Van de volte in galop wegrennen, tips..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van de volte in galop wegrennen, tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:35

Lucky is nu 5 jaar (sinds Maart). In de galop heeft hij al vanaf dat hij hij is ingereden een trucje. En dat is vooral rechtsom op de volte bij B-E-B en A-X-C dan rent hij gewoon heel sneaky de andere kant op.
Diegene die hem heeft ingereden rijdt hem nu 1 keer per week en ik krijg les van haar maar nog steeds heb ik er problemen mee. Hij maakt zich dan zo sterk..

Ik vroeg me af of jullie tips weten waarmee ik hem voor kan blijven?

carlijn83

Re: Van de volte in galop wegrennen, tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:55

Meestal komt dit wegrennen doordat je m niet genoeg aan de buitenkant begrenst.
Misschien dat je m te veel stelling/buiging vraagt. Dan kijkt ie dus naar binnen, met te veel buiging van de hele hals zodat de buitenschouder helemaal vrij is, daar 'vallen' ze dan overheen.

Hoe lost je instructie het op??

Mijn advies; heel goed de buitenkant begrensen met buitenbeen/buitenteugel. Voorlopig geen stelling/buiging willen rijden in de galop. Eerder contrastelling vragen.
Als dat goed gaat met de contrastelling, kun je het uitbouwen door m recht over de volte te rijden. Als dat weer goed gaat kun je het weer uitbouwen met beetje stelling naar binnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:56

Haha dat probleem heb ik ook gehad en ben er talloze keren afgevallen omdat hij zich zo plotseling omdraaide...

Probleem bij mij was ook de begrenzing aan de buitenkant. Houd je buitenhand echt laag, zo duw je als het ware de schouder naar binnen en kan hij niet omdraaien. Desnoods met een klein zweepje een tikje op de schouder.
Buitenbeen er ook bij houden zodat hij o.a. niet uitzwaait met de achterhand.

Absoluut niet aan je binnenteugel trekken, dan loopt hij alleen maar nog meer over de buitenschouder weg. Proberen die zo los mogelijk te laten.

Daarbij als belangrijkste ook nog: Naar voren blijven rijden, niet terug laten komen in tempo, dan heeft hij namelijk de meeste kans om trucjes uit te halen.

En goede instructie helpt ook een hoop!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:09

Vos flikte mij dat kunstje ook regelmatig, ik zat dan altijd te veel aan de binneteugel te klooien. Probeer de buitenschouder er in te houden door veel buitenteugel en buitenbeen, en kijk waar je heen wil.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:10

probeer je binnenhand goed te ontspannen .....en het zweepje alleen tegen de hals aanhouden kan ook al helpen...daarmee begrens je hem dan nog eens extra ...
en zoals alle voorgaande...goed je buitenbeen en buitenteugel idd!
succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:26

Vandaag ben ik er dus afgedonderd omdat hij et weer flikte maar ik mrd duss idd dat k teveel met mijn binnenhad bezig ben en de buitenteugel maar wat laat hangen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:06

dat probleem heb ik ook gehad in het begin dat ik mijn paard had.. en je moet heel consenquen wezen.. neem prive lessen en goed begrensen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:28

Ik heb iedere week trouw les..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:56

Wat zegt je lesgever er dan van?

Ik had dus hetzelfde... alleen ik deed mijn buitenhand steeds tever naar voren waardoor mijn pony zijn schouder eruit kan gooien en floep daar ging ie weer de andere kant op.

Goed je buitenhand laag en bij je zadel houden, goed contact houden daarmee en je binnenhand ontspannen...

Zodra je teveel met je binnenhand doet loopt hij alleen maar steeds verder weg over de buitenschouder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:35

Zij zegt laat hem extra naar binnen kijken, binnenbeen eraan en aan de buitenkant begrenzen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:47

Persoonlijk zou ik juist eerder je pony ietsje naar buiten laten kijken en zeker niet extra stelling naar binnen...
Zodra je veel stelling naar binnen hebt en je begrezing is niet in orde kan je pony juist eerder omdraaien naar buiten, omdat met stelling naar binnen hij meer de gelegenheid heeft zijn schouder naar buiten te gooien.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 03:40

carlijn83 schreef:
Meestal komt dit wegrennen doordat je m niet genoeg aan de buitenkant begrenst.
Misschien dat je m te veel stelling/buiging vraagt. Dan kijkt ie dus naar binnen, met te veel buiging van de hele hals zodat de buitenschouder helemaal vrij is, daar 'vallen' ze dan overheen.

Hoe lost je instructie het op??

Mijn advies; heel goed de buitenkant begrensen met buitenbeen/buitenteugel. Voorlopig geen stelling/buiging willen rijden in de galop. Eerder contrastelling vragen.
Als dat goed gaat met de contrastelling, kun je het uitbouwen door m recht over de volte te rijden. Als dat weer goed gaat kun je het weer uitbouwen met beetje stelling naar binnen.

niks aan toe te voegen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:33

Luckey schreef:
Zij zegt laat hem extra naar binnen kijken, binnenbeen eraan en aan de buitenkant begrenzen..

Lijkt goed, afgezien van dat extra naar binnen laten kijken. Daarmee geef je het paard meer reden om over de buiten schouder weg te lopen. Als ie dat doet komt ie met zijn lijf dwars op de bakrand uit, waardoor hij het laatste moment makklijker de andere kant op vliegt.

Denk erom dat je hem netjes met zijn hele lijf gebogen de tweede helft van de volte in probeert te sturen, niet teveel alleen maar het hoofd. Desnoods door bewust de tweede helft van een volte te willen sluiten dmv aandrukken van je buitenbeen.

Daar zit het hem in, de begrenzing van buiten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:38

Dus stelling juist overpakken naar de andere kant? En goed begrenzen, ga het morgen meteen proberen..!

dank jullie wel..