pony wil linkerteugel niet meer aannemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1234

pony wil linkerteugel niet meer aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:04

Ik zit met een probleem. Sinds anderhalve week wil mijn pony haar linkerteugel niet meer aannemen. Ik rij altijd met hele lichte druk op m'n teugels, maar ik krijg nu helemaal geen druk meer op die linkerteugel, zowel op de linkerhand als op de rechterhand. Zodra ik rechtuit rijd en precies evenveel druk op beide teugels wil zetten, kijkt ze naar links. Dit was echt van de één op de andere dag.
Met rijden weet ik niet wat ik eraan moet doen. Ik heb vorige week maandag gereden, maar ik ben na 10 min maar gestopt. Ik ben bang dat ik het verkeerd oplos, en dat het dan alleen maar erger wordt. Ik ben haar toen gaan longeren, maar ze keek zo naar buiten dat ik er een longeersingel en een slof omheen heb gedaan (wat ik normaal nooit doe maar dit was op aanraden van iemand op stal). Zij heeft me geholpen, maar het leverde niks op. Met geen mogelijkheid wil ze op de rechterhand stelling geven naar binnen.
Mijn instructeur zegt dat ik met slof moet rijden en haar streng aanpakken. Maar ik denk niet dat dit de juiste oplossing is. Ik heb namelijk een hele werklustige pony, ze is er niet zo eentje die wat verzint om onder het werk uit te komen.
Ik denk dus dat OF ik (of mijn bijrijdster) iets helemaal fout doe, OF het iets medisch is..

Ik wil heel graag reactie's van mensen die een oplossing (denken te) weten, of die dit zelf hebben meegemaakt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:07

Laat de rug eens nakijken. Een verschoven wervel of iets dergelijks, misschien iets gebeurt tijdens het staan op de wei of liggen in stal?

Hoe rijdt je bijrijdster, zelfde als jij of is zij nog wat minder ver dan jij waardoor zij misschien links veelal strakker houdt dan jij?

Als je trouwens geen vertrouwen hebt in je instructeur kun je beter een andere opzoeken die je helpt met het probleem oplossen waar jij je wel in kunt vinden.

Succes in ieder geval!

JustMe1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:13

Dankjewel voor je reactie
Mijn bijrijdster is inderdaad wel wat minder ver dan ik, maar wij zijn allebei rechts, dus dan lijkt het me logischer dat we allebei juist rechts iets meer vasthouden dan links. Daarom vind ik het ook zo vreemd.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:24

Probeer je pony recht te richten. Elk paard/pony is wat scheef van nature en dwz dat ze korte bespieringskant hebben en langere bespieringskant. Om de beide kanten even lang te maken, moet je korte bespieringskant wat op gaan rekken door middel van rechtrichten (zie meer info over natuurlijke buiging en rechtrichten op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:29

Rechtshandigen zijn met de rechterhand vlugger/ soepeler. Dat verklaart waarom je misschien met links meer moeite hebt. De vingervlugheid in je linkerhand kun je nog wel eens missen. Denk aan net te laat linkerhand ontspannen bv. Snap je wat ik bedoel? Juist omdat je linkerhand minder óntwikkeld´ is komen hier de problemen misschien uit voort..

En inderdaad, rechtrichten.. Dat alles als je zeker weet dat er niets mis is met de rug, want als het echt van de ene op de andere dag is is dat wel heel erg ´toevallig´.

JustMe1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:33

Ok. Thanks voor de links, zijn volgens mij leerzame site's.
Bienotje, wat jij zegt dacht ik ook aan. Het is heel logisch wat jullie zeggen, maar ik vond het ook al zo vreemd dat het dan van de 1 op de andere dag zo is.
Ik heb de tandarts ook gebeld, maar die heeft pas over een week tijd. Maar ik laat het gebit zowiezo ook even nakijken, misschien dat dat er ook mee te maken kan hebben??
En als daar niks uit komt zal ik dan de rug laten nakijken.
Bedankt voor de reacties!

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 00:34

Toch zouden gebitsproblemen niet zo van de ene op de andere dag zoveel problemen moeten veroorzaken. Dat slijt er gewoon in en wordt langzaam aan steeds erger. Dan loop je eerder op een gegeven moment gewoon vast, maar niet van de ene op de andere dag. Dan zou ze echt spontaan een behoorlijke haak moeten hebben, die in haar wang prikt ofzo. Haar na laten kijken kan zowizo geen kwaad, uiteindelijk behoor je je paard toch wel ieder jaar door een tandarts te laten nakijken. Echter betwijfel ik of de problemen die hier boven worden beschreven, daarmee opgelost worden.

