Juiste moment voor galophulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Juiste moment voor galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 17:31

Wie kan me vertellen wat het juiste moment is om een galophulp vanuit stap te geven? Dus wat is de beenzetting en op welk moment geef je de galophulp. Evt. met theoretische achtergrond.

Alvast bedankt want ik kom er zelf niet helmaal uit. Het lijkt met het juiste moment als het binnenachterbeen naar voren gaat.

Antwoorden als: dat moet je op gevoel doen, daar heb ik niets aan. Ik ben op zoek naar de theorie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:32

Probeer het eerst zelf eens want volgens mij weet je het wel. Waarom als het binnenachterbeen naar voren gaat?

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:59

Ja, volgens mij ook wanneer het binnenachterbeen naar voren komen. Lijkt me ook vrij logisch als je naar de beenzetting kijkt.

Het staat ook in het boek "Verlichte Rijkunst"

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:03

Ik laat dat altijd aan paardenbeest zelf over. Ik bereid de overgang gewoon voor en geef dan het teken dat hij de overgang moet doen. En dan zoekt hij het zelf geloof ik altijd uit

Anieke89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:42

dat doe ik ook Vonnie84, als hij blijkbaar niet goed uitkomt maakt hij altijd eerst nog een half stappasje voordat hij werkelijk in galop zit.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:57

Douni schreef:
Ja, volgens mij ook wanneer het binnenachterbeen naar voren komen. Lijkt me ook vrij logisch als je naar de beenzetting kijkt.

Het staat ook in het boek "Verlichte Rijkunst"

Ik heb het boek er nog eens bijgepakt, maar ik kon het niet vinden. Op p 97 staat wel:
Citaat:
De hulpen voor galop moeten goed getimed worden, zodat het paard met het juiste been begint.
<knip>
Met het buitenbeen geeft de ruiter de aanzet tot de eerste gelopsprong;tegelijkertijd drukt hij met zijn binnenbeen tegen de singel, zodat het paard zijn binnenbeen onderbrengt.

Maar welk binnenbeen wordt bedoeld? Waarschijnlijk het binnenachterbeen? Of bedoelde je niet deze omschrijving op p 97?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:12

eigenlijk nog nooit over nagedacht
ik denk net voor hij zen binnenachterbeen vooruit brengt => dan kan hij dat been dierect met de juiste impuls en kracht neerzetten lijkt mij
ik bereid ze voor (paar passen wat meer binnenbeen, wat opsluiten vanvoor)
buitenbeen achteruit, en handen licht openen et voila, ze springt aan. ze kiest zelf het goede moment...