maar gewoon aanpassen

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:51

Heel erg bedankt voor jullie reactie's

Vandaag had ik weer les en ik moest hem heel erg naar binnen laten kijken en dat rukje aan de buitenteugel enz. hij twijfelde telkens en dan sprong ie toch in links aan dus had mijn instuctrice bedacht dat zei hem een beetje aanmoedigde met de longeerzweep en toen lukte het..
Hebben dit een paar x gedaan en nu ga ik het proberen vol te houden net zolang tot ik het zelf ook kan!!
Ben super blij....Want ik had dit probleem ook in wedstrijden

Groetjes...

kels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:32

Ik weet niet of het bij jou paard werkt, maar bij mijn verzorgpony heeft het super gewerkt! Je houdt buitenstelling en probeert de achterhand iets naar binnen te draaien. Als je dan de galophulpen geeft zet een paard vaak als eerste het binnenvoorbeen naar voor, en dan zit je dus goed

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:48

haaj...
T slaat nergens op maar leuke naam:P

*Noraly*( de andere)

Lorain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:12

Net zoals wreckh zegt, als ik op joey rij leggen wij ook altijd een balkje neer om in de goede galop te komen. Dit werkt echt goed!

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:22

Mijn verzorgpony ging nooit in de linker galop.. toen moesten we van mijn instructice op het verkeerde been lichtrijden en als je aansprong op de schouder een tikje geven.. na 2 weken oefenen is het gelukt en nu doet hij hem ook gewoon..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:30

Het paard extreem naar binnen laten kijken maakt het niet beter denk ik. Dan juist trek je hem als het ware uit balans, waardoor je het paard niet stimuleert om in de voor hem moeilijke galop aan te springen. Maar juist dan stimuleer je hem om uit die kronkelige positie in de voor hem makklijke galop te vallen. Maar dat had je zelf ook al ondervonden..

Een rukje aan de buitenteugel klinkt niet echt vriendelijk, een ophouding klinkt beter

Even rare vraag, als hij wel goed aanspringt met die ophouding op de buitenteuel. Misschien wel eens aan gedacht dat jij mogelijk tijdens het aanspringen teveel druk normaal gesproken op de binnenteugel aanneemt?!

Josjeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:10

Wend bijvoorbeeld bij B af en rijd recht op E af.. vlak voordat je tegen de muur aan rijd stuur je naar rechts en spring je aan...
als het goed is moet hij dan wel in de rechter galop aanspringen...
Het valt te proberen..!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:30

Ik zou om te beginnen uit sluiten dat het medisch is! Je kan je paard nog ze dwingen maar wie weet kan die het gewoon niet. Er zijn genoeg paarden waar het bekken scheef van staat (bijvoorbeeld) waardoor ze moeite hebben galopperen. ALs je nu gaat dwingen doet ie het misschien wel maar het probleem wordt uiteindelijk alleen maar groter.

suc-6 ermee