hoofdschudden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyxCleo

hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:51

Hooi

Mijn jong paard (hij is bijna 5) heeft sinds kort nogal veel problemen met zijn hoofd . Ook als ik weinig contact heb met zijn mond, schud hij voortdurend met zijn hoofd, op en neer. Ik heb hier al hele eeltplekken op mijn handen aan overgehouden, en ik vind het stilletjesaan welletjes. Hij blijft voortdurend met z'n hoofd schudden, wat ik ook doe...

Iemand tips?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:33

Er bestaat zo iets als het Shaking Syndrom (denkik dat je het zo schrijft) voor paarden. Daar schudt een paard ook voordurend met zijn hoofd bij
Ik heb er een artikel overals het wilt scan ik het even voor je in

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:36

Em ik zou niet weten wat het kan zijn.. is er niet een instructriese op je stal die het misschien weet?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:38

geen tandproblemen of een bit wat niet goed zit? een klein wondjes op het hoofd wat irriteert als het hoofdstel om is?

menollyke

Re: hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:19

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=427906

Hier is een centraal topic over. Het kan een allergie zijn, het kan zijn dat de tandarts eens langs moet komen, kan aan het zadel liggen. Er zijn veel verschillende oorzaken te noemen. In dat topic staan een hoop mensen die ook zo'n probleem hebben.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:24

denk eerder dat een questie is van zijn rug niet willen ontspannen.
elke keer als jou paard zijn achterbeen doorgeeft naar voren, druk hij daarbij zijn rug weg, dat voel jij terug in je handen.

rijd met een ontspannen en meeverende hand. ga dit niet tegen proberen te houden, want je paard wordt hier alleen maar vaster van. veel overgangen en tempo wisselingen is altijd goed. zo word je paard sterken en sneller op het achtereen.

ga je paard wat vaker longeren, kan met een hulpteugel. deze ook niet te strak, maar probeer je paard daarmee laag, rond in te stellen, maar let erop, dat je paard nog wel genoeg lengte in zijn hals houdt.

succes

LadyxCleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:54

@ diablo_zot : ik hoop dat hij dat niet heeft, t klint wel heel ernstig... Inscannen en zo hoeft niet hoor . MAar kan je mss in enkele woorden uitleggen wat het juist is? Thnx!

@ Jiske_Nilis: Normaalgezien heb ik zaterdag les, ik hoop dat zij me er mss mee kan helpen... Als het lukt zal ik anders proberen een filmpje te maken en dit dan op Bokt zetten, maar ik vrees dat ik dan ruzie krijg met mijn camera

@ magicrover: Ik denk dat het hoofdstel goed zit, en het bit ook. Ik dacht dat zijn tanden misschien aan het doorkomen waren, maar ik heb dat aan een ervaren instructeur gevraagd op de club en hij zei dat zijn ruintanden doorkwamen, maar dat dit normaal geen problemen mocht opleveren bij het rijden...

@ menollyke: Thnx, ik ga zo even kijken... Het rare is dat het heel opeens is gekomen, vroeger hield hij zijn hoofd gewoon stil, maar het is sinds een maand opeens begonnen... En omdat ik met hetzelfde zadel rijd, kan dat volgens mij niet het probleem zijn... Thnx voor de link

@ droefje: bedankt, ik ga er proberen op te letten. Ik vind het persoonlijk niet gemakkelijk om van mezelf te zeggen of ik met een ontspannen hand rijd, zal mijn instructrice daar eens naar vragen zaterdag . Bedankt voor de tips!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:13

houd je armen langs je lichaam en je schouders laten hangen.
probeer er als een lappen pop op te zitten als het ware. als je dit hebt, dan zie je dat je handen meegaan met de beweging van je paard, dus van voor naar achter. dit moet je hebben, dat bedoel ik met meeverende hand.

succes

LadyxCleo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:16

oké, kga et zo proberen, dankje

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:59

ik heb ook een headshaker en rij hem nu volgens Antoine de Both´s methode.

Zie www.hoefkatrol.com

We oefenen heel erg hard om hem recht te richten. Pas daarna kun je gaan kijken of er evt verzameling in zit.

