Vluchtgedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Vluchtgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:36

Ik rijd sinds kort een 4 jarige merrie.
Een ander meisje die er eerst op reed was er bang voor geworden en de streken van de merrie werden steeds erger omdat het meisje er al gespannen op ging zitten. Het paardje ging er, zodra ze van de hoeflsag af moest, bijv. een volte of van hand veranderen als een speer vandoor.

Er is mij gevraagd om de merrie over te nemen en over een aantal maanden een paar keer op wedstrijd uit te brengen zodat ze verkocht kan worden.
De eerste keer dat ik haar reed ging ze er in het begin een paar keer vandoor, maar ik ben toen gewoon rustig tegen haar blijven praten en veel voltes gaan rijden en op de binnenhoefslag en na 5 min was ze harstikke braaf en heeft ze geen stap meer verkeerd gezet.
Hartstikke fijn en de eigenaar helemaal blij, want hij begon al te denken dat er ene steekje los was aan het paardje, want soms ging ze er zomaar vandoor en liet ze zich bijna op dr zij vallen.

Dit is een paar keer goed gegaan ( ik rijd haar ong 4 keer per week),
maar sinds vorige week begint ze weer met ervandoor vliegen.
Dit doet ze alleen op de volte bij A en het meest op de linkerhand.
Op de rechterhand of op de volte aan de andere kant is er niks aan de hand.
Als ze ervandoor gaat knijpt ze dr staart helemaal aan en gooit ze dr nek dubbel alsof ze zich op dr zij wil laten vallen, maar het is niet dat ze ergens van schrikt. Het gebeurd gewoon vanuit het niets.
Ook komt het niet van mijn been, want ze is verder niet bang voor de drijvende kuit.
Als ze dit doet doe ik gewoon net alsof het niet is gebeurd zodra ik haar even heb terug genomen en rij ik weer verder.
Ze heeft ook verder niet de kans om een hele lange zijde te blijven rennen, want na een paar passen heb k dr alweer rustig.
Ik vind het allemaal gewoon een beetje vreemd.

Wat zou dit kunnen zijn denken jullie, en wat zou de beste oplossing zijn, rustig blijven en doorrijden alsof er niets is gebeurd zoals ik tot nu toe gedaan heb?
Of moet ze gewoon een keer op haar donder hebben en denken jullie dat het alleen maar geklier is.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:13

Omdat het een jong paard is vermoed ik dat het haar bij het zadelmak maken is gelukt om 'te vluchten'. Ik zou het in ieder geval niet negeren/toestaan. Zodra ze weg wilt direct op de rem, even respect afdwingen en dan terug vertrouwen geven en gewoon verder aan het werk.

Paarden, vooral jonge paarden, proberen altijd een uitweg te vinden als ze aan het werk moeten. De een gaat bokken, de ander met z'n hoofd zwaaien etc. etc., deze gaat ervandoor. En dat gaat van kwaad tot erger. Consequent laten zien dat jij de baas bent en jij bepaald wat er gebeurd en wanneer het gebeurd. Tempo controle is misschien wel de belangrijkste basisvoorwaarde voor een correct gereden paard. Succes!

Tjaldur

Re: Vluchtgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:32

Ik zou juist op het punt waar het paard gewoonlijk in de fout gaat haar even laten ontspannen. Even wat meer teugel geven en wat lager rijden. Volgens mij ga je automatisch een beetje aan de teugels trekken en krijg je zelf een gespannen houding als je weet waar het fout zal gaan. Waardoor het paard dus ook gespannen wordt en het alleen maar gestimuleerd wordt om dit gedrag te vertonen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:34

Dus wanneer het paard al de ruimte heeft en weg gaat nog meer los laten waardoor het nog meer ruimte heeft en nog meer weg gaat?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:37

Nee, je moet daarvoor juist al zorgen dat het paard volledig ontspannen loopt. Het heeft geen nut om haar volledig vrij te geven, als ze met je gaat rennen.

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:39

Ik probeer wel naar ontspanning toe te rijden maar geef dr niet meer ruimte, want dan grijpt ze idd alleen maar sneller haar kans.
Gespannen word k er niet van, dus dat scheelt. Ze is niet zo heel groot en ik heb wel lengte, en ze bokt verder niet.
Het is bij haar zo dat als ze de ruimte heeft, ze daar zeker gebruik van zal maken, en het is niet echt een gevolg van spanning, volgens mij.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:41

Tjaldur schreef:
Nee, je moet daarvoor juist al zorgen dat het paard volledig ontspannen loopt. Het heeft geen nut om haar volledig vrij te geven, als ze met je gaat rennen.

Is dat niet logisch? Maar de TS vraagt wat ze aan het rennen moet doen dus ik dacht dat je daarop reageerde.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:42

De jonge hengst die ik in heb gereden deed ongeveer hetzelfde, uitsluitend op een hand. Die bleek erg last van een wolfstandje te hebben. Maar dat zou de merrie dan niet uitsluitend bij A moeten hebben he...

Dus stel dat je geen voltes bij A zou rijden dan heb je dit probleem niet?

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:49

Nee dan gebeurd er niks, alleen wel soms bij het van hand veranderen.
Wij dachten eerst ook aan het gebit, maar die is inmiddels gecontroleerd en bijgewerkt, en ze doet t nog steeds.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:53

Da's maf! Zit daar soms een bakkabouter?
Ik zou het niet weten joh, helemaal omdat het zo specifiek op die ene plek dan is. Als het rijtechnisch zou zijn dan zou je toch zeggen dat ze dat op andere plekken ook zou moeten doen. Zit er daar niet toevallig een stroomdraadje los ofzo dat misschien geluid geeft of ergens wat stroom lekt? Ik verzin maar wat hoor...

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:58

Ja, het zou een bakkabouter kunnen zijn, haha.
Stroomdraadje gaat niet op, want het is in de binnenbak.
Geen stroomdraad te bekennen
Zou t dan toch gewoon dwarsigheid zijn?
Ik denk k leg het maar even aan jullie voor, want het is toch wel raar, misschien is dit het effect van de spanning van de eerdere combinatie, want dat meisje was ophet eind wel echt bang voor dr.
Bij mij is er dan wel geen spanning, maar misschien is de gewoonte er al gewoon ingeslopen.