Bang om straks weer op te stappen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Bang om straks weer op te stappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:52

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar omdat mijn merrie drachtig is en ik het de laatste maanden erg druk heb gehad met school heb ik al ruim 4 maanden geen zadel meer onder mijn kont gehad...
Mijn merrie moet nu nog 2 weken dragen en mijn school duurt nog een maand of 2! Daarna wil ik haar rustigaan weer op gaan pakken, maar tegen die tijd heb ik al ruim een half jaar niet meer gereden en mijn paard dus ook niet!!! In die 10 jaar dat ik nu paardrijd heb ik nog nooit zo een lange tussenstop gehad!
Ik ben niet bang in de trand van: angst om te vallen ofzo, maar meer omdat ik bang ben het gevoel kwijt te zijn! Voor de stop ging mijn paard zó ontzettend lekker, ik kreeg echt het gevoel 1 te worden met dr! Maar als ik nu bedenk hoe ik dat straks moet gaan aanpakken omdr weer daar te krijgen, dan krijg ik het echt benauwd, ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die er een ruime tijd uitgeweest zijn en hoe hebben jullie dat uiteindlijk weer opgepakt?

Alle tips zijn welkom!!

Groetjes Lisette

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:56

Begin rustig, ook voor jezelf, want je zult wel spierpijn krijgen.
Waarschijnlijk zal het niet zo goed als voor je stop, maar dat kun je weer langzaam opbouwen.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:08

Douni schreef:
Waarschijnlijk zal het niet zo goed als voor je stop, maar dat kun je weer langzaam opbouwen.

Jah, ik denk idd dat dit het enige is wat ik kan doen! Ik baal er best wel van, want als nou óf ik óf mijn paard nog gewoon in vorm was, vond ik het niet zo erg, dan slepen we elkaar er wel doorheen....Maar nu moeten we allebei weer bij af beginnen, vraag me af of dat goed gaat

Ik denk dat ik sowieso de eerste tijd gewoon zorg dat ik elke dag begeleiding erbij heb! En misschien ga ik maar even op zoek naar iemand die zijn paard een paar keer aan mij beschikbaar wil stellen, zodat ik het gevoel weer even terug kan krijgen!

Nog meer mensen met tips?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:21

Douni schreef:

Ja en vergeet je paard niet.Die zal ook wel last van spierpijn krijgen.Gewoon rustig aan beginnen.Eeerst een aantal keren gan longeren en dan er weer eens opstappen.Ik zou heel langzaam weer conditie opbouwen door eerst maar met 10 minuten te beginnen en dit met een paar weken steeds een klein beetje uitbreiden.Een half jaar is lang dit kun je niet in een weekje weer opbouwen.Voor jezelf kun je mss eens een manegeles mee rijden om het gevoel weer even terug te krijgen.Al denk ik dat het vanzelf wel weer goed voelt.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:24

Volgens mij heb je wel goed in de gaten wat je te doen staat. Rustig en bij de basis beginnen. Natuurlijk heb je niet binnen een week of 4 gefikst wat je voor je stop met je paard kon, maar je weet dat jullie het samen kunnen en dus heb je iets leuks om naartoe te werken. Doe rustigaan, let goed op elkaar en veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:27

Ik denk dat JUIST omdat jij je zo bewust bent van dat jullie weer helemaal opnieuw moeten beginnen, het gewoon hartstikke goed zal gaan.
Lekker rustig opbouwen voor jullie allebei, dan zal je zien dat jullie je oude vorm zo weer te pakken hebben!

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:37

Dankjulliewel voor de reacties!
Ik ga gewoon een schema maken voor als ik weer ga beginnen...
En dan hoop ik dat we na een maandje of 2 dat fijne gevoel af en toe weer even terug hebben!!

Nogmaals bedankt

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:54

gewoon weer rustig aan doen met het zadel en hoofdstel. eerst maar stappen en dan stukjes draven, als dat goed gaat de galop:) mijn paardje was(niet bij mij) 4 jaar niet gereden en liep meteen goed!

Anoniem

Re: Bang om straks weer op te stappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:10

Ik ken je probleem.
Ik heb zelf zo'n 6 maanden niet op mijn paard kunnen rijden ivm een ernstige blessure.
Ik wist echter precies hoe ik het zou aanpakken als ik er weer op zo gaan.
Door veel naar andere te kijken en mee te gaan op wedstrijden had ik het beeld in mijn hoofd hoe het er uit moest zien.
Niet dat het meteen uitgevoerd werd maar ik was niet bang het gevoel kwijt te zijn oid!

Wel heb ik snel weer les genomen, niet lang in het begin maar dan heb je meteen weer oefenpunten waar je aan kan werken!

Succes ermee!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:53

Ik zit er ook mee: moet er na mijn zwangerschap weer op (dan een maand of 10 a 11 niet gereden!) en dan gelijk dus mijn jong paard inrijden, geen ervaren paard! Ik ga dus eerst een paar lessen op een doodbraaf manegepaard doen, niet vanwege de les, maar om het gevoel weer terug te krijgen. Zonder dat gevoel kan ik echt niet met een jong paard gaan stunten...

