Drukke les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Drukke les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:13

Als ik in de les rijd met mijn pony en er rijden meer als 5 andere mensen mee, dan wordt hij verschrikkelijk vervelend.

Hij pikt er echt paarden uit die hij op dat moment niet mag en als ik niet oplet haalt hij uit, terwijl er op de wei en op stal niks aan de hand is.
Ook gaat hij heel erg rennerig lopen als het druk is en wordt heel druk. Hij springt als er iemand langskomt ineens de lucht in en loopt niet normaal in de aanleuning. Ook wisselt hij heel erg van ruime naar hele korte passen.

Dit heeft hij eigenlijk nooit gedaan totdat hij met caroussel rijden een paar keer raak geschopt is. Maar dat is 2 jaar geleden en het laatste half jaar begint het steeds erger te worden.

Ik dacht zelf dat dit kwam, omdat hij steeds sterker wordt (toen ik hem net kreeg had hij vrijwel geen spieren) maar ook begint hij sterker te reageren op merries.

Zolang het rusitg is in de les is er niks aan de hand. Hij heeft maar aan 2 piny's echt een hekel, maar hoe meer pony's erbij rijden hoe gemener hij wordt. Terwijl er op wedstrijden niks aan de hand is.

Ik vind het eigenlijk niet zo erg, ze weten dat hij uit kan halen dus moeten ze afstand houden. Niet dat ik hem niet straf als hij schopt, maar ze weten het dus moeten ze het niet opzoeken. Maar nu ben ik aan het opbouwen en als hij zo blijft springen verpest hij zijn benen weer. (En het is geen frisheid, want hij doet het altijd alleen in drukke lessen)

Weet iemand van jullie een oplossing?

Color_blind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:35

Ehm, sorry ik zou je graag willen helpen maar ik volg het niet helemaal meer

Ineke2

Re: Drukke les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:03

Wat zegt je lesgever hiervan?
Als hij zo wisselt van ruime naar korte passen + heel rennerig gaat doen ben jij dus niet degene die het tempo bepaald op dat moment.

Dat is in elk geval iets waar je aan zult moeten werken. Hoe moeilijk dat ook is... JIJ bent altijd degene die het tempo bepaald, dus zodra hij rennerig word moet je hem extra naar voren rijden. Verras hem maar eens, want ik denk dat jij hem in gaat houden?

Ook als hij korte passen gaat maken, dan houd hij in, dus weer naar voren rijden... Rijd ook flink veel figuren, houd hem bezig. Zo heeft hij geen tijd om op andere te letten...

Ik denk ook dat jij anders gaat rijden als het druk is in de bak... meer of eerder op anderen let etc...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:09

Ik gebruik een zweep nooit om te straffen TENZIJ mijn paard uithaalt met de bedoeling om raak te slaan! Dan krijgen ze van mij echt wel eens een goeie mep.
Verder blijven rijden, als je naast een paard komt, kijk er dan niet naar maar blijf goed voor je kijken, zet je paard aan het werk: rijden rijden rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:15

Ja wat mijn voorganger ook al zeggen je paard bezig blijven houden.Dan moet hij op jouw letten en kan hij niet meer zo sterk op zijn omgeving reageren.Mss wordt je zelf ook wat zenuwachtig als er meerdere mensen in de bak rijden let er maar eens goed op ga je dan anders rijden als dat je met een paar mensen in de bak rijd.Ben het ook helemaal eens met het tempo controle.Zorg ervoor dat jij dat bepaald en niet je paard.Vraag anders eens wat je instructrice ervan vind die kan je toch het beste helpen aangezien die jou ziet rijden en precies ziet wat er mis gaat.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:39

Mijn instructrise weet ook niet meer wat ze eraan moet doen. Vooral omdat het in één keer zo veranderd is. Voorwaarts rijden doe ik juist altijd als hij gaat rennen

Maar figuren enzo mag ik nog niet rijden, ik mag voorlopig alleen rechtuit en dat is nu denk het grootste probleem.

Ikzelf doe niks anders, ben het gewent om in drkke lessen te rijden en het is altijd goed gegaan tot het laatste half jaar. Hij gedraagt zich naar merries ook veel meer 'hengst' als ooit (Het is een ruin ) Dus daarom dacht ik dat het kwam omdat hij zo'n stuk sterker is geworden.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:52

Hmmm mijn oplossing, maar naar huis gaan als je ziet dat de les heel erg druk is!

Anders heb je misschien straks weer een probleem!

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:55

Waarom mag je alleen rechtuit?

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:14

We zijn nog aan het opbouwen, omdat hij ingespoten is

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:49

Als je nog aan het opbouwen bent en je weet dat hij zo druk is met veel mensen in de les dan kun je er toch voor kiezen om NIET met die les mee te rijden. Voor je het weet zit je weer met een blessure, omdat hij zich te druk maakt... bovendien kun je het probleem nu niet goed oplossen, omdat je alleen rechtuit mag. Dan heeft het niet eens zin om in zo'n les mee te rijden...

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:39

Het probleem is dat ik niks anders kan. Er is altijd les in die bak en de andere bak is veel te zwaar en ongelijk. Je hebt wel gelijk hoor, maar ik heb wel hulp erbij nodig, omdat ik hem anders moet rijden