Stelling: Nagevelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Stelling: Nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 00:30

Wat vinden jullie nou de beste manier om een paard nagevelijk te rijden?

1. Je geeft een zekere druk in de mond, en je drijft het paard goed voorwaarts tegen het bit aan. Zodra het paard los laat, laat jij ook los. Bij stelling en buiging vragen druk op de buitenteugel, de binnenteugel iets meer ontspannen en hem daarmee wat naar binnen vragen.

2. Met contact op de teugels, het paard zo jou hand op laten zoeken, hem lekker voorwaarts houden, geen druk geven op de teugels, wel contact. Stelling en buiging vragen met je binnenteugel.

Wat denken jullie? Wat zal het beste werken? Hoe doen jullie het? Of verschilt het per paard? Of zijn jullie het met beide manieren niet eens? Enz.
Ik hoor graag alle meningen!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:06

ik ga voor 1.(al zou ik het iets anders formuleren)

dat is de klassieke dressuur ''methode''.

ik vind dat manier 2 alleen werkt bij erg oonervaren paarden of paarden met gevoelige mond.die gaan uit moeheid dan rond lopen.
op deze manier kan je soms wel een uur rondrijden voor er iets gebeurt en met alleen contact is er geen wisselwerking en dus erg vrijblijvend voor het paard.nee,je moet wel duidelijk zijn.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:26

methode 2 is de methode die ik toepas voor nagevelijkheid.. Stelling rijden doe ik voornamelijk met mn beenhulpen en doe eigelijk niets meer dan mn binnenhand van de hals zonder hierbij de druk op welke mogelijke manier dna ook te veranderen.

Als het paard zn kaak blokeeerd en dus contrastelling gaat lopen in de wendingen zet ik hem een pasje op zij voor mn binnenbeen naar buiten toe, als dit ook niet werkt wil ik nog wel eens loswerken door mn binnenhand iets omhoog te doen (zo deblokeer je de kaak) en dan ietsjes te vragen dmv een ophouding. Als die inbuigt belonen en je hand weer netjes terug op zn plek, in dit geval dus van de hals omdat je stellng rijdt.

mcrielaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 12:33

casanova schreef:

ik vind dat manier 2 alleen werkt bij erg oonervaren paarden of paarden met gevoelige mond.die gaan uit moeheid dan rond lopen.
op deze manier kan je soms wel een uur rondrijden voor er iets gebeurt en met alleen contact is er geen wisselwerking en dus erg vrijblijvend voor het paard.nee,je moet wel duidelijk zijn.

Dat is dus wat ik heb met het paard wat ik op dit moment rij. Ik heb het misschien beetje vreemd geformuleerd, ik had dit topic eigenlijk even snel aangemaakt. Maar idd als ik bij dit paard het op manier 2 zou proberen, kan je heel lang wachten voordat er iets uit komt. Bij jonge paarden enzo zou ik wel voor manier 2 gaan.

@ M3isSi3j: Met stelling vragen bedoel ik ook idd je hand van de hals afhalen, en je kan er desnoods nog wat aan 'friemelen' maar je binnenhand wel goed ontspannen houden, anders gaat hij er alleen maar tegenin, en krijg je dus idd dat hij met een geblokkeerde kaak contrastelling gaat lopen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:07

Eigenlijk denk ik dat het per paard verschillend is.Er is geen paard gelijk,bij het ene paard heb je een kilo in je handen en een ander tien kilo.Het heeft te maken met africhting,lossigheid,een paard wat helemaal vereden is enz.enz.Meestal voel je zelf wel wat het beste lukt bij je paard.Het werkt dus eigenlijk allebei.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:16

Ik gebruik methode 1, ik ga verder met casanova mee.

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:20

Joh, MarrieLeen, wist ik helemaal niet joh...

Ik gebruik het liefste methode 1, maar ik vind dat je het per paard apart moet bekijken, bij de 1 is methode 1 handiger, bij de andere nr. 2 en bij weer een andere een combi van beiden...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:22

Methode 1, maar dan met zo weinig mogelijk druk op de binnenteugel heel tijd door.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:27

Ik hou wel contact maar geef geen druk. Hij moet zelf de druk opzoeken.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:50

Methode 1

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:34

Methode 1 als ze helemaal lekker los is en alles lekker aanbiedt, en anders Methode 2!

Het komt altijd neer op het voorwaarts naar je hand toe rijden!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:48

casanova schreef:

volgens mij is dit geen klassieke dressuur methode hoor.. dat is juist methode 2 toch!?

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:34

methode 1 gaat richting de duitste klassieke rijkunst idd.. Ik denk dat ik een combinatie gebruik.. Ik rij mijn paard voorwaarts naar mijn hand toe.. Ik heb wel een contact teugel. Doordat je je paard voorwaarts rijd naar de hand toe krijg je vanzeluf een druk, deze is echt door het paard aangenomen en niet door de ruiter erin getrokken, en hierop gaat het paard nageven. Je krijgt dus een elastische veerkrachtige verbinding opgewekt vanuit het been van de ruiter waardoor het paard actief naar de hand toe gaat lopen en hieruit mits het rechtgericht is gaat nageven.. Een paard moet ook rechtgericht zijn anders krijg heel snel een valse knik...

als ik in een volte stelling vraag, rij ik actief met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel toe, en met heel weinig echt heel weinig vraag ik wat met mijn binnenteugel. doordat je actief naar de hand rijd komt het binnenachterbeen er beter bij en gaat het paard al buigen om je binnenbeen waardoor de stelling al ontstaat, doordat je naar je buitenteugel rijd begrens je hem al voor het uitzwaaien aan de buitenkant.

