Paard gaat gewoon niet meer verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Paard gaat gewoon niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:50

Sinds een maandje heb ik een nieuw paardje, een tinker.
Het gaat allemaal harstikke goed, hij probeert me uiteraard af en toe lekker uit, maar dat mag nog.
Alleen nu is het zo als ik alleen op een buitenrit gaat, begint het al met heel langzaam stappen van hem. Na ongeveer een kwartier gaat hij gewoon midden op de weg stilstaan en is met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen. Ik heb echt van alles al geprobeerd, maar lukt echt niet.
Omkeren wil meneer uiteraard wel. Hij is er ook niet gemeen bij ofzo, want hij gaat er niet vandoor of bokt ook niet.

Wie heeft er een goeie tip voor me?

Alvast bedankt

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:51

misschien iemand meenemen die er naast loopt.
ik heb verder niet echt een goede tip, want ik zit met hetzelfde probleem

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:54

Jha.. of gewoon een eind aan de hand gaan wandelen kan ook wel helpen. Misschien afstappen en aan de hand meenemen?
Ik heb dit nooit gehad met mn eigen paard dus ik kan hier ook niet echt iets op verzinnen sorry! Succes ermee!

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:54

Als er iemand meegaat doet hij het niet. 't is echt alleen. Het zal ongetwijfeld uitproberen zijn, maar er moet toch een manier zijn om dit op te lossen?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:57

is het telkens dezelfde plek waar hij/zij stil gaat staan?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:59

Misschien omdat die nog moet wennen .. doet die het ook als je eerst een keer met iemand dezelfde route hebt gereden en daarna alleen die route rijd?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:04

Vooral vanaf het begin goed voorwaarts laten stappen en als je nu na een 10 minuten gewoon gaat aandraven. Vanuit een trage stap is het voor een paard makkelijker om ongemerkt stil te gaan staan. Als ruiter heb je even reactietijd nodig om te reageren. Als je in (liefst een vlotte) draf rijdt merk je eerder al als ie terug komt in tempo zodat je hem misschien voor kunt zijn..

Castello

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

Misschien geen leuke oplossing, maar een zweepje mee nemen en echt duidelijk laten merken dat het toch echt de bedoeling is dat hij doorloopt, kan ook helpen.

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:14

Jaduuh schreef:
Misschien omdat die nog moet wennen .. doet die het ook als je eerst een keer met iemand dezelfde route hebt gereden en daarna alleen die route rijd?

Ja dan doet hij het ook.

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:15

Castello schreef:
Misschien geen leuke oplossing, maar een zweepje mee nemen en echt duidelijk laten merken dat het toch echt de bedoeling is dat hij doorloopt, kan ook helpen.

Van de zweep is hij echt totaal niet van onder de indruk.

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:22

Vindt het lijken op een vorm van staken. Dit had mijn paard ook bij de bosrand, niet omdat ze het eng vondt maar gewoon dan hoefde ze tenminste niet meer verder.

De oplossing, (onbenullig maar het werkt!)

Zodra je paard/pony stil gaat staan doe je niks, je drijft niet. Als hij ongeduldig wordt laat je hem alsnog stil staan anders krijgt hij zijn zin. Pas als jij weer wilt laat je hem lopen. Dat wil hij vast wel als hij een half uur heeft stilgestaan.

Succes, hopelijk komt het weer goed! Het is inderdaad een lastig probleem.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:25

Wat Mistralle zegt, dat heb ik inderdaad ook gehad, pony staakte constant [in de bak maar ook buiten] net zolang stil blijven zitten teugels beetje losjes, totdat hij het zat is. Wel je benen er aan houden.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:28

ik denk dat de oplossing van mistralle inderdaad goed werkt, maar je moet er wel de tijd voor hebben

SanneJea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:00

Ik herken dit probleem hier uit duizenden. Mijn pony gaat ook gewoon opeens stilstaan, uit het niets. het maakt niet uit of je nou aan het stappen, draven of galloperen bent, ze gaat gewooon stilstaan Bij mij is het ook nog zo, ze gaat gewoon stilstaan, en als ik volgens haar te lang wacht met omdraaien, gaat ze wel achteruit Ik word er ook helemaal gek van, Maar ik denk altijd, als je afstapt en verder loopt met dr dat ze dan dr zin krijgt. En dan doet ze het later gewoon nog vaker, schiet je dr nog niets mee op. Wat bij mij wel helpt is ;; elke buitenrit die ik maak, dezelfde route te rijden!!.. 't klinkt heel stom maar uiteindelijk werkt het wel.. Als er bij mij iemand naast loopt, loopt ze ook gewoon door, dan doet ze niets, helemaal geen last. Maar veel succes er verder mee. Ik zou ook nog wel een echte oplossing willen..
xx.X Sanne

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:58

Ik heb ook altijd gehoord: gewoon duidelijk maken dat je niet in het minst onder de indruk bent. Dus hij wil blijven staan? Ok, jij hebt immers alle tijd, en ooit zal hij wel vooruit gaan.

unamie

Re: Paard gaat gewoon niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:36

ben het met mistralle en poes eens
gewoon blijven staan net zo lang tot hij het zat is
en daarna (waneer jij weer verder wil) elke stap voorwaart uitbundig belonen