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:27

Ik ben er ook een tijdje tussenuit geweest, mijn vorige paard was een aantal maanden kreupel, daarna heb ik hem verkocht, en ben ik met een jong paard begonnen, toen heeft het een maand of drie geduurd voordat ik daar voor het eerst op zat, ik scheet toen ook in mijn broek. Het beste dat je kunt doen denk ik, is gewoon bij het begin beginnen, longeren, als een drie jarigen, van de basis af aan, en als je vindt dat je paard er conditioneel aan toe is om weer bereden te gaan worden, haal je je voormalige instructie erbij, voor een half uurtje les, en ga je er gewoon op zitten, des noods aan de longe, zodat jullie samen het gevoel weer terug krijgen Succes!!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:34

idd in begin gewoon starten met longeren als met een jong paard, de spieren nemen in sterkte behoorlijk af door een lange periode niet trainen. Voor de bevalling worden de spieren ook extra slap om het veulen eruit te kunnen krijgen, dus daar zou ik zeker rekening mee houden. Je kan toch in het begin gewoon starten met 10 minuten tot een kwartiertje werken. Let goed op de ademhaling, als het te zwaar wordt even op adem laten komen en dan weer verder werken. Lang in- en uitstappen tot dat ze weer sterker wordt en meer conditie heeft. Het veulen zal natuurlijk ook veel energie vragen zolang het bij de moeder drinkt!

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:55

Ik ben het met alle anderen eens. Easy does it. Rustig aan beginnen dus voor jezelf maar vooral voor je paardje.(die kan niet zo goed zeggen hoeveel spierpijn hij heeft)

Heb zelf anderhalf jaar niet gereden (als het niet meer was) en had net als jij de angst om het niet meer te "kunnen'. Maar toen ik er op zat................wauw wat een heerlijk gevoel geeft dat zeg. Was meteen weer helemaal in mijn element. Alsof ik dr nooit af geweest was. (wel erg veel spierpijn gehad trouwens aan de binnenkant van mijn benen. Auw )

Veel plezier met elkaar!

LesleyLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:07

Mijn paard is er ook een tijd tussenuit geweest (8 maanden!) door een blessure. Ik heb toen in die tijd alleen maar met haar aan de hand mogen stappen en dus na 8 maanden er voor het eerst op voor een drafje. De eerste keer ging goed, tweede keer was ze compleet geflipt. Ik heb haar toen anderhalve maand op het land gehad. Jij hebt het voordeel dat je paard gewoon buiten loopt en dus waarschijnlijk niet ongelovelijk uit zn dak zal gaan.
Na die tijd op het land ben ik weer begonnen en je voelt eigenlijk toch wel snel weer wat je wel en niet kan doen. Ik maakte me er ook wel een beetje druk om, vooral omdat ik niet teveel wilde doen, maar je merkt het vanzelf, want vooral in het begin had ze ook totaal geen conditie. Naarmate dat wat beter gaat ga je vanzelf wat meer rijden, wat langer galloperen, zijgangen etcetc. Ik weet bijna zeker dat je tegen die tijd vanzelf het gevoel weer terug hebt en na een week of 4 kan je alweer behoorlijk rijden als je het maar rustig opbouwt. Succes!!! (ook met het komende veulen!)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:10

én mn paard én ik zijn er bijna een jaar uitgeweest en het heeft ons beiden achteraf heel goed gedaan die 'pauze'. Ze loopt beter dan daarvoor en was niks vergeten. Het enige minpunt was ons beider conditie , als het voor de rustpauze goed zat dan is de kans groot dat je het zo weer op kunt pakken.
Veel plezier met je veulentje!

jarrah

Re: Bang om straks weer op te stappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:24

cissy schreef:
Het enige minpunt was ons beider conditie , als het voor de rustpauze goed zat dan is de kans groot dat je het zo weer op kunt pakken.

Haha, ja mijn eigen conditie.....daar had ik idd al eerder aan gedacht en ben daar ook maar meteen aan gaan werken. Ik loop nu 3 keer per week hard, om te zorgen dat ik iig nog in vorm ben straks

Heel erg bedankt voor jullie tips
Ik ga straks na mijn examens maar gewoon heel rustigaan weer beginnen... Ik denk dat ik begin met een maandje longeren, zodat zij ook weer gewoon in conditie komt en daarna gaan we gewoon rustig weer naar het oude gevoel toe werken!!

Nogmaals bedankt!!

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:33

Ik ben eergistere voor het eerst weer op mijn paardje gestapt sinds 3 maanden vanwege mijn gebroken voet.
Eerst 3 dagen gelongeerd en de 4e dag erop gestapt. Ik denk dat ik 15 min erop heb gezeten.Vooral gestapt en een beetje gedraaft.

Gister 20 min erop gezeten , weer veel gestapt maar ook een stukje galop erbij gepakt. 20 minuten erop gezeten en ik was kapot !! Niet normaal zeg .. echt een conditie van 0.
Mijn paard heeft nog een betere conditie (heeft dan ook veel gecrost in de wei )

Ben het dus ook rustig aan het opbouwen , voor haar en oor mezelf . Denk wel dat je wel aanvoelt wanneer je weer een stapje verder kan zetten !

Veel succes ermee !