Voor alles geld.. eerst een voorwaartse activiteit voordat je kan gaan begrensen, met contact gaat rijden of op druk.. Hoe iedereen het ook noemen wil, ik doe het in ieder geval volgens bovenstaande

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:18

Ik denk dat het per paard verschilt. We hebben een new-forest op stal staan, en zodra je je teugels op een mooie maat, met contact neemt, lekker gaat rijden, beetje stelling en buiging, veel volte's en overgangen, komt ze naar een kwartiertje vanzelf je hand op zoeken, en 10 minuten later loopt ze in een hele stille aanleuning, zonder enige dwang dus..

Bij de pony die ik rijd, kun je rijden wat je wil, maar ze zal niet zelf je hand opzoeken, ik geef gewoon 1 keer druk, dan geeft ze na, en dan blijft ze gewoon lekker nageeflijk lopen. Natuurlijk doet ze haar hoofd wel eens in de lucht, maar dan geef ik wat druk en geeft ze weer na.

Beide pony's rijd ik op de buitenteugel rond, binnenteugel is voor de stelling en buiging

Urielle

Re: Stelling: Nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:35

Manuutje1990 schreef:
Wat vinden jullie nou de beste manier om een paard nagevelijk te rijden?

1. Je geeft een zekere druk in de mond, en je drijft het paard goed voorwaarts tegen het bit aan. Zodra het paard los laat, laat jij ook los. Bij stelling en buiging vragen druk op de buitenteugel, de binnenteugel iets meer ontspannen en hem daarmee wat naar binnen vragen.

2. Met contact op de teugels, het paard zo jou hand op laten zoeken, hem lekker voorwaarts houden, geen druk geven op de teugels, wel contact. Stelling en buiging vragen met je binnenteugel.

Sowieso is geen paard hetzelfde natuurlijk.

In eerste instantie rij ik als volgt: ik vraag een vlot arbeidstempo, maak veel overgangen zodat ik weet dat het paard aan mijn been is. Dat doe ik op een contactteugel.
Dan vraag ik het paard door meer ruimte te geven om zich lager in te stellen, geen halsstrekken maar wel in de lagere lijn. Ik blijf daarbij achter mijn hand aanrijden. Dat meer ruimte geven gaat in hele kleine stappen, dus geen losse waslijnen uiteraard.

Zakt het paard niet, dan voel ik met mijn hand waar ik de blokkade vind en geef aan die kant een halve ophouding, waarna ik weer ontspan en voel of het paard loslaat en zakt. Blijft het paard vasthouden, dan blijf ik dat even herhalen. Een paard wat even loslaat en weer vastpakt, vind ik geen probleem. Dat is meestal een kwestie van stijfheid en vertrouwen krijgen dat de hand beloont met ontspanning zodra het paard ontspant.

Bij een paard dat pertinent weigert om te ontspannen en los te laten in de mond ga ik werken met stelling en contrastelling op de grote volte. Buiging vraag ik met mijn binnenbeen, buitenbeen is er wakend bij en buitenteugel begrenst de schouder en plaatst de voorhand. De binnenhand van de hals gebruik ik alleen bij zeer jonge paarden, meestal is het puur ontspanning bieden.

Paarden die nageeflijk lopen en omhoog komen, lopen op tegen een gesloten hand en wanneer ze niet opnieuw zakken een halve ophouding als verzoek om opnieuw te zakken.

Het paard wordt pas meer opgericht als de nageeflijkheid in de lage lijn in orde is.

Dat is ongeveer mijn rijmethode.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:15

dat heb je goed verteld Urielle

Sizz

Re: Stelling: Nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:37

Manuutje1990 schreef:

Ik ben het er zeker mee eens dat het paard voorwaarts moet zijn. Het paard moet aan het been zijn en naar voren willen als jij dat wil.
Ik ben van mening dat eerst jij los moet laten en niet eerst het paard. Een paard gaat niet loslaten als jij vast blijft houden. Jij moet vragen en toestaan.
Ik ben meer voor druk op de binnenteugel en binnenbeen. De buitenteugel en het buitenbeen begrensen de hele boelzelfs al rij je op de hoefslag. Mocht het paard om dezelfde hand moeilijker zijn op de andere kant, dan ga ik ook voor buitenteugel erbij.

Citaat:

Ik vind dit vooral een goede manier voor een jong paard. Een jong paard zal hier minder op afschrikken en zal sneller de hand aannemen. Wel druk op de teugels maar niet te veel.

Een paard moet eerst aan het been zijn, dan de hand op willen zoeken en vervolgens zich willen buigen en stelling aan willen nemen.

Ik ga voor een jong paard eerst voor 2 en later voor 1. Om meer te kunnen moet je meer vragen en meer druk op de teugels hebben. Maar beide manieren vind ik correct.