Als jouw pony teveel op rechts loopt (links liet ze los had ik begrepen) dan houdt dit in dat ze aan de linkerkant ongehoorzaam is en dus niet op rechts (waar veel mensen dan toch aan gaan plukken). Ga je haar op 2 teugels rijden, dan kantelt ze het hoofd naar links, wederom omdat ze die teugel niet accepteerd. Rechts accepteerd ze wel, dus geeft ze stelling naar links. In mijn optiek wordt ze op die momenten dus toch teveel op de rechterteugel gecorrigeerd. In dit geval hoef je daar waarschijnlijk ook niet veel voor te doen.

Wat je kan doen is haar voornamelijk op de linkerhand te rijden. Zodra ze de rechterteugel vastpakt, concetreer jij je op jouw linker(buiten) teugel. Dus niet op de rechterteugel die vastgepakt wordt. Probeer dezelfde druk op links aan tegeven, die zij op rechts oppakt. Probeer daarbij niet teveel aan je rechterteugel te komen. Alleen concentreren op de kant die ze niet accepteerd. Dus links. Laat haar veel wijken, dat is een goede oefening om haar te dwingen de buitenteugel aan te nemen. Maar ook schouderbinnenwaarts is hier een goede oefening voor.

Als je haar longeert doe dit dan met een bijzetteugel. Maak hierbij je longeerlijn tussen de voorbenen vast en haal die vervolgens door de binnenste bitring. Zorg er wel voor dat je de bijzet niet te strak zet. Met deze methode kun je ervoor zorgen dat ze het hoofd niet kanteld aan de longe en ook het laatste stukje nek, net achter de oren, ook meebuigt en deze zo beter kan ontwikkelen. Dit is een hele goede oefening voor paarden die niet willen loslaten op bit of in de hals. Werkt altijd, mits je met geduld opbouwd.

Succes...

Megan_

Re: pony wil linkerteugel niet meer aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:23

Heee gurlie

Balen zeg dat ze dit ineens heeft.. Browny is inderdaad werklustig dus zal misschien eerder medisch zijn, wellicht spiertje verrekt of iets wat niet goed is geschoten tijdens rollen/gek doen.... Alles kan..

Wat Suelza al zegt, dat werkte bij mij supergoed.. Door die scheefheid heb ik ook poos moeite gehad haar goed op 2 teugels te rijden en uiteindelijk heeft ze nu nog wel eens kuren dat ze rechtsom links niet aanneemt.. (Buitenteugel dus.. ) En dit wat Suelza beschrijft werkt bij ons super goed,( ik heb les van haar van daar :p ) Wellicht kanhet voor jou en browny ook wat betekenen!

Hennutjuh

Re: pony wil linkerteugel niet meer aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:57

goedemorgen!!!
wat al een eerder gezegtis misschien moet je eens de rug van het paard nalaten kijken en anders zijn tanden.
het kan ook zijn dat die misschien iets in zn hals of in zn hals spier iets mis mee is...

iedergeval succes en ik hoop te horen wat het probleem was/is!(als je er 8ter bent)

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:11

ik ga mee met bets! inderdaad eerst bekijken of medisch alles in orde is

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:30

nou kijk en dit heb ik dus dat mijn pony dus nu alleen nog maar rechter stelling neemt en bijna niet de linker stelling wil aannemen. in stap gaat dit goed, maar zodra we gaan draven wil ze alleen nog maar rechter stelling nemen. ik ben wel rechtshandig, maar rijd echt maar heel weinig (eigenlijk te weinig) met mijn rechterhand. dan zou je eigenlijk denken dat ze meer rechterstelling neemt...

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:33

Bets schreef:
Probeer je pony recht te richten. Elk paard/pony is wat scheef van nature en dwz dat ze korte bespieringskant hebben en langere bespieringskant. Om de beide kanten even lang te maken, moet je korte bespieringskant wat op gaan rekken door middel van rechtrichten (zie meer info over natuurlijke buiging en rechtrichten op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com)

Ben het met jouw eens, wilde het ook al zeggen maar jij was me al voor

JustMe1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:25

Bedankt voor jullie reactie's! Het probleem is gelukkig al grotendeels opgelost.
De tandarts is geweest. Die zag dat er linksboven, naast de plek waar het bit zit een klein wolfstandje zat met een ontsteking eronder.
Dus de volgende dag dierenarts laten komen en die heeft hem eruit getrokken. Ik mocht een week niet met bit rijden, dus heb met bitloos hoofdstel gereden en een beetje gelongeerd enzo. Daarna 2 dagen lang en laag gereden, om haar een beetje soepel te maken. Toen is mijn instructeur (André Kuyper) erop gegaan en hij zegt dat hoever hij het kan beoordelen het niks lichamelijks is. Het gaat nu ook al een heel stuk beter. Ik moet veel 8-tjes rijden, om betere stelling te krijgen. En ik moet veel überstrechen, vooral op de volte met me binnenteugel. Dus hoop (en denk) dat het op deze manier opgelost kan worden gelukkig!

JustMe1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:10