Hoe krijg ik een stuur op m`n pony????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe krijg ik een stuur op m`n pony????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:30

Hallo allemaal,

Voordat mijn pony in mijn bezit kwam, is hij manegepony geweest.(hij is nu net 6 jaar) Op zich niks mis mee hoor, maar het waren schijnbaar echt lesjes achter elkaar aan rijden. Ik reed zelf niet op die manege.
Nu ik dus met hem alleen rijd en niet meer achter iemand aan, blijkt dat er eigenlijk helemaal geen stuur op Silence zit. Hij reageerd nauwelijks als ik mijn hand van de hals af haal om te sturen. Soms zit ik al met mijn hand bijna op z`n kont (niet letterlijk nemen hé), maar dan loopt hij nog gewoon rechtdoor. Beenhulpen kent hij duidelijk ook niet, want daar reageerd hij ook niet op met sturen.

Weet iemand hoe dat ik hem het sturen aan kan leren.

Bedankt.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:32

Vooral met je gewicht en benen werken (in het begin) en veel belonen als hij het goed doet!!

Verder zal je het aan je instructrice moeten vragen...

dorientjuh

Re: Hoe krijg ik een stuur op m`n pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:38

Misschien dat je hem eerst stemhulpen aan kan leren voor links en rechts en dit oefen op de grond, en als dit goed gaat erop gaan rijden en jouw hulpen combineren met de stemhulp en dan steeds minder de stem gaan gebruiken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:39

Ja dat zou inderdaad een idee zijn. Begin er vanavond meteen mee. Gewoon even een paar keer om te beginnen. Bedankt

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:44

nou das simpel: je breekt in in een auto, pakt het stuur mee, gaat naar je pony en monteert daar het stuur op. Et voila: een stuur op je pony!

maar idd, eerst stemhulpen aan leren en vooral met je benen en gewicht werken. Eventueel kan je een beetje VD doen. Zo leert je pony om je volledig te vertrouwen en zal hij ook sneller reageren op je hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:50

Silence schreef:
Hij reageerd nauwelijks als ik mijn hand van de hals af haal om te sturen. Soms zit ik al met mijn hand bijna op z`n kont (niet letterlijk nemen hé), maar dan loopt hij nog gewoon rechtdoor. Beenhulpen kent hij duidelijk ook niet, want daar reageerd hij ook niet op met sturen.

En wat doen jouw buitenhand en heupen?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:14

Ik ga met Sonja mee: buitenhand erbij, meedraaien met jouw lijf, geven van duidelijke beenhulpen (binnenbeen aan en buitenbeen iets naar achter) en dan kijken of het beter gaat.

CeesRinko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:56

zonder bit rijden????

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:30

Naar de halfords stuurtje halen en erop zetten

Nee even zonder gekkigheid: Ik zou eens je instructeur/trice even vragen hoe je het kan verbeteren. Die kunnen het paard ook zien lopen en dus beter advies geven

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:17

ceasarlover schreef:
zonder bit rijden????

Ja zou heel goed kunnen helpen. Met een bitloos hoofdstel gaan rijden. Verder niet te veel willen in het begin. Geef de pony de kans om je te begrijpen. Wees duidelijk en beloon als het goed gaat. Bouw het langzaam op. Lekker veel stappen, veel figuren rijden, halthouden en weer wegrijden. Pony vertrouwen geven in het alleen rijden. Succes

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:27

misschien met een haster rijden en goed met je gewicht en benen!;)

Laura1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:22

Wat voor bit gebruik je?

