Paard grijpt naar zijn benen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaFleur

Paard grijpt naar zijn benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:21

Een paard wat ik af en toe rijd durft nog wel eens met zijn hoofd naar zijn benen te grijpen (zeg maar alsof hij zijn neus aan zijn voorbenen wil afvegen) Het is niet zo dat hij dit de hele les door doet, meestal zelfs helemaal niet maar af en toe doet hij het wel. Hij doet dit ook tijdens het longeren (zonder bijzet) met hoofdstel.

Wat zou dit betekenen? Kan het duiden op een rugprobleem? Is het gewoon een teken van protest, aangeleerd gedrag misschien? Kan het aan zijn tanden liggen?
Ik heb het hem alleen nog maar zien doen als hij zijn hoofdstel aan heeft. (Hij schud dan ook altijd met zijn hoofd als je zijn neusriem wil vastmaken maar hij heeft wel totaal geen problemen met eten, ook niet met het eten van harde dingen zoals bv wortelen.)

Wie heeft hier ervaring mee en weet wat de reden voor dit gedrag zou kunnen zijn?

Even voor de duidelijkheid: het is niet mijn paard en ik heb er dus ook helemaal niets over te zeggen maar ik ben gewoon nieuwschierig naar het wat en waarom.

juudje86

Re: Paard grijpt naar zijn benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:07

waarschijnlijk heeft hij gewoon jeuk

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

Zit het hoofdstel goed? Geen schurende plekjes of riempjes strak of knellend?

Kzou denken dat hij het doet omdat ie bv jeuk heeft of iets irriteert/schuurt. En aangezien het alleen met hoofdstel is zou het logischerwijs daarmee iets te maken kunnen hebben..

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:29

Het hoofdstel zit gewoon goed. Ik denk niet echt dat het komt door jeuk want het is niet zo dat hij echt gaat schuren (heb ik misschien wel verkeerd uitgelegd in de beginpost) maar het is meer zoals borsthappen alleen dan tss zijn voorbenen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:59

Er is nog een paard op bokt die dat doet (Ushi dacht ik). Mss kan de eigenaresse van dat paard je er meer over vertellen?

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:02

ik ken iemand die had ook een paard die constant last van zijn neus had. daar kon geen oplossing voor worden gevinden. wat je wel kan doen is de neus zenuw door laten snijden alleen heeft hij dan beina geen gevoel meer in zijn neus. zelf ben ik hier wel tegen alleen als je wedstrijden rijdt is dit misschien een optie....

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:16

dat is wel een erg extreme maatregel...

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:22

paard van vriendin doet het oo kecht alles voor verzonnen wat het kan verhelpen maar niet helpt en die doet het constant

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:27

Om de zenuwen door te gaan snijden vind ik ook een beetje extreem (daarbij is het dus mijn paard niet en beslis ik daar ook niet over) Ik geloof ook niet dat hij last heeft van zijn neus want dan zou hij het wel vaker doen.

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:38

Mijn merrie doet dat ook wel eens. Dan heeft ze jeuk en wil ze even lekker schuren. De eerste keren verraste ze me er mee en lag ik op de hals. Ik heb het haar afgeleerd door mijn handen te sluiten als ze het wil doen. Dan duikt ze tegen het bit aan en dat is niet echt leuk. Maar daar moet ik wel heel consequent mee bezig zijn en soms vergeet ik het gewoon. Dan heeft ze me tuk (en haar zin). Een kwestie van consequent blijven dus.

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:49

ik ken dit. de mijne deed het om de 5 minuten en dan doen alsof hij jeuk heeft.(en dan zomaar uit de volle galop op de rem en jeuk hebben)
Ik heb hem het afgeleerd door hem meteen flink voorwaarts te drijven.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:51

Sommige paarden doen het uit frustratie

In de BIT van een paar maanden geleden heeft er een heel artikel over gestaan

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:09

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.
Als hij het doet en je drijft hem voorwaarts stopt hij er ook wel mee, dat is niet echt zo het probleem maar ik vroeg mij af waarom hij het in de eerste plaats eigenlijk doet? Ik wist dus ook niet zeker of ik dit wel hier in RT moest posten of in medisch aangezien ik dus niet weet waarom hij dit doen...

@foogul: weet je toevallig nog in welke maand?

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:27

uit frustratie vind ik toch de beste
Ik heb een paardje gereden wat bij 2 verschillende personen zo liep te happen naar z'n borst.. ik ging erop en zette hem aan het werk... ik heb er geen last van gehad..

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:32

MaestroE schreef:

Ja, heel grappig!!! Wat ik toch allemaal lekker verzin...

Ik herinner mij het artikel zo goed, omdat het paard van mijn vriend het gedrag heeft en soms nog vertoond. En niet omdat het paard zich zo happy voelde toevallig...

Ik ben m'n BIT-archief aan het naspitten

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:52

Foogul schreef:
Ik ben m'n BIT-archief aan het naspitten

Gevonden!

Bit nummer 126, pagina 80

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:03

Dank je wel, ik ga kijken of ik nog ergens aan deze uitgave kan komen

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:05

Foogul schreef:
MaestroE schreef:

Ja, heel grappig!!! Wat ik toch allemaal lekker verzin...

Daarom ben ik ook zo blij dat het paard wat ik dus reed na die andere 2 meiden uiteindelijk verkocht is
DAT PAARD WAS DUS OOK GEFRUSTREERD
Misschien dat NoaFleur soms niet duidelijk is tijdens het rijden met wat ze wil/bedoeld met de hulpen en dat hij het ook daarom doet? Het is niet negatief tegen haar bedoeld en ook niet tegen jou

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 11:33

Het zou kunnen dat hij het daarom doet maar ik denk niet dat dat hier het geval is aangezien hij het ook tijdens longeren doet, zonder bijzet, als ik dus eigenlijk niets van hem vraag dan alleen maar voorwaarts te lopen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:36

NoaFleur schreef:
Het zou kunnen dat hij het daarom doet maar ik denk niet dat dat hier het geval is aangezien hij het ook tijdens longeren doet, zonder bijzet, als ik dus eigenlijk niets van hem vraag dan alleen maar voorwaarts te lopen.

Da's precies waarbij mijn paard het ook doet (ben die vriend van Foogul )
Onder het zadel doet ie het niet meer, sinds ik hem heb weten te leren dat ie zich niet hoeft op te krullen.

Als ie aan de longe of tijdens loswerken dit doet "schakelt ie zich uit". Hij sluit zich af voor zijn omgeving. Je moet 'm echt "wakker" schrikken als je 'm iets te lang toestaat dit te doen. Het is zeker uit frustratie, hoogst waarschijnlijk door hoe hij in het verleden is behandeld.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:50

Ik heb nog een paard gehoord waar het seksuele frustratie was, die beet ook echt stukken uit zijn benen.