omdraaien als hij rechtsom moet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

omdraaien als hij rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:15

Mijn fjord van bijna 18 wil niet meer op de rechter hand, terwijl dit eigenlijk zijn makkelijke hand is. Als ik op de rechterhand wil aandraven pakt hij het bit beet en draait linksom, vaak ook keurig op de diagonaal (als ik het toelaat). Ik rijdt western, heb deze week gereden met dressuurzadel om er achter te komen of het aan het zadel lag, maar daar deed hij het ook bij. Hij doet het trouwens het vaakst als voordat hij moet mesten.
Hij doet het nu zo'n 4 jaar al. Soms vaker als een andere keer. Hij heeft linksvoor hoefkatrol fase 3. Maar loopt er niet kreupel op.
Wie weet misschien een oplossing of wat of waarom hij dat doet.??
Ik heb wel een tijd scheef gezeten (ongelijke beugels) zonder dat ik het door had. Voor mijn gevoel zat ik recht. Mijn rechterbeugel was langer dan mijn linker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:41

En wat zeggen je instructeur en je veearts hier van?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:23

Juist, ik schrok toen ik las dat hij het al 4 jaar doet!!! Hoe kan dat nu? Je rijd dus niet consequent genoeg. Mijn jonge ruin heeft dit ook gedaan, maar hij begon ermee omdat hij vast zat op links en rechtso te pijnlijk voor hem was, hij ging omdraaien, maar dat mocht hij van mij echt niet en werd dus afgestraft.
Mss is je paardje wel zo scheef dat rechtsom lopen te pijnlijk is, in zijn nek of rug. Ik vind het heel slecht dat hij het al 4 jaar doet en je niet naar oplossingen hebt gezocht....

cynthiar

Re: omdraaien als hij rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:35

Hij doet het al 4 jaar, maar tussentijds ben ik 2 jaar aan het sukkelen geweest door diverse blessures, waaronder hoefkatrol, verdraaide kogel linksachter en verrekte kniebanden rechtsachter. In de eerst jaren deed hij het ook maar soms. Nu ik weer meer aan het rijden met ik ben wordt het weer erger, maar niet elke dag doet ie het.

Ik rijd western en bij ons op de manege waar ik sta zijn geen westerninstructeurs. De gewone instrukteurs weten niet wat het is.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon fjordentrekjes zijn. Ik probeer het ook echt wel af te leren. Ik laat het niet toe. Maar hij bijft soms steeds toch proberen.
Ik wilde dus jullie meningen er over horen en misschien heeft iemand een tip.

Hij buigt wel makkelijker naar rechts dan naar links, dus dat gaat ook niet op en galloperen doet hij wel liever rechts dan links, dus hij doet heel tegenstrijdig.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:35

cynthiar schreef:

Ik rijd western en bij ons op de manege waar ik sta zijn geen westerninstructeurs. De gewone instrukteurs weten niet wat het is.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon fjordentrekjes zijn.

Er zit niet echt een verschil tussen vervelend gedrag bij western of bij engels rijden vind ik.Als hij omdraait draait hij om dus ik vind het erg vreemd dat de instructeurs bij jouw op stal je niet kunnen helpen.

Als het echt een fjordenstreekje is dan zou je het denk ik alang opgelost moeten hebben door het een paar keer echt niet toe te laten dus ontzettend conseqwent zijn.

Ik zou eens een osteopaat naar je pony laten kijken om zeker te weten dat hij geen last heeft van zijn lijf.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:34

cynthiar schreef:
Hij doet het al 4 jaar, maar tussentijds ben ik 2 jaar aan het sukkelen geweest door diverse blessures, waaronder hoefkatrol, verdraaide kogel linksachter en verrekte kniebanden rechtsachter. In de eerst jaren deed hij het ook maar soms. Nu ik weer meer aan het rijden met ik ben wordt het weer erger, maar niet elke dag doet ie het.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon fjordentrekjes zijn. Ik probeer het ook echt wel af te leren. Ik laat het niet toe. Maar hij bijft soms steeds toch proberen.
Ik wilde dus jullie meningen er over horen en misschien heeft iemand een tip.

Hij buigt wel makkelijker naar rechts dan naar links, dus dat gaat ook niet op en galloperen doet hij wel liever rechts dan links, dus hij doet heel tegenstrijdig.

