lichtrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ygoeseye

lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:59

Ik zit altijd gelijk op het goede been als ik linksom aandraaf maar,
Ik zit altijd ook eerst op het verkeerde been als ik rechtsom aandraaf.
Waarom is dit toch? Ik zou dus voor me gevoel op de rechterhand 1 pas moeten wachten ofzo, maar krijg dat niet 1,2,3 voor mekaar. Hebben jullie een verklaring en tips om dit op te lossen.

jimdebrit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:00

Als je aandraaft eerst een paar passen doorzitten, zodat je kan zien wanneer je moet beginnen met lichtrijden.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:02

je moet proberen om t te gaan voelen. Oefen t een keer met iemand in t midden van de bak. Jij doet je ogen dicht en zegt wanneer je op t goeie been licht rijd. Zo voel je t als je goed zit( degene in t midden bevestigt t dan) inplaats van dat je kijkt of je goed zit. Uiteindelijk merk je dus dat je t op geveol gaat doen inhplaats van steeds naar t voorbeen kijken ter controle

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:08

@t Sandr0: ja dat heb ik wel eens gedaan met mijn instructrice, maar dat is inderdaad maar bij 1 keer gebleven, dus dat moet ik nu maar eens net zolang gaan doen totdat ik het echt voel. Ik merk het wel hoor als ik fout zit (meestal), maar ik wil eigenlij dat als ik been geef om aan te draven en dan dus ook gelijk ga lichtrijden dat ik dus in 1 keer goed zit. Stel dat ik nu ga oefenen en ga doorzitten en weet wanneer ik op moet staan op te gaan lichtrijden, moet ik dat dan altijd eerst blijven doen. Kan ik dan nooit gewoon been geven en in een keer goedzitten?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:52

De meeste ruiters gaan op het goede been lichtrijden als ze linksom (aan)draven. Dat heeft niets met het gevoel voor lichtrijden te maken. De beste oefening is doorzitten in draf en op commando op het goede been links of rechts lichtrijden. Je kan het uit stap aandraven ook op die manier oefenen, daarna vanuit stilstand direct in draf op het goede been. Je hebt er een instructeur, instructrice of iemand die je vanaf de grond helpt voor nodig. Spiegels aan de wand kunnen een heel goed hulpmiddel zijn. Als je begrijpt hoe het paard zich onder je beweegt, weet je ook wat voor soort gevoel je zou moeten voelen. Je kan je dat dan voorstellen, inbeelden. Per paard zijn er verschillen, maar de essentie van het gevoel wat je moet ontwikkelen is bij alle paarden hetzelfde.