houding verslechterd, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekky

houding verslechterd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:55

haaj haaj,

Ik ben een hele poos geleden van mijn paard afgevallen en onder hem terecht gekomen omdat ik hem vast wilde houden, toen is hij op mijn been gaan staan en heb ik een maand niet kunnen lopen( kuitspier flink beurs en kuitbeen zwaar gekneust) het was een vrij groot en stevig paard dus dat voel je wel flink.
Maar ik heb ook een flinke smak op me rug gemaakt waar ik nu nog steeds een beetje last van heb. (het is ongeveer in november gebeurt)

Mijn probleem is nu dat ik de laatste tijd snel naar voren ga zitten, waarschijnlijk om mijn rug te ontlasten, vooral tijdens de galop doe ik dit vrij snel. Met mijn zit is verder niets mis mee bijvoorbeeld met doorzitten doe ik dit juist weer helemaal niet.

Ik heb zelf les in een groep en binnenkort neem ik een priveles en dan ga ik veel met mijn zit oefenen, maar hebben jullie misschien wat tips zodat ik ook tijdens de les hieraan kan werken en als ik buiten de les om paardrij.
Misschien een beetje een ingewikkeld verhaal maar ik weet neit zo goed hoe ik het moet uitleggen

Nu nog een ander iets wat mij is opgevallen de laatste paar keer met rijden.
Door deze val heb ik het idee dat mijn linker been een klein beetje korter is geworden.. klinkt misschien vreemd maar mijn spieren in mijn been zijn nog niet goed ontwikkeld en ik heb er ook soms een beetje last van.(van de doktor mocht ik wel al rijden hoor)
Ik merk ook dat als ik bij sommige oefeningen mijn linkerbeen veel moet gebruiken het niet meer zogoed lukt als voor mijn val. Bijvoorbeeld met wijken, ik had daar nooit problemen mee..maar nu ineens heb ik er wat meer moeite mee om te wijken voor het linkerbeen..

Weet iemand hier wat voor? ik hoop dat het eenbeetje duidelijk is
Groetjes rebecca

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:29

Misschien les in centered riding, het heeft mij erg geholpen met me houding.

rebekky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:08

ik ken dat niet... centered riding wat is dat dan precies

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:21

Met dat naar voren gaan zitten, moet je denken dat er iemand heel hard aan je haren gaat trekken als je dat gaat doen
Dat heeft bij mij iig wel geholpen..
Doe het nu nog wel een beetje hoor, maar niet meer zo erg..
Veel succes ermee!

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:27

Misschien helpt het als je probeert je bekken te kantelen, door middel van je navel proberen in te trekken. Hmz, beetje moeilijk uit te leggen hoe je dat precies doet, maar je bekken (boven je heupen) zet je hierdoor rechter, en krijg je een rechtere houding. Dit kan je ook doen wanneer je niet op je paard doet, bijvoorbeeld als je ergens staat te wachten. Ik heb altijd de tip gehad om mijn bekken te kantelen, doordat ik door een aangeboren heupafwijking een slechte houding kan hebben.. Misschien helpt het bij jou ook... Succes!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:49

even googlen dan vind je genoeg informatie heb het ook net gedaan maar net weggeklikt andes had ik wel wat links geplaatst.

missieX

Re: houding verslechterd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:55

Misschien kun je beter advies aan een fysio vragen, ipv aan mensen die geen medische kennis hebben. Ik denk dat je daar meer baat bij hebt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:52

zo te lezen moet jouw lichaam eens nader onderzocht worden.....rug, bekken en benen en dan een revalidatie bespreking met een goeie fysiotherapeut(e) anders krijg je nog meer problemen!!!

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:22

een fysiotherapeut zal je idd wel helpen, en anders moet je eens proberen om op een hele grote bal te gaan zitten, dan moet je wel recht gaan zitten anders val je ervanaf.

en als je achterover op de bal gaat liggen met rug dus, train je je rug spieren, de meeste mensen trainen de buik spieren wat de houding op het paard dan weer belemmert, zo is het mij in iedergeval geleerd...

suc6 er mee

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:26

rebekky schreef:
ik ken dat niet... centered riding wat is dat dan precies

je hebt er ook een boek van..van Sally Swift! Heel gaaf boek!!! Het heet ook..heel orgineel ..Centered riding!!
Kijk eens in de bieb of ze het hebben! Ik vind centered riding heel gaaf en je hoort ook steeds meer dat de topruiters er gebruik van maken

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:32

Ik heb ook eens een na een prachtige lanceer omhoog - effe wachten- en dan gaan we lekker hard omlaag-val in het bos last gekregen van mijn rug en toen ik later te horen kreeg dat mijn ene been wat korter was dan de andere, wist ik meteen waar dat vandaan kwam. Ik ben toen gekraakt en dat heeft veel opgelost. Misschien een idee voor je...

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:50

je spieren zijn waarschijnlijk wat gespannen, mijn tip is om thuis veel oefeningen met je linkerbeen te doen, zodat de spieren weer wat meerekken, probeer bv je been steeds wat verder voor je op de grond te strekken ofzo, wees creatief! ik denk eigenlijk dat je houding in de galop onbewust psychisch is, misschien weet je het zelf niet maar denk je toch onbewust aan de val, want in draf heb je dat niet. probeer veel de galop te oefenen en zeg steeds in jezelf rechtop zitten, want als je jezelf dwingt om er aan te denken doe je het ook minder gauw

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:22

of even naar een chiropractor/ostheopaat?
je wilt nu oplossingen voor je rijden terwijl je duidelijk een lichamelijk probleem hebt, dat gaat niet werken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:25

Een zitles aan de longe kan zeer goed helpen om de houding en zit te verbeteren!

rebekky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:24

heey bedankt voor jullie reacties, ik ga maar weer eens terug naar mijn fyshiotherapeut om hierover te praten, de tips die jullie gaven zal ik zeker gebruiken. Bedankt!

Aan _Tarja_: Dat boek ga ik eens zoeken in de bieb, ben wel benieuwd wat het precies inhoud.
Aan Ekkie: Misschien is het inderdaad een idee om me te laten kraken. Ik zal het er eens over hebben met mijn fyshio.
En aan Cissy: Ik hoef nu geen oplossing maar meer wat tips, en of jullie hier misschien iets vanaf weten.