pony té druk met harde wind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

pony té druk met harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:16

Mijn pony is té druk met harde wind, als het hard waait schrikt hij van alles en probeert ervandoor te gaan. De bak is een stukje rijden van de stal af en ook in de bak wil hij nog wel onhandelbaar zijn met de wind, maar dat vind ik minder eng. De schrik zit er bij mij nu zo goed in dat ik vandaag echt niet met paard op pad durf, bang voor de gevolgen...

Wie heeft een oplossing?

Duvel91

Re: pony té druk met harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:24

Mijn verzorgpaard heeft ook heel erg last van de wind.

Ik longeer altijd voor het rijden, dan kan hij even zijn ei kwijt. Verder is het voornamelijk 1 helft van de bak waar hij schrikt, dus die vermijd ik dan.

Ik houd dit topic even in de gaten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:24

Ik lees ook even mee. Mijn paard is ook altijd een beetje hysterisch met harde wind. Ik longeer dan ook meestal eerst, maar ze blijft toch erg druk. Ik denk ook niet dat je er echt wat aan kan doen...

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:27

Probeer eens met andere paarden of ze met harde wind ook zo druk zijn. Misschien ligt het aan jezelf. Misschien komt je lichaamstaal onrustig over door de harde wind. Dat probleem heb ik in ieder geval, aan het paard ligt het niet, maar aan mij. Het wordt nu iets minder omdat ik alles met harde wind in slowmotion probeer te doen, maar het lukt nog niet echt.

Het kan natuurlijk in jullie gevallen ook aan het paard liggen, maar ik zou het iig uitzoeken.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:28

Volgens mij zijn alle paarden druk als het hard waait.
Idd eerst even longeren. En verder kun je er niets aandoen. Het is vervelend, maar je doet er niets aan.

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:30

Het heeft er ook mee te maken hoe je zelf op die harde wind reageert. Door die harde wind heb je zelf al zoiets; oh hij zal wel druk zijn! En dat voelt het paard ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:34

Mijn paard is ook zo druk van de wind.Zelfs als ik er niet op zit
Dus aan mij zal het niet liggen.Maar als de wind waait vind ze alles eng en gevaarlijk er is natuurlijk altijd wel iets wat opvliegt als het waait.

Ben maandag tijdens de les, er nog zowat afgevlogen omdat ik moest halthouden en juist voor de stilstand schoot ze in volle galop onder mijn gat weg

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:38

ik denk idd dat het 'ook' lichamaamstaal is.. die van mij is nergens bang voor maar dat is ook een vrij koele kikker.. maar ik denk dat als je bang bent dat je paard juist een loopje met je gaat nemen als je naar de bak wilt. anders ga je er gewoon op en houd iemand het paasrd vast met halstertouw.. misschien dat wat?

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:34

je zou ook "andere" dingen met je paard kunnen gaan doen,, (niet vragen wat... ) of iemand mee nemen... (voor het geval als je ooit valt...) en goed opletten in welke hoek die schrikt

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:40

Ik zag je topic en moest eventjes reageren.
Ik heb niet hetzelfde probleem gehad maar wel een TE drukke pony.
Anisha als ik daar mee ging wandelen [halster of hoofdstel] ging ze als een gek tekeer en bleef ze maar roepen naar dr vriendin edel.
Ik snapte wel dat die 2 aan elkaar gehecht zijn en naar elkaar toe willen maar na 3x zoiets weet ze toch dat ik terug kom.
Ik nam geregeld wortels mee of snoepjes maar niks hielp.
Tot afgelopen maandag ik zelf had eerst met dr ge vd.
En daarna zijn we gaan wandelen ze was super ontspannen omdat ik haar gras liet eten. Dus die x ernaa weer gras laten eten.
En nogmaals was ze helemaal ontspannen ze kon zich richten op iets anders.
Zou jou pony zich tijdens die rit zich op iets anders kunnen richten?
bijvoorbeeld snoepje of vast plekje paar hapjes gras.
Het kan ook zijn door het voorjaar dan krijgen ze de zomer in de bol en worden ze vaak gekker..
Succes!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:28