Nee het zijn geen fjordentrekjes hoor ik moet wel zeggen mijn fjord heeft dat ook gedaan en dat lag echt helemaal aan mijzelf je zal toch zelf iets fout doen niet aanvallend bedoeld maar ik deed zelf ook iets fout waarom Wema dat deed wat doe jij waarschijnlijk als hij probeert om te draaien je geeft druk op je rechterteugel ? Daardat jij die hand zo strak houd op die rechterhand omdat je weet dat hij om kan draaien word hij alleen maar sterker hoe strakker jij in je hand bent hoe sterker hij op rechts word. Probeer als je rechtsom rijd je rechterhand te ontspannen en vooral op een volte bijvoorbeeld overdreven mee naar rechts te draaien geef hem geen kans om dat te doen sluit hem gewoon op met je linkerteugel en niet met rechts maar probeer vooral veel met je zit en been te doen

groetjes Nathalie

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:11

Ik rij eigenlijk zonder druk op de teugels. Ze hangen losjes. Hij doet het met de overgang van stap naar draf op de rechterhand. Als ik voel dat hij wil draaien hou ik juist de linker teugel strakker, of zet hem stop want vaak probeert hij dan weg te rennen als hij doorheeft dat hij niet de linker hand op mag, en dan pakt hij juist links het bit beet.
Hij doet ook dat hij van hand gaat veranderen op de diagonaal. Dus als ik hem laat gaat gaat hij dus gewoon netjes van hand veranderen en iemand die kijkt zou niet eens opvallen dat hij dat zelf doet.Maar dat hou ik natuurlijk tegen. Ik zet hem dan stop en stuur hem weer terug naar de hoefslag. Als ik trouwens meer oefeningen doe, zoals voltes overgangen, zijwaarts, dan probeert hij niet te draaien. Hij doet het eigenlijk alleen met aandraven op de rechterhand.
Omdat ik western rijd heb ik hem een rollback aangeleerd, maar dit gebruikt hij nu om te draaien naar de linkerhand.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:44

Als ik het zo lees heeft het dus niet met een lichamelijk gebrek te maken? In dat geval, benen eraan, hem de kans niet geven om het ook maar te proberen. Als hij bijv. linksom wilt draaien en hij reageerd niet op je linker been hulp, mag je hem best op z'n donder geven. Ik lees dat het een Fjord is, die kunnen echt wel ergens tegen, dus ik zou hem goed op z'n vel zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:57

Sorry dat ik het zo hard zeg, maar volgens mij heb je weinig kaas gegeten van zowel fjorden als westernrijden en gebruik je e.e.a. als excuus om het probleem te bagatelliseren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:43

Sonja: Ik heb hem al 14 jaar en heb hem zelf ingereden, dus ik heb er heus wel ervaring mee. Het is alleen dat ik wil weten waarom hij het doet. Soms ben ik bang dat als ik hem aanpak hij weer iets verdraaid of dat hij het doet omdat hij pijn heeft.

Ik heb geen les omdat hij niet meer intensief gereden wordt en omdat er geen westernintructie mag komen bij ons op de manege en de instructie die er wel is is dressuur gericht en niet zo ervaren.
Ik heb ook de mogelijkheid niet om ergens te gaan lessen.

Ik probeer eigenlijk meer eracher te komen waarom hij het doet en niet hoe ik het moet afleren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:46

Kris25: Wat heb jij voor oefeningen gedaan om die scheefheid optelossen?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:09

kijk eerst eens op www.hoefkatrol.com/ wellicht kun je daar al wat tips vinden. je paardje is echt behoorlijk scheef als ik het goed begrijp! consequentheid en scherpheid aan het been is wel een vereiste als je aan rechtrichten begint. ik ben het wel eens met de anderen dat je te weinig verstand ervan hebt. door de scheefheid en het niet correct rechtgericht rijden kunnen er een hoop problemen ontstaan. die uiten zich in blessures, hoefkatrol enz.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:20

Even op een rijtje.

Je zat scheef waardoor het paard ook scheef is geworden. Het kost meer moeite voor het paard om dan recht te lopen, heeft op die manier een uitweg gevonden. Dat is gelukt (4 jaar lang!!) dus blijft hij dat proberen, heel logisch eigenlijk. Als jij 4 jaar lang onder een "rotklus" uit kon komen en niemand hield je tegen deed je het ook neem ik aan.
Daarbij heeft hij hoefkatrolontsteking linksvoor wat hem misschien (ook al merk je het niet direct zelf) dwars zit.

Neem eens goed les en laat een consequente ruiter met ervaring met dit soort problemen er voorlopig op om te visieuze cirkel te breken anders gaat het nog 4 jaar zo door. Heel veel succes ermee!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:20

Probleem is opgelost! De paardentandarts is geweest dinsdag, en hij heeft zijn kiezen geveilt. Ze waren wel lang en scherp maar niet heel erg.Maar nu draait hij niet meer om met rijden.
Dus het was geen rijtechnisch probleem.