Ik rij wel eens op pony's, en vaak op van die onwijs drukke. Als je aan het stappen bent dan draven ze bijna, en als je in draf bent dan galoperen ze.
Hoe krijg ik ze dan in helemelsnaam terug naar een normaal stap tempo en een normaal draf tempo? Aan mijn (manege) instructeur heb ik op zo'n moment weinig. Want vaak is tie er op zo'n moment niet bij of hij is net heel druk met een ander meisje
. Ik vraag wel, daar niet van. Ander les wil ik maar al te graag, maar dat zit er vanwege omstandigheden helaas niet in..
En om nou te stoppen met les? De 'tips' die mijn instructeur geeft om ze terug te krijgen werken niet echt 
In ieder geval bedankt!

Groetjes

Maar het gaat dus niet om manegepony's gewoon 'eigen pony's' die ik ong. 5 a 6 keer in de week rijdt. Sorry dat ik dit er niet bij heb gezet, maar iig bedankt!
dit is DE tip. als je namelijk je been gaat afsteken dan is je paard dus niet aan het been. en als je inhoud dan gaat het paard alleen maar harder. dus druk eraf en rustig op de volte zetten en rustig proberen weer terug te gaan naar een langzamer tempo, niet trekken, want dan maak je je paard onzeker en wordt het bang van je hand. het dier moet erop kunnen vertrouwen dat jij zacht blijft in je hand.