Ik probeer hem ook af te leiden, maar dat werkt niet altijd. Ik was nooit bang voor harde wind met rijden, en zelf dan bleef hij gek. Aan de hand meenemen is al helemaal geen optie want bij het misnte of geringste trekt hij zich los en is het dag dag paardje Als ik wil longeren moet ik naar de bak lopen mét alle spullen en dat is best een endje lopen. Dat doe ik liever niet met zo'n gek beest
Ik zet hem nu wel als het hard waait even een uurtje in de wei ipv rijden als alternatief. Tja beter iets dan niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:32

Ik denk dat dat ook de beste oplossing is.Als het hard waait ga ik niet buiten rijden.In de bak nog wel ,maar houd rekening met haar en als het niet te doen is stop ik en ga de volgende dag gewoon weer verder.Uiteindelijk zijn het dieren en geen machine's en mogen ze ook aan iets een pesthekel hebben.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:33

En ik vind het voor mijn eigen veiligheid ook niet zo verstandig om met zo'n hyperpony op pad te gaan

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:35

het is heel begrijpelijk dat paarden drukker worden wanneer het hard waait, omdat ze dan minder horen en door de wind veel meer bewegingen(wapperende dingen, krakende dingen, zwiepende takken enz.) waargenomen worden door het paard maar ook zijn er dan meer geluiden die een paard niet kent!!!
Een paard moet extra goed opletten, omdat hij niet op zijn gehoor af kan gaan , dus daarom extra met de ogen ook wel kijkerig genoemd, waardoor veel paarden onzeker worden!
Onzekere paarden vluchten dan sneller terug naar een veilige plek, is de stal of de kudde!!!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 00:13

Ja ik snap ook wel dat paarden drukker worden door de wind Maar wat is dan een goede oplossing voor het niet kunnen/ durven buiten rijden?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:31

Dat is niet zo simpel gezegd.....leren om je pony op commando te ontspannen maar zelf moet je ook ontspannen blijven, dus rust doorgeven, kalm blijven en vooral niet verkrampen en aan de teugels trekken, dus met ophoudinkjes werken!Ook is het een questie van vertrouwen in elkaar, gewenning en blijven doen!!!Het paard mag altijd even kijken maar moet dan wel doorlopen en zelf moet je dan net doen aslof je dat niet ziet, want een goede leider stuurt een paard(kudde) overal langs maar wel verantwoord, dus het is niet bevordelijk om het gevaar te negeren en op te zoeken, want een goede leider kiest ALTIJD DE VEILIGSTE WEG!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:02

Welshcobfan schreef:
Ja ik snap ook wel dat paarden drukker worden door de wind Maar wat is dan een goede oplossing voor het niet kunnen/ durven buiten rijden?

Gewoon toegeven aan je gevoel en die dag lekker longeren of wat anders doen. Het is HOBBY dus waarom zou je met een rotgevoel TOCH op je paard gaan zitten terwijl je weet dat hij gaat spoken? Want dat GAAT hij ook doen, al is het maar OMDAT jij er gespannen op gaat zitten.
Als je gaat longeren, heb je daar geen last van, en als positief effect krijg je ook nog eens dat je je paard bevestigt dat er:
A. niets aan de hand is (geen spanning bij jou) en
B. dat er gewoon goed gewerkt moet worden met harde wind.

Anne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:05

Ook mijn pony heeft last van opvliegers als het hard waait:D
Zelf zit ik dan niet echt ontspannen op mijn pony, en dat werkt erg tegenstrijdig... dus als het echt hard waait longeer ik hem meestal of staat hij (buiten) een dagje stil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:17

broadway schreef:
Dat is niet zo simpel gezegd.....leren om je pony op commando te ontspannen maar zelf moet je ook ontspannen blijven, dus rust doorgeven, kalm blijven en vooral niet verkrampen en aan de teugels trekken, dus met ophoudinkjes werken!Ook is het een questie van vertrouwen in elkaar, gewenning en blijven doen!!!Het paard mag altijd even kijken maar moet dan wel doorlopen en zelf moet je dan net doen aslof je dat niet ziet, want een goede leider stuurt een paard(kudde) overal langs maar wel verantwoord, dus het is niet bevordelijk om het gevaar te negeren en op te zoeken, want een goede leider kiest ALTIJD DE VEILIGSTE WEG!!!!!

Doe ik ook ik laat zelfs de teugels wat vieren omdat hij daar ontspannen van wordt, ik doe ademhalingsoefeningen om mezelf af te leiden. Maar het rijdt echt niet fijn als je paard om de paar stappen ervandoor wil gaan Ik ga ook express niet langs de openbare weg, maar langs een rustig voetpad (jaja ik weet dat het niet mag, maar er is geen fietspad in de buurt) maar ik blijf het niet prettig vinden dus ik hooop dat de wind morgen liever is voor me

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 05:50

vaak zit de angst niet in het paard maar in de ruiter

probeer eens meer zelfvertrouwen te krijge en jezelf meer te beheersen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:05

Alle paarden zijn onrustig met harde wind en soms ook met storm. Dan gaan ze rennen! Dus denk maar niet dat het aan je paard ligt hoor ik rijd die dag gewoon niet en ga aan de hand met haar wandelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:09

lois_fjordje schreef:
Alle paarden zijn onrustig met harde wind en soms ook met storm. Dan gaan ze rennen!

Nee hoor, dat patroon is echt wel te doorbreken als je weet waar je mee bezig bent.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:10

Wat een onzin dat de angst meer in de ruiter zou zitten dan in het paard. Dan mag je komen kijken hoe bang mijn paard kan worden van dingen als wind of een vrachtwagen, terwijl ze in de wei staat. Ik heb dit ook wel eens gezien als ik verderop langs reed, dus het ligt er dan ook niet aan dat ze even gek gaat doen omdat ik er ben ofzo.

Ik kan heel goed begrijpen dat je niet meer weg durft als je paard angstig is, ik ben zelf ook al jaren aan het kijken wat ik het beste hiertegen kan doen. In mijn geval heeft het goed geholpen om een wat zwaarder bit te kopen (pelham), aangezien m'n paard erg hard is in de mond en het bit vastpakte als ze er vandoor ging. Sindsdien is ze er niet meer vandoor gegaan, omdat ze dan meteen de druk in haar mond voelt. Nu na een paar jaar zijn we zo ver dat ik weer met trens durf te rijden richting de bak (een paar weggetjes), maar met buitenrit doe ik wel de pelham in. Maar ze blijft wel schrikkerig.
Wat , is meer een band krijgen met m'n paard (vertrouwens-band). Ze zou nl. drachtig zijn, bleek uiteindelijk helaas leeg, maar in die vermeende 'drachtigheidsperiode' heb ik ongeveer een maand bij de stal geslapen. Sindsdien gaat hoe gek het ook klinkt het rijden ook een stuk beter. Er is betere communicatie, ze luistert heel goed naar m'n stem nu

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:21

Sjen schreef:
Wat een onzin dat de angst meer in de ruiter zou zitten dan in het paard. Dan mag je komen kijken hoe bang mijn paard kan worden van dingen als wind of een vrachtwagen, terwijl ze in de wei staat. Ik heb dit ook wel eens gezien als ik verderop langs reed, dus het ligt er dan ook niet aan dat ze even gek gaat doen omdat ik er ben ofzo.

dit is absoluut geen onzin
een paard is tenslotte een vluchtdier, dus schrikken kan het altijd, fel reageren op iets kan altijd, maar het is nou eenmaal zo als jij de leider positie hebt en jij gaat je focusen opdat geen wat je paard zogenaamd eng vindt dan begin je meerr angst op te wekken bij je paard omdat je niet meer op je paard let maar net zo hard met het paard meedenkt. En dit is met name in het zadel en aan de hand het geval, als je vcerdewrop staat heb je toch ook geen enkel effect op je paard= beetje domme reactie.

En een paard dat schikt van een vrachtwagen okey, doet de mijne ook, maar het verband leggen met de wind slaat ook nergens op, paarden zijn niet bang voor de wind, maar worden er gewoon feller door.

dus zou maar eens een gedragsstudie gaan volgen voor je dingen zegt waar je dus weinig tot geen weet van hebt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:25

Mensjes lief zijn voor elkaar

Jullie hebben allebei gelijk. Het KAN in de ruiter zitten, maar HOEFT niet.