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:56

Ik heb nu bij de manege ook zo'n eigenwijze onstuurbare pony, ik weet dat deze alle hulpen verder wel kent, want als ik alleen met hem rij gaat het wel goed, maar eenmaal in de les probeert hij zich overal achter te duwen en omdat hij snelller is moet ik dus vaak voltes rijden, alleen lukt dat vaak niet of maar half, want als ik hem aan een zijde afwendt gaat tie gewoon in galop naar de andere zijde en let daarbij helemaal niet meer op anderen bij het tussenkomen. Daardoor kan ik niet echt prettig rijden. De manier waarop ik hem dan moet sturen bevalt me ook helemaal niet nu omdat ik daarbij de teugel gewoon een heel stuk korter moet pakken aan de kant waar hij heen moe en keihard moet trekken, anders reageert die echt niet.
maar omdat het om een manegepony gaat die de hulpen dus verder wel beheerst vraag ik me af wat ik daar verder aan kan doen?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:45

tja ik denkt dat hij/zij gewoon heel dominand is... daar kan je niet veel aan doen..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:34

Misschien moet je eens heel erg kritisch naar jezelf kijken nu heb je het al over 2 pony's die je niet kan sturen.Ik zou op je eigen pony les gaan rijden bij jou thuis en hulp vragen ik denk dat je dit zelf nog niet kunt oplossen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:35

Sonja schreef:
Silence schreef:
Hij reageerd nauwelijks als ik mijn hand van de hals af haal om te sturen. Soms zit ik al met mijn hand bijna op z`n kont (niet letterlijk nemen hé), maar dan loopt hij nog gewoon rechtdoor. Beenhulpen kent hij duidelijk ook niet, want daar reageerd hij ook niet op met sturen.

En wat doen jouw buitenhand en heupen?

zou je hier ook antwoord op willen/kunnen geven?

Tessaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:39

nou ik kende silence en hij had een best goed stuur ook als je alleen reed

Summertjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:42

ja idd hij stond bij ons op de manege en hebben er nooit problemen mee gehad met wedstrijden liep die ook goed werd vaak 1e en 2e

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:48

misschien dan inderdaad wat extra les nemen. misschien geef je toch onbewust niet een duidelijke hulp waardoor de pony niet weet wat de bedoeling is. kan best hoor, is verder ook niet erg, gewoon even zelf aan werken en binnen de kortste keren stuur je vol blijheid die bak weer door

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:13

Goed je buitenteugel erbij houden! Je stuurt met 2 teugels niet met 1! (misschien doe je dit al wel maar kan ik niet zo duidelijk afleiden) Dus buitenteugel tegen de hals en binnen teugel een stukje (niet te ver!!! Dus niet naar de kont toe, dat is veelste ver!) van de hals. Verder buitenbeen iets naar achter (niet te ver dan krijg je een galophulp) en duidelijk drijven (niet schoppen of heel hard gaan drijven) binnenbeen erbij houden. reageert hij hier niet op gewoon blijven vragen dus zachtjes met je binnenhand in de teugel sponsen en ook blijven drijven en dan op het buitenbeen echt duidelijk meer druk dan het binnenbeen. Dan volhouden net zolang tot hij afwend en dan heel goed belonen! Oja kijken waar je heen gaat want hiedoor verplaatst automatisch je gewicht een beetje naar die kant! In het begin niet teveel willen je kunt het best beginnen met wat afwenden en als hij dan beter op je reageerd, ook een voltetje (gaat hetzelfde alleen vraag je hem een heel rondje door, dus ook gewoon buitenteugel tegen de hals binnenteugel van de hals binnenbeen erbij en buitenbeen iets naar achter) gebrokenl lijn (moet je bij x al je hulpen omdraaien, dus ander been naar achter andere teugel tegen de hals enz.) en zo heb je meer figuren Gewoon geduld en opbouwen! Ook lijkt me het heel verstandig om les te nemen en als je deze al hebt om hulp vragen!

Figo_Frvr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:53

Meisje, ik reed wel eens op silence toen hij nog bij ons op de manege stond en ik vond dat er altijd een heel goed stuur op zat en de beenhulpen werkte ook goed juist iets te goed vaak! mischien moet je je hand wat meer naar je heup halen dat gaat misschien helpen

Figo_Frvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:56

[quote="Silence"]

Voordat mijn pony in mijn bezit kwam, is hij manegepony geweest.(hij is nu net 6 jaar) Op zich niks mis mee hoor, maar het waren schijnbaar echt lesjes achter elkaar aan rijden.
quote]

Wat bedoel je precies met lesjes achter elkaar?