beenhulpen aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

beenhulpen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:14

kon niet direct een topic vinden waarin het al behandeld is dus vraag ik het maar in een nieuw topic.

Ik heb een bijrijdpony van nu 5 jaar en die heeft ook een vriendinnetje van net 3 jaar.
Vorige zomer zijn ze begonnen met longeren, zadel eens opleggen, eens iemand op de rug te laten leunen zodat ze gewoon werd aan het gewicht. Door de winter en doordat ze toch nog iets te jong was werd er enkele maanden niets meer gedaan buiten dan de gewone verzorging, en nu de zon weer stilaan meer gaat schijnen was het dus tijd om de draad terug op te nemen.
De eigenares zelf is zwanger en mag dus niet meer rijden momenteel en de eigenaar is er te groot voor (ze is maar 1m20) dus hebben ze aan mij gevraagd om hun te helpen met in te rijden.
Eerst weer laten wennen aan zadel enzo en dat nam ze perefect op dus er opgegaan en ook dat ging pereft, stappen, stukje draven aan de longe, alles gaat perfect, alleen kent ze dus nog geen beenhulpen.
Nu is mijn vraag dus, hoe leer je dat aan een pony.
Ze luistert perefect naar de stem dus had al gedacht om samen met stemhulpen beenhulpen te geven en zo stilaan de stem weg te laten.
Is dit correct of vinden jullie dat ik het beter op een andere manier kan aanleren.

Alvast bedankt

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:22

niemand die kan helpen?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:54

Ik denk dat je het juist aanleert,zoals je het zegt in combinatie met je stem.
Is het zo'n kleine pony ?

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:01

ja idd, dat is een goede manier. Maar de meeste pony's zullen het zelf wel begrijpen, ze zullen vanzelf weglopen voor de druk die je geeft. Mocht het niet lukken, dan kun je haar aan de longe doen en degene in het midden kan dan meehelpen met drijven. Dus dan doe je beenhulp tegelijk met stemhulp en hulp van degene in het midden. Dan moet de pony het wel snappen.
suc6 ermee

Misteryke

Re: beenhulpen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:18

ja, het is idd zo een kleine pony, ze is maar 1m20 en mijn benen komen er dus ook beetje vanonderuit.
Heb reeds geprobeerd om beetje druk te geven met mijn benen, maar daar reageerde ze helemaal niet op.
Nu zijn de eigenaars op reis en verzorg ik een week de pony's enzo, maar heb de pony gistere alleen even gelongeerd en wacht ik dus tot de eigenaars terug zijn, want ik wil echt niets verkeerd doen en zeker in het begin is het handig als er iemand is die de longe kan vasthouden.
Dus volgende week even proberen hoe het gaat met stemhulp samen met beetje druk van de benen. Nu volgt ze namelijk vooral de eigenaar die er naast loopt op met de stem hulpen geeft van in het midden.

Bedankt

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:44

Probeer heel langzaam en zachtjes aan te drijven... als ze daar op reageert, ook al is het maar een klein stapje, dan gelijk belonen en zo opbouwen

Patoucha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:52

wat ik altijd doe is tegelijk als ik aandrijf een beetje met m'n gewicht de pony naar voren duwen. "alsof je op een schommel zit"
werkt bij mij altijd goed.