Zolang dat hoofd schudt, ben je hier trouwens toch niet aan toe.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:36

ik ben het eens met droefje, misschien ben je nog niet handig genoeg met je handhouding. ook kan het schudden dus komen door een verkeerde aanleuning ofwel het paard is niet rechtgericht.
antheman geeft al een goed advies van de site van A de both. hier kun je eens kijken of er tips voor je tussen staan. verder zou ik alleen maar verlopig bezig zijn met het scherp maken aan de hulpen en de voorwaartse drang en niet geheel onbelangrijk de ontspanning. als dit in orde is kun je gaan rechtrichten.

natuurlijk wel eerst zeker weten dat medisch alles in orde is!

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:40

Het kan heel goed aan de tanden liggen, vooral omdat je verteld dat ze dat eerst niet deed. Hoe oud is je paard? Zijn haar tanden al eens nagekeken?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

Die van mijn zusje heeft dat ook !!

Maar dan als ze in de wei staat of even alleen is :S
Ik snap het ook niet helemaal. Ook gaat ze tijdens het rijden steeds haar hoofd omhoog gooien en dan zo hoog dat ik bijna een hoofd tegen de mijne heb. Niet zo prettig dus,
nog geen onderzoek laten doen.

Noraly

DiLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:49

Mijn 4 jarige paard schudde ook erg met zijn hoofd in het begin.

Het kon o.a liggen aan de oren, sommige paarden maken te veel oorsmeer aan waardoor ze gaan schudden, (oplossing, klein beetje zonnebloem olie in de oren doen)
Het kan ook liggen aan de kiezen. Van het wisselen kunnen ze erg last hebben

Bij mijn paard hebben we de kiezen nalaten kijken en ook wat olie in de oren gedaan. Na het trekken van de melkkiezen stopte het schudden meteen al. Dus voor ons was dat de oplossing.

(het paard van ons schudde met zijn hoofd heen en weer, niet van boven naar beneden)

LadyxCleo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:24

Thnx voor de reacties, ik denk dat ik de tandarts even ga laten langskomen en dan verder zien . Hartelijk bedankt iedereen !!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:53

LadyxCleo schreef:
Ook als ik weinig contact heb met zijn mond, schud hij voortdurend met zijn hoofd, op en neer

Dit is ook niet goed.Deze fout heb ik ook gemaakt en ging ze nog meer met haar hoofd schudden.Het is best wel lastig in het begin je moet een juist contact hebben met de mond niet te los maar ook niet te vast dus gespannen.Die van mij heeft bijna nergens meer last van nu.Soms vervalt ze wel eens terug maar dan moet ik echt even naar mezelf kijken en mezelf even corrigeren {eigenlijk verval ik dan }en dan gaat het weer goed.

Ik denk dat je er goed aan doet om de tandarts te bellen omdat het bij jou in 1 keer begon een maand geleden.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:42

En als je er een martingaal aan zet ?

heeft bij die van me zusje ook gehopen. Alleen zat er aan die martingaal nog zo'n tuigje, dat voor de borst lag en dan over de hals en 2x bij de singel vast zit:)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:20

Sisco4life schreef:
En als je er een martingaal aan zet ?

heeft bij die van me zusje ook gehopen. Alleen zat er aan die martingaal nog zo'n tuigje, dat voor de borst lag en dan over de hals en 2x bij de singel vast zit:)

het paard geeft duidelijk aan ergens last van te hebben en jij wi dat negeren en er een hulpteugel aan hangen.... *zucht heel erg diep*....

Zoals hierboven al aangegeven kan headshaken verschillende oorzaken hebben. Ik heb ook een shaker en bij die van mij komt het omdat hij een pollenallergie heeft.
Andere oorzaken zijn; oorpijn, mondproblemen (al dan niet veroorzaakt door jouw hand) rugproblemen, beenproblemen enz....
Eerst alle medische oorzaken uitsluiten en daarna rijtechnisch aan de gang. Heb je goede begeleiding?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:21

ik zou zijn tanden eens na laten kijken, hij zit ook midden in zijn wisselperiode.

kijk ook naar je eigen houding, hoe is je aanleuning?

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:28

ik leerde altijd als ik een paard had dat steeds met zijn hoofd schudden (a;s het niet aan de tanden ligt) om wat meer met de teugels te spelen, en op het moment dat hij het doet even aandrijven. misschien werkt het ook bij jou? ik had er wel baat bij