Zal ik mijn neusriem los of juist strak doen bij dit problee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Zal ik mijn neusriem los of juist strak doen bij dit problee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:41

Normaal doe ik de neusriem en sperriem van mijn paard altijd wel redelijk strak, want hij spert anders zijn mond open. Maar als ik hem losser doe, spert hij de eerste 15 minuten zijn mond open en gaat er daarna op kauwen en dan is hij heel fijn ontspannen en fijn in zijn mond. Maar wat zou ik nou doen, wat raden jullie aan?

broadway

Re: Zal ik mijn neusriem los of juist strak doen bij dit pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:56

Een neusriem mag niet strak omdat het paard dan stopt met knabbelen en teveel druk ontneemt hem de adem, terwijl je juist een ontspannen mondje , lekker schuimend en zacht moet krijgen om een goed contact te krijgen!
Je hebt zelf al een antwoord op je vraag gegeven!!!NOOIT TE STRAK DOEN!!!!Zou een minpunt moeten opleveren met wedstrijden, want daar zie je het maar al te vaak ook bij vergevorderde ruiters/amazones!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:20

niks meer aan toe te voegen.....

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:37

broadway schreef:
Een neusriem mag niet strak omdat het paard dan stopt met knabbelen en teveel druk ontneemt hem de adem, terwijl je juist een ontspannen mondje , lekker schuimend en zacht moet krijgen om een goed contact te krijgen!
Je hebt zelf al een antwoord op je vraag gegeven!!!NOOIT TE STRAK DOEN!!!!Zou een minpunt moeten opleveren met wedstrijden, want daar zie je het maar al te vaak ook bij vergevorderde ruiters/amazones!!!!

Amen

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:08

wat maken de eerste 15 minuten nou uit? je doel is toch ontspanning? pluim voor broadway!!!

als je verder gaat met trainen worden de eerste 15 minuten wel 10 en dan 5 en na een tijdje is het probleem misschien wel verholpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:34

Je moet altijd 2 vingers tussen de neus en sperriem kunnen doen. Doe je ze strakker omdat je paard zijn mond openspert, verdoezel je een rijtechnisch probleem.

Ik zou eerst eens gaan zoeken waarom je paard zijn mond openspert en dat oplossen. Hoef je ook niet de neusriem zo strak te doen.

Wat zegt je instructie ervan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:45

Waarom zou je de mond van je paard dicht willen snoeren? Probeer die vraag eerst eens te beantwoorden?

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:29

nou ik doe hem ook nooit TE strak, gewoon 2 vingers bij de neusriem en 3 bij de sperriem. Ik zal het idd zonder gaan doen dan, dan worden het voor beide een vinger meer;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:45

Zoals je het nu doet, is het gewoon goed. Dus waarom zou je het veranderen?

CHOCOLADE_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:16

Ja idd vraag ik me ook af dat is toch niet strak maar gewoon basisregel [zal ik maar zeggen ]

alexandra15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:34

omdat hij nu niet kauwt..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:29

Dat heeft natuurlijk niets te maken met de neus en of/sperriem.Dat heeft alles te maken met het losrijden van je paard.

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:48

nee tuurlijk niet als hij met een lossere neusriem wel kauwt (ookal is het na 15 min.) laat hem dan los je moet je verplaatsen in je paard wat lijkt jou lekkerder ? en normale neusriem of een wat lossere?
als je paard zijn mond open doet probeert hij te vechten tegen de neusriem die hem dus hindert, ik zou hem dan gewoon een gaatje losser doen als ie daarna goed loopt...
jij blij , paard blij en als ie eraan gewend ie z gat ie op het laats meteen rustig kauwen ipv na een kwartier

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:56

Ikzelf doe m'n neusriemen nooit strak.
Nooit.
Jamais de la vie.
Never.
Niemals.
Waarom zou je?
Je snoert je paard z'n mond ermee af,bezorgt hem een pijnlijk gebit, en bemoelijkt z'n ademhaling en hele mond'stelsels' ermee.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:01

IK kan niet eens met een normale neusriem rijden omdat christa een vochtbult heeft, ze doet ook haar mond open mij is ook aangeraden om met neus & sperriem te rijden maar dat doe ik dus niet omdat die vochtbult daar niet voor niks zit (oude eigenaar heeft de neusriem een keer door haar neus geprobeert te trekken (uit kwaadheid)

Christa stopt ook met haar mond opendoen als ik ontspannen rijd, als ik echt niet ontspannen rijd zie ik dat aan haar mond omdat ze haar mond open gaat doen.

Misschien zou je ook eens meer kunnen ontspannen, je paard doet dat niet voor niks.