nut van bijzetteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

nut van bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 21:18

Kan iemand mij uitleggen wat het nut van bijzetteugles zijn? Wanneer gebruik je die. Ik longeer met touwtjes, maar kan je ook een paard berijden met bijzetteugels?
Is een serieuse vraag.

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:25

Ja, dat vraag ik mij nou ook af. Ik longeer mijn paard met slof, en wil hem ook gaan rijden met slof, want hij is heel sterk en soms loopt hij gewoon door mijn hand heen. Alleen zegt iedereen dat ik mijn paard verziek als ik met slof rij.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:32

Je kan wel met allerlei hulpteugels gaan rijden. Maar het is wijzer een andere oplossing te zoeken mèt instructrice. Soms kan het niet anders dan een hulpteugel gebruiken, maar je moet er niet zomaar naar grijpen.

monsera

Re: nut van bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:15

Vraag jezelf een goed af wat je wilt bereiken met je paard.Waarom wil je bijzet teugels gaan gebruiken?

wondertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:26

Saskiaatje schreef:
Ja, dat vraag ik mij nou ook af. Ik longeer mijn paard met slof, en wil hem ook gaan rijden met slof, want hij is heel sterk en soms loopt hij gewoon door mijn hand heen. Alleen zegt iedereen dat ik mijn paard verziek als ik met slof rij.

Dat los je niet op door er maar een slof aan te hangen, misschien eens een instructeur aanschaffen.

wondertje

Re: nut van bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:28

jacolien schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het nut van bijzetteugles zijn? Wanneer gebruik je die. Ik longeer met touwtjes, maar kan je ook een paard berijden met bijzetteugels?
Is een serieuse vraag.

Ik zou niet rijden met bijzetteugels. Omdat als je bijvoorbeeld je paard in wil laten buigen naar links de bijzet aan de rechter kant in zn mond trekt. Gebruik als je dan toch zo nodig met hulpteugels wil rijden een halsverlenger ofzo

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:34

Ik zou ook niet rijden met bijzets. Als het paard omhoog gaat, slaat hij achterover en lig je eronder. Bijzets zijn echt bestemd voor het longeren.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:01

Wat Urielle zegt klopt. Daarnaast vind ik het ook nog eens gevaarlijk. Een paard kan altijd vallen, tuurlijk! Maar als je aan het rijden bent is het anders dan een longeerbak. In de longeerbak heeft het paard niet jou belastende gewicht een ook kan die zichzelf helemaal redden, als jij er op zit is dat moeilijker voor een paard. Wat nou als die valt of zoals eerder gezegd; omhoog komt? Daarnaast kan je moeilijk sturen met de bijzet. Geen verstandige tip dus. En het nut van de bijzet is gewoon om hem laag te krijgen met longeren.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:36

Bijzetteugels zijn alleen voor longeren!!!

@Saskiaatje: Je paard loopt door je hand, dat moet je niet proberen op te lossen met slof, maar met correct rijden. Als jij hem geen steun geeft met je hand (niet vasthoudt) kan hij ook niet trekken. Dan moet ie zelf z'n hoofd&hals dragen en wordt ie vanzelf lichter en beter in evenwicht. Goede instructie kan je hierbij helpen.

Edit: zie in je onderschrift dat ik je moet kwoten , dus:
Saskiaatje schreef:

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:11

Saskiaatje schreef:

Waarom een slof met rijden? Een martinggaal kan ook helpen hoor! En natuurlijk goede instructie!

Verder ben ik het eens met bovenstaande reactie's.. Een bijzetteugel is puur voor het longeren!!

Ik gebruik btw nooit bijzets..

DAAHN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:54

Mijn paard had een erg rechte nek/hals. En een hele erge onderhals. Ik ben haar toen gaan rijden met een slofteugel om de hals rond te krijgen aan de bovenkant, en de spieren aan de onderkant te ontspannen. Dit heeft echt heel erg geholpen.

Lees goed: Niet in elkaar getrokken met de slofteugel.