te diep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:02

mijn paard loopt snel te diep an de teugel en zet dan zijn achterhand er niet goed onder. ik ben druk bezig met hem hoger te rijden en zijn achterhand er goed onder te laten komen

ik had 2 weken geleden een wedstrijd en voor mijn gevoel liep die al stukke hoger *lees ; nog niet hoog genoeg hoor!* maar ik kreeg een aantal lage punten omdat ie te diep liep en ik rijd B

ik vroeg me af hoe dat nou zat met de nieuwe proefjes?

of rekenen ze je daar altijd op af? want de wedstrijden daarvoor hebben ze daar niks over gezegt en toen liep die nog dieper!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:15

je meot het andersom aanpakken: rij zn achterhand eronder en hij zal omhoog komen.

Concentreer je niet op de hoofd/hals houding maar begin eens helemaal vooraan bij de effecten van je hulpen, het rechtrichten en zn balans. Als je paard fijnloos op minimale hulpen reageerd kan je sneller schakelen en hem dus activer maken achter. DIt kan je alleen bereiken door heel conseqent te zijn en constant tempowisselingen te rijden. Verder is het belangrijk dat het paard goed is rechtgericht en op zn eigen benen loopt. Dit train je door veel rechte lijnen te rijden zonder aanleuning van jou hand, been,zit of een muur. Buiten kan je dit dus mooi oefeninen. in de bak moet je de binnehoefslag rijden en veel diagonalen en AX lijnen rijden.

Als je hier eens aan begint te werken en dit alles combineerd met veel figuren en wendingen za je merken dat je paardje vanzelf naar je hand toe komt, activer op zn achterbeen word en dus niet meer achter de teugel zal duiken. Blijft ti dit nou doen, rij hem dan terug tot halthouden, pasje achterwaards en draaf dan weer weg. maak je overgangen groter zodat ti verder terug moet komen op zn achterbeen, waardoor je weer opricting krijgt..

Succes

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:24

wat jij zegt ben ik ook preceis aan het doen. continu overgangen rechtrichten los in mijn hand. en schijnovergangen en dan gelijk weer goed laten vertrekken maar het is ook heel moeilijk omdat ze graag als ik bijv middendraf met der wil gelijk uitbreekt en onder me weg loopt. maar nu ik hiermee bezig ben voel ik verbetering.

maar ik vroeg me af of de jury hier je altijd mee afrekent in de B ?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:27

ja het is terecht dat ze je daarop afrekeningen in de B. In de B is het belangrijk dat je een goede aanleuning hebt, ookal is dat met zn neus in de lucht. Op het moment dat je paard achter de teugel kruipt verlies je contact en ben je je aanleuning kwijt. Ze zien dan liever een paard wat met zn neus in de lucht loopt maar wel de hand volgt dan eentje die netjes in het krulletje loopt maar zich te ver oprolt en er geen contact meer is..

ludiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:30

en als dat ook niet zou werken kan je proberen om de hals langer te maken maar te zorgen dat de nek (Bovenhals) rond blijft, dan kunnen ze ook niet meer zo makkelijk de achterhand eronder vandaan drukken.. werkt in ieder geval wel bij mij

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:52

maar hij zoekt mijn hand heel goed op! en hij loopt ook niet in een krul, hij zoekt mijn hand juist te veel op waardoor hij gaat hangen. ik had een 8 op halsstrekken dus hij zoekt mijn hand zeker wel op!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:35

Als die in je hand gaat hangen moet je hem echt vooruit schoppen, dat mag niet!!

Kan het niet komen doordat ti moe word omdat zn conditie nog niet voldoende is!?

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:41

Volgens mij is die conditie er zeker wel bij simply! En over dat ie te diep liep vindt ik iets te streng in de B.. Als de jury ervoor er nix over heeft gezegd.. En deze wel..! Succes met je wedstrijd zaterdag lotte !!!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:43

ik rijd hem nu een jaar 6 dagen in de week dus aan conditie ligt het niet.. ze is zoiezo heel laag ingesteld. en door onwetendheid en weinig ervaring heb i kdat te veel teogelaten. en juist de laatste tijd weet ik geod wat ik moet doen en ben ik er heel erg mee bezig. en ze hangt ook eigenlijk niet.. soms op het eind.. en als ze dat doet zet der op de rem of schijnovergang of juist vooruit rijden

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:48

als ze te diep komt: terug rijden, met een beetje been erbij zodat zn achterbeen weer word geactiveerd

hangen: vooruit! Dat ze aan het eind gaan hangen is vermoeidheid.. hoort erbij!

Als ik het zo zie en lees doe jehet gigantisch goed!! je moet alleen nog iets sneller worden in je overgangen rijden zodat het acterbeen actief blijft. DAt is oefenen, oefenen en nog eens oefenen! je komt er wel hoor

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:51

hoop het.. want we hebben ook friezen en die hebben dat totaal niet. en van mijn instructise moet ik ook de teugels een flink stuk korter nemen en dat helpt al.. zoals in de stap was ze in het begin vet hangerig en sloom tegenwoordig oefen ik middendraf.. en dat heeft echt effect! ze loopt gelijk beter in de stap en beter te rijden erin.. eerst was stap niks zeg maar.. en ik denk dat ik mijn hand ook beter moet loslaten zet hem te snel kle vooral met doorzitten. als wil aanspringen en met het nieuwe proefje moet je doorzitten zet ik mezelf te klem en daardoor word die minder nagefelijk. en als ik aanspring trek ik aan mijn binnen teugel waardoor ik haar uit haar evenwicht trek

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:07

ga 1x per week zitlessen nemen zodat je leert zitten zonder je handen nodig te hebben..

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:07

geen verkeerd idee.. alleen ik weet niet war je dat moet doen!

Nienke_kus

Re: te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:29

Heey,,
Ik heb ook heel lang met dat probleem gezeten in de les zij mij rijinstructrische dat ik haar altijd been moest geven en als dat niet wou dan meteen de buitenteugel erbij (anders gaat ze roeien=alleen op de voorbenen lopen en de 8erbenen erachteraan gesleept) probeer maar wat dingen uit maar zorg wel dat ze naar beneden blijft dat had ik niet gedaan en nu moet ze weer opnieuw naar beneden worden gereden

kuz,, Nienke

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:34

oke dankje voor de tip!. als mijne hond mij weg kruipt of gaat hangen maak ik ophangen op zet ik hem op de rem.. in ieder geval dan ga ik met hem bezig en ik rij zoiezo van achteren naar voeren (dat porbeer ik in ieder geval) dus hoop ik dat dit probleem niet bij mij voorkomt!