naar binnen vallen op de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

naar binnen vallen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:35

Ik zal het even kort uitleggen: Ik heb een fjord die ik bijrijd. Eigenlijk is er weinig met hem gedaan tot ik kwam, ik rijd hem nu ruim een half jaar. Maar wat me opvalt is dat hij op ee nvolte erg snel naar binnen valt. Ik vind het moeilijk om hem met goede stelling een volte te laten lopen. Als ik les heb gaat het redelijk, maar wat hij dan doet is heel snel gaan lopen (stap of draf). Op dit moment luistert hij dus wel naar mijn binnenbeen, maar niet zo dat hij zich er om heen buigt, maar dat hij dus sneller gaat. Wie heeft er tips, zodat ik toch een mooie volte kan rijden en dan het liefst met stelling!

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:37

dit topic houd ik ook even in de gaten heb dit probleem soms ook..

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:38

ik ga het ook volgen zelfde probleem .

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:50

Veel longeren, en met bijzet. Als hij dan naar binnen komt, dan kan je met de zweep richting zijn hals gaan ( niet slaan, maar gewoon aanwijzen) en dan loopt hij vanzelf weer naar de hoefslag.

Je kan met rijden een zweepje achter je kuit leggen en dat hij dan meer buiging gaat maken. Goed opsluiten met je buiten teugel.
succes.

jipje_niekje

Re: naar binnen vallen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:54

Alles wat je met je binnenbeen erin drijft om een poging te doen de volte rond te maken dat moet je met je buitenhand opvangen. Zo druk je hem als het ware naar buiten. Wil hij niet lekker op je binnenbeen reageren leg dan een zweepje net achter je been.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:00

Dat je pony gaat lopen als jij wat meer stelling en buiging vraagt is gewoonweg dat hij het moeilijk vind en loopt hier voor weg. straf je pony hier niet op. Je pony moet je losser zien te krijgen en de spieren moeten langer worden. Dit doe je gewoon door heel erg veel te oefenen (trainen). Rijdt je pony ten aller tijden met de been naar de hand toe. Haal je binnenhand iets van de hals af (voor de stelling) en je buitenhand bij de hals. Je drijft je pony met je binnenbeen naar de buitenteugel toe en rond door zijn of haar lijf.
Je buitenbeen houd je waaks iets naar achteren en dit om te voorkomen dat hij zijn kont naar buiten gooit en dus nog recht door zijn lijf de volte door loopt.

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Je pony moet wat ik al aangaf gymen. Spieren trainen.

Succes

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:40

dank je wel voor de antwoorden, dan nog even een vraagje op de reacties: betekent dat dat je druk hebt op je buitenteugel? of juist niet en leg je deze tegen de hals aan?

More

Re: naar binnen vallen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:46

@ Gollempje:
Je moet juist wel druk op je buitenteugel. Je moet eigenlijk alles op je buitenteugel rijden en je binnenteugel voor de stelling. Je drijft met je binnenbeen naar je buitenteugel toe. Ook als je een bocht maakt hoor je je paard met je buitenteugel en je buitenbeen de bocht om te duwen.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:10

Je moet inderdaad wel wat druk houden op de buitenteugel om de schouder te begrenzen. Anders loopt hij over die schouder weg naar buiten. Je binnenteugel is alleen voor de stelling. De buiging moet komen door jou binnenbeen. Je paard moet alsware om jou been heen buigen.

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:26

Ben het helemaal eens met wat er hier geschreven wordt, over het rijden met je binnenbeen naar je buitenteugel.
dat je paard dan harder gaat lopen is logish, je vraagt iets van hem wat hij moeilijk vind, en hij probeert eronderuit te komen.
Je geeft zelf al aan dat er nog niet veel met hem is gedaan en dat ie alles nog moet leren.
Veel succes met oefenen, en als je eenmaal weet hoe het werkt, dan heb je een hemelspaard!!!

Groetjes Safira

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:14

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem, als ik dreef ging ze harder en geen cm opzij. Ik kreeg zo erg kramp in mn benen en ben met zweepje gaan drijven. Stelling gaan vragen en volte steeds groter proberen te rijden met behulp van je binnenbeen. Toen ik paar keer met zweepje op plek van mn been heb getikt ging ze ineens naar buiten, Mn instructrice zei ook, met je benen kan je drijven om sneller te gaan, en opzij drukken. Moet echt niet harder laten gaan, gelijk terugpakken en dan moet ze gaan snappen dat met binnenbeen drukken betekend opzij gaan. Veel oefenen en soepeler maken
Groetjes Dominique

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:10

Kijk eens naar de billen van je pony als je op de volte rijdt (naar achteren dus en dan natuurlijk naar rechts als je rechtsom draait en andersom); dan verplaats je automatisch je eigen gewicht al zo, dat het voor je pony makkelijker is om te buigen om je binnenbeen.
Probeer dat gevoel dan ook weer vast te houden als je vooruit kijkt.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:33

Ik heb dit probleem ook gehad met een fjord.
Die wou door dit probleem niet nagevelijk lopen.
Hoe ik het heb opgelost is alsvolgt:
Ik ging veel voltes rijden en me binnenbeen ging iets naar achteren en me buitenbeen bleef op de singel.
met mij handen deed ik me buitenhanden iets naar voren en me binnenhanden iets naar binnen [probeer het op mijn manier uit te leggen maar kan het moeilijk onder woorden brengen].
Als die fjord met rijden naar binnen ging dan drukte ik me binnenkuit ertegenaan en sloot ik me binnenhand op.
Denk dat je zoiets het beste in de praktijk kan zien.
Ik zie het beeld zo voor me maar kan het helaas niet onder woorden brengen.
Heb inieder geval me best gedaan!
Succes en blijven doorzetten he mij is het na een half bijna jaar gelukt om dr nagevelijk te rijden.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:56

je hebt al een hoop goeie tips, ik heb er alleen nog dit aan toe te voegen: als je pony gaat rennen voor je binnenbeen, laat hem dan 'wachten'. neem hem op je zit een paar passen terug in tempo, n laat hem op jou hulp wachten om weer vooruit te gaan. dat heeft bij mijn hafje heel veel geholpen.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:02

doet de pony dit ook bij longeren? Veel oefenen in ieder geval, de volte in het begin zeker niet te klein maken en misschien een paar lessen met hem nemen?

