pony heeft schrik als je wil opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramsesje

pony heeft schrik als je wil opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:33

ik heb een probleem met een pony van ons. Als je binnen opstapt en je rijdt naar buiten geen probleem, maar je moet niet proberen buiten erop te kruipen dan begint hij te beven en voor je erop zit schiet hij weg als je er dan uiteindelijk toch opgeraakt bent dan is hij de eerste 10 min echt angstig.
iemand een idee hoe ik hem kan geruststellen? de oorzaak hiervan is niet gekend

samyrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:41

Heel rustig opstappen en vooral heel veel belonen en met je stem geruststellen!

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:59

iemand houdt hem vast en belonen elke stap dat je doet

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:27

eerst gewoon even hangen en belonen en niet opstappen tot hij totaal rustig staat.. als hij gestesst is en jij stapt snel op vererger je het alleen maar. Stel hem dan eerst gerust en stap dan rustig op. Hij moet het vertrouwen krijgen en niet angstig blijven!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:16

Misschien heeft die ook last van singeldwang, dus ook heel langzaam, gaatje voor gaatje aansingelen, en dan ipv gewoon op te stappen met een krukje opstappen, dan hang je niet zo lang aan het paard, is dus prettiger voor hem.

Rytm

Re: pony heeft schrik als je wil opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:49

Heel rustig opstappen en er de tijd voor nemen.
Voor mijn part loop je eerst een paar rondjes door de buitenbak, dan parkeer je hem naast het hek, of op het midden juist, je moet maar even kijken wat het beste werkt bij jou pony.

Met je rug naar zn hoofd gaan staan, voet in de beugel, proberen soepel en rustig op te stappen. Heel dicht met je lichaam bij zijn lichaam blijven, je bovenlichaam als het ware er bijna op leggen.
Eventjes blijven hangen, klopje op de rechterschouder. Dan je been er voorzichtig overheen en zachtjes gaan zitten.

Zo moest ik het altijd doen maar een paardje dat heel veel stress had bij het opstappen.

En zorgen dat je beugels al op maat zijn als je opstapt, scheelt een heleboel onnodig gestress als je er eenmaal opzit.

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:46

Tijdje aanwennen dat hij een snoepje krijgt als je erop zit. Dus ook thuis en in de bak. Opstappen, voeten in de beugels, en dan een snoepje uit je hand laten pakken.
Werkt erg goed bij dergelijke probleempjes.
Als het probleem een maand niet meer voorgekomen is, dan (indien gewenst!) weer rustig afbouwen.