na gallop ontspanning foetsie, weg nagevelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

na gallop ontspanning foetsie, weg nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:32

ja! ik heb een probleem!

ik rij lekker, rambo komt lekker nagevelijk en als we gegallopeerd hebben, of zo'n 20 minuten gereden hebben, lijkt het wel of hij er genoeg van heeft. hij gooit dan gewoon zijn hoofd in de lucht.
ik heb al alles geprobeerd, veel ruimte geven (en goed been eraan houden of course), of juist blijven vragen, wat niet helpt, en je allebei kriegel wordt, of gewoon negeren en niks meer vragen.

ik rij divers, overgangen en figuren, hij zou zich niet moeten vervelen.

ik heb het gevraagd aan een stalgenoot, zij vertelde mij dat ik gewoon door moet vragen en dan maar een hardere hulp moet geven.
maar dat is het juist, dan komt rambo helemaal niet meer ontspannen. dan wordt het eerder een gevecht en dat hoort niet, ik wil niet dat hij hard in zijn mond wordt.

herkennen jullie dit en hebben jullie een oplossing?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:32

ooh, p.s: in de gallop komt hij wel gewoon heel lekker rond en rijden we mooi bergje op. maar in de draf heeft ie er geen zin meer in of zo? de ontspanning lijkt dan gewoon weg.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:32

helemaal niemand? zijn wij dan zo moeilijk?

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:56

ik zou even een weekje niet rijden en longeren met een pessoa teugel (iets anders kan natuurlijk ook, amaar ik vind dit het beste want dan weetje zeker dat de achterhand meegaat) en opbouwen van 20 min naar een uur of langer longeren en daarbij veel laten draven en galopperen en ik zou hem in de stand lang en laag zetten. als je hem goed vastmaakt kan het hoofd van het paard niet (veel) omhoog, hij moet nageeflijk lopen maar is daarbij wel ontspannen. het vereist wat geduld en je paard zal er misschien spierpijn van krijgen, maar als je dit een paar dagen achter elkaar doet, zal je merken dat hij tijdens het rijden heel los is en veel makkelijker nageeflijk loopt. maak er een gewoonte van na die week om toch minstens 1 keer per week een half uur te longeren, je paard zal vanzelf wel merken dat de galop ook heel fijn akn zijn in ontspannen toestand en zo heben jullie er allebei wat aan. ik hoop dat ik je zo geholpen heb

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:09

hoe lang duurt dat gevecht dan waar je het over hebt? ik ben het met je eens dat je een zachte mond wilt houden, maar toch zul je hier door heen moeten. zou het niet zo zijn dat het gevecht na een tijdje niet meer ontstaat als je gewoon door rijdt na de galop? wel rustig blijven en niet boos worden. na de galop toch weer oppakken en rijden, anders went je paard er aan en denkt hij na iedere galop: zo we zijn klaar, yes yes.

probeer je handen laag te zetten en veel been. als het niet lukt om hem weer hoog in te stellen, ga dan weer naar het laag en rond principe. lukt rond ook niet tegelijk, neem dan genoegen om hem na het gevecht alleen nog laag door te trainen. probeer in de loop van de tijd die houding steeds weer wat te veranderen. goed voorwaarts rijden en op de volte.

of wordt je paardje echt goed link? dan kan je beter even overleggen met je instructeur.