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 09:57

Alytuiere schreef:
doet de pony dit ook bij longeren? Veel oefenen in ieder geval, de volte in het begin zeker niet te klein maken en misschien een paar lessen met hem nemen?

ik longeer hem niet. dit is hem nooit goed aangeleerd en na wat kleine probleempjes met andere bijrijders wil ze dit liever niet, ook hij loopt al heel weinig. Verder heb ik wel al les hoor, lees maar in m'n eerste berichtje, en dan gaat het redelijk, maar op het moment dat ik geen les heb is het vreselijk!
bedankt voor alle tips! ik ga het zeker proberen, andere tips blijven zeer welkom

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:19

Zigomar17 schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad met een fjord.
Die wou door dit probleem niet nagevelijk lopen.
Hoe ik het heb opgelost is alsvolgt:
Ik ging veel voltes rijden en me binnenbeen ging iets naar achteren en me buitenbeen bleef op de singel.
met mij handen deed ik me buitenhanden iets naar voren en me binnenhanden iets naar binnen [probeer het op mijn manier uit te leggen maar kan het moeilijk onder woorden brengen]
.
Als die fjord met rijden naar binnen ging dan drukte ik me binnenkuit ertegenaan en sloot ik me binnenhand op.
Denk dat je zoiets het beste in de praktijk kan zien.
Ik zie het beeld zo voor me maar kan het helaas niet onder woorden brengen.
Heb inieder geval me best gedaan!
Succes en blijven doorzetten he mij is het na een half bijna jaar gelukt om dr nagevelijk te rijden.

Naar mijn inziens is dit niet de correcte manier.

Als jij je binnenbeen naar achteren legt, drijf je de achterhand juist naar buiten. Het is de bedoeling dat jou paard rond wordt om jou binnen been, dus moet hij buigen in zijn ribbenkast. Voorbeeld: Als je een rechtervolte rijdt, moet je paard ( gebogen zijn om jou binnenbeen en linksom moet hij natuurlijk ) gebogen zijn om jou binnenbeen.
Als jij je buitenteugel los gooit, loopt je paard snel weg over de buiten schouder. Je moet je volte ook alware inzetten op je buitenteugel en binnenbeen.
Je buitenbeen moet je waaks iets naar achteren leggen, zodat hij zijn kont niet naar buiten draait en daardoor dus recht blijft in zijn lijf. Je binnenhand niet tegen de hals in gaan werken, maar iets van de hals af en niet naar je toe. Dit is alleen voor de stelling. Als jij je binnehand naar je toe haalt, belemmer je het paard om zijn binnenachterbeen goed onder de massa te plaatsen. Je geeft dan alsware gas met de handrem erop.

Zo heb ik dit in ieder geval geleerd en bij mij werkt dit prima.
Wat ik al eerder aangaf. De correcte stelling en buiging krijgen, krijg je alleenmaar door veel te trainen. Rekken die spieren. Alleen maar gymen met je paard.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:56

Rechtrichten mensen op volte, denk aan gelijkmatige aanleuning en aan balans. Op moment dat paard naar binnen wil vallen, heeft paard meer gewicht aan binnen kant, zowel in aanleuning als dat je paard met zijn lichaam tegen je been in hangt. Veel voltes vergroten (over de schouder wat brengen) tot moment dat je paard gelijkmatig is in aanleuning en in balans is en dan vervolgens de volte vervolgen. Doe je dit niet dan ga je de natuurlijke buiging van je paard namelijk veranderen en zul je merken dat op de andere volte het paard naar binnen zal gaan vallen.
Dus je gaat paard meer buigen om binnenbeen heen op de kant dat paard juist naar binnen wil vallen. Op andere volte zul je paard minder buiging moeten vragen en wat rechter moeten houden in zijn lichaam.
Denk eraan dat je soort weegschaal bent, verdeel gewicht van paard over 4 benen en ook in aaleuning, verdeel dit over 2 teugels en zorg dat je zelf ook in balans zit.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:02

Inderdaad, vooral die buitenteugel erbij. Zodat je met je binnebeen het paard naar je buitenteugel toe drijft als het ware. Als je paard harder gaat, ook weer begrenzen met die bewuste buitenteugel en doorzetten met been geven. Je fjord moet de hulpen van je binnebeen maar leren accepteren..

Hoe gaat het in stap, heb je hem dan lekker los en goed op je been? Misschien alwel een beetje voltes openen en sluiten geoefend?

Probeer dit paard attent te maken op beenhulpen, dan vooral die voor opzij. Weet je zeker dat je alle hoeken wel correct aan je binnenbeen (en buitenteugel) door rijdt, misschien dat je alleen op de hoeken verder inrijden dan normaal een beetje kan oefenen om je paard attenter te maken op je binnebeen?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:09

Het heeft te maken met de rechtgerichtheid van je paard.
Wsl valt ie aan de ene kant meer dan de ander.
Nouja, ik ga hier niet alles staan uitleggen, maar volg eventjes mee hier :
viewtopic.php?f=8&t=564795