Handige tip voor heete merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

phantasia3

Handige tip voor heete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:29

Hoi,
Mijn hannoveraanse merrie heeft een klein probleem!!
Ik heb haar net.Een geweldig paard met veel talent,het klikt goed MAAR...
In de opwarm fase gaat ze heel fijn,loopt netjes nagevelijk,rond over de rug en geeft me dan een super gevoel.
Na 15 minuten wordt ze steeds heeter.....ze heeft moeite met de druk op het bit .Het gaat goed totdat ik haar wat meer ga sluiten.
Ik moet haar dan meer op mijn hand (en zit) terug nemen,anders loopt ze onder me vandaan.Ze raakt ook wat in panniek als ze die druk voelt.
Zolang ik er met mijn hand niet aankom gaat ze fijn,maar wordt loperig.
Wie heeft er wat handige tips hoe ik dit kan oplossen?
Mijn instructeur zegt dat ik haar 2/3 keer per week moet longeren aan de bijzet en dan veel overgangen laten maken,zodat ze leert de druk te accepteren.MAAR wat als ze niet terug wil komen??
De tandarts laat ik ook komen om een gebit probleem uit te sluiten.
Alvast bedankt.
Debora

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:31

Vergeet te melden dat ze z gesprongen heeft (maar kent bijna alle dressuur oeff).

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:38

Ik zou zeggen, heel erg op je zit proberen te rijden. Ik vind dit wel moeilijk omdat ik het niet kan zien, maar als ik het me zo voorstel dan zou ik proberen om steeds als ze loperig wordt haar op de volte te plaatsen, hand eraf houden en proberen of ze op jouw ontspannen zit terug wil komen. Dit zit natuurlijk ook een beetje tussen de oren en zodra je dan juist je hand eraan doet om haar wat tegen te houden omdat ze te loperig wordt, dan gaat ze daarop juist reageren door weer te versnellen waarschijnlijk. En zodra je de paniek te pakken hebt begin je natuurlijk weer niks.

Dus mijn idee zou zijn om eerst de rust tussen de oortjes te krijgen, zodat ze vertrouwen in jouw en je hulpen krijgt. Dus kijken of ze puur door ontspannen te zitten terug wil komen en dan verdergaan met wat je wilde doen. Rustig op de volte zetten, beetje laten "uitlopen" en onder haar tempo laten komen en dan weer aan je been voorwaarts naar je hand toe proberen te rijden.
Snap je wat ik bedoel?

Hoe werd ze in het parcours gereden overigens?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:40

Typisch hete paarden Zodra je meer druk op ze zet worden ze heter en heter, probeer niet teveel druk in een keer erop te zetten. Even sluiten en terug naar ontspanning en vanuit daar langzaam opbouwen. Let ook zelf op dat je constant onafhankelijk en ontspannen blijft zitten, onbewust reageert een mens bijna altijd op spanning door spieren te gaan spannen en dat werkt juist ave-rechts. Weet niet of dit bij jou ook 't geval is maar misschien een punt om bij stil te staan. Wissel iig veel af met ontspanning en probeer haar tijdens die ontspanning als het ware "in slaap te wiegen". Longeren kan veel oplossen, probeer wel te longeren alsof je er zelf op zit, kijk goed naar haar spieren, beweging en spanning/ontspanning, probeer met een lage, langgerekte toon haar met je stem te kalmeren. Leer haar eventueel aan op je stem terug te komen door bij elke overgang een lage, langgerekte toon te gebruiken. Succes ermee.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:43

Ja, mijn idee, maar wat specifieker uitgelegd!

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:35

Bedankt !Ja ik snap wat je bedoelt.
In de les rijd ik haar voornamelijk op de volte (tot nu toe).Mijn instructeur zegt dat ze juist moet leren de druk te accepteren.Dus tegen de hand aanrijden,en vasthouden tot zij nageeft.Zijn uitleg is dat ik anders geen enkele proef met haar zou kunnen rijden??? Ik heb zelf m2 gereden,en had de punten om z te starten.Ik heb redelijk wat ervaring,en heb een redelijk goede onafhankelijke zit.
Ik kan ook redelijk goed met heete paarden overweg,maar deze slaat alles.Ik denk dat ik het idd met rust en vertrouwen op moet lossen (druk wekt tegendruk).Ik weet dat springruiters jagen en het moet natuurlijk snel (daar zal het probleem ook wel vandaan komen?). Ze heeft nog niet zoveel conditie,en is snel bezweet,maar toch blijft ze maar heet (moe of niet) hoe langer ik rij,hoe heter ze wordt.
Morgen heb ik weer les.Ik ga hem toch eens vragen of het niet beter is het te proberen zoals jullie het beschrijven.
Bedankt,en ik laat het jullie nog even weten.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:47

Sommige paarden willen in de ring tijdens het springen inderdaad heter worden maar dat heeft niets te maken met het feit dat springruiters jagen !!!

Een beetje ervaren springruiter heeft zijn paard liever rustig onder controle tijdens een parcours dan dat hij of zij een hete donder onder zich heeft die moeilijk te hanteren en te wenden is.

Ik weet niet of je haar al opgericht rijdt, springpaarden zijn over het algemeen gewend om lang en laag te lopen.

Mijn paard wordt over het algemeen ook wat heter als hij opgericht moet lopen terwijl als hij lang en laag loopt dit niet heeft.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:50

Je kunt natuurlijk de confrontatie met haar aangaan in de hoop dat ze de druk gaat accepteren en dat werkt ook wel bij sommige paarden maar nou eenmaal niet bij elk paard. Ik denk dat je wat water bij de wijn moet doen en de aanpak aanpassen aan je paard ipv het paard aan de ruiter in dit geval. Verstandig om met je instructeur te overleggen en succes ermee

phantasia3

Re: Handige tip voor heete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:18

Ja det zeg ik weer fout!! sorrie blacky.
Natuurlijk moet je een springpaard goed terug kunnnen rijden,met hoge snelheid kom je ook geen wending door.
Ik kan haar nog niet echt hoog instellen.Lang en laag gaat redelijk goed.

Heb vandaag les gehad.Heb mijn instructeur om duidelijke uitleg gevraagt.
We hebben vandaag iets anders gedaan.
Telkens als ze dreigt weg te lopen moest ik beide handen omhoog zetten,even lichte druk,en meteen ontspannen.Het werkt wel,maar voor even. (herhalen dus)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:36

mijn eigen ervaring met een heet paard is dat ontspanning heel erg belangrijk is.
bij jezelf maar ook het paard.
mijn paard was in het begin erg heet, kon niet aan het bit komen
en ook kon ik er met geen been aankomen.
wat bij haar hielp is om elke keer weer 'overnieuw' te beginnen.
als ik merkte dat bij het omhoog rijden zij weer erg heet werd
terug te gaan naar voorwaarts-neerwaarts.
vooral niet vast blijven houden!!
op de volte blijven en korte ophoudingen maken.
heeeeel veeeel overgangen.
kijk even of het bit wel 'past' bij je paard.
al mijn Z paarden reed ik met een dubbel gebroken trens.
ik kan je verzekeren dat als je aan ontspannning blijft werken
je paard wel meer vertrouwen krijgt, en het straks niet meer eng
vindt om het bit aan te nemen.
geloof me: ik ben met dat paard Z2 dressuur geworden.
het moet ook met je persoonlijkheid klikken,niet iedereen is
geschikt om een superheet paard te rijden.
hou vertrouwen, het komt vast wel goed...
alle goede dingen komen nou eenmaal langzaam!!!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:40

Solvej schreef:
Typisch hete paarden Zodra je meer druk op ze zet worden ze heter en heter, probeer niet teveel druk in een keer erop te zetten. Even sluiten en terug naar ontspanning en vanuit daar langzaam opbouwen. Let ook zelf op dat je constant onafhankelijk en ontspannen blijft zitten, onbewust reageert een mens bijna altijd op spanning door spieren te gaan spannen en dat werkt juist ave-rechts. Weet niet of dit bij jou ook 't geval is maar misschien een punt om bij stil te staan. Wissel iig veel af met ontspanning en probeer haar tijdens die ontspanning als het ware "in slaap te wiegen". Longeren kan veel oplossen, probeer wel te longeren alsof je er zelf op zit, kijk goed naar haar spieren, beweging en spanning/ontspanning, probeer met een lage, langgerekte toon haar met je stem te kalmeren. Leer haar eventueel aan op je stem terug te komen door bij elke overgang een lage, langgerekte toon te gebruiken. Succes ermee.

niks aan toe te voegen.

Verder rij veel oefeningen met dit paard, ik ken het paard niet maar je zegt dat je haar pas net hebt, leer je paard kennen en leer hem aanvoelen zodat je precies weet hoe ze is.

rij veel overgangen, stap trug naar halt draf trug naar stap, beetje veruimen stukjes strekken, en zo hetzelfde in de galop.

Ik denk dat het mischien ook deels aan jou ligt (dat kan ik niet beoordelen verder) maar ook omdat je nog aan je paard moet wennen en het paard aan jou.

Probeer eerst helemaal de basis weer op nieuw op orde te stellen voordat je over gaat naar de moeilijkere oefeningen (wijken, appuyement, schouderbinnen waarts, travers exc)

Dus het rechtstellen, lekker laag rondrijden, wat hoger opstellen en weer naar die grond toe. Probeer het paard te laten ontspannen, al gaat ze zich "opfokken" dan zet je haar stil tel je tot tien en beloon je haar en ga je weer verder.

succes ermee

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:21

Bedankt wesley ! (en de andere)
Ik heb je profile bekeken.Misschien nog een vraagje:
Wil deze 13 jarige merrie V: prince thatch Uit de moeder van gruchenka over een jaar of 2 laten dekken (hannoveraan)Ik denk aan de hengst florencio,of iets in de richting weltmeyer/donnerhall. Denk je dat 1 van deze hengsten bij haar past?

Ik ga me best doen (ben wel hete paarden gewend,en heb een goede onafhankelijke zit).Maar deze merrie is echt heet (heeft wel veel kwaliteit).

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:27

Zijn de beste he...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:14

Kwa karakter zou dat inderdaad kunnen. Maar je moet ook kijken naar de bouw van je paard. een heet paard is zowiezo niet verkeerd, al helemaal niet als de gangen van die merrie ook nog is mooi uitkomen wat ik wel denk.

Kijk naar het gang werk en naar de bouw van je paard. mischien kan je het eventueel even vragen in fokkerij (of hoe heet dat)

Karakters moeten ook met elkaar mee spelen, en het ligt er maar net aan wat jij wil. fokkerij is een grote puzzel, om een erg goed paard te krijgen naar jou mening zou je het juiste passende stukje moeten vinden